Jump to content
Bazuinen

tongentaal


Recommended Posts

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

3 hours ago, Barnabas said:

Bent u in staat mijn standpunt te weerleggen.

Welk standpunt precies? Kun je het in een of twee zinnen samenvatten welk standpunt je bedoelt?

In onderstaand bericht heeft Willem m.i. exact uitgelegd hoe het in elkaar zit en wat de bijbel leert over klanktaal. Wat begrijp je daar niet aan?
 

 

On 4/22/2024 at 7:35 PM, Willempie said:

De term "tongentaal" doet enigszins magisch aan. De gave van de Heilige Geest die hiermee wordt bedoeld, de gave om één of meerdere vreemde talen te kunnen spreken, is, net zoals alle andere gaven van de Heilige Geest, heel bijzonder. Door op deze speciale gave, die volgens Paulus niet aan alle gelovigen is gegeven, bijzonder de nadruk te leggen en valselijk te leren dat alle ware gelovigen die gave zouden moeten bezitten, wordt die bijzondere gave gebagatelliseerd en als iets gewoons voorgesteld. In de praktijk leidt dat tot vele gelovigen die ten onrechte menen die gave te bezitten, omdat dat nu eenmaal door sommige leraren van ze wordt verlangd. Op het internet kun je gelovigen horen die zogenaamd deze gave hebben ontvangen. Je hoort dan zoiets als "bababababa". Ik durf rustig te beweren dat die mensen misleid zijn. Diegenen die deze bijzondere gave werkelijk hebben ontvangen zal je er niet over horen. Dat is iets tussen God en henzelf. De gave dient in de gemeente niet miskend te worden maar als er één of twee mensen zich geroepen voelen die gave in de gemeente te moeten gebruiken wordt daar als eis aan gesteld dat er ook personen aanwezig moeten zijn die die onverstaanbare boodschappen in begrijpelijke mensentaal te vertalen. Indien niet, dan dienen ze hun mond te houden.  

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2024 at 5:42 PM, Barnabas said:

In de bijbel wordt wat bekend staat als tongentaal "talen" genoemd. Waar komen de talen vandaan en welke vorm hebben deze? Paulus verklaart dat er twee soorten van talen bestaan, die van mensen en die van engelen:

1 Kor 13:1: "Al zou ik de talen van de mensen en van de engelen spreken, maar ik had de liefde niet, dan zou ik klinkend koper of een schallende cimbaal zijn geworden."

UIt de context blijkt dat hij over het spreken in talen spreekt als gesproken in liefde. Dus hij bedoeld met "talen van engelen" een taal die namens Christus gegeven wordt. Een goede taal waar Christus mee in kan stemmen, anders had hij die niet in dit verband (liefde voor Christus) vermeldt. Het gaat dus van Christus uit. Deze taal is een eventueel voor mensen onverstaandbare taal omdat deze door engelen gesproken wordt. Je zou het kunnen vergelijken met het spreken van mensen en het "spreken" van dieren.

 

 

Dag @Barnabas, dit is een heel nuttig topic, bedankt dat u ermee bent begonnen. Het spreken in 'nieuwe tongen' is immers een nuttige gave, want zou God ons een gave kunnen geven, die geen goede toepassing of praktisch nut heeft? (Jac.1:17)

De apostel Paulus zegt in 1 Kor. 14

"Ik dank mijn God, dat ik meer vreemde talen spreek, dan gij allen" (v18)

Hieruit kunnen wij opmaken dat Paulus heel veel in 'nieuwe talen (tongen)' sprak en ook zong. (v15) Mijn redenering daarbij is, dat als het spreken in 'tongen' goed voor Paulus is, dan is het ook goed voor ons.

Maar wat belangrijker is, het is de Heer Jezus Christus Zelf geweest die heeft gezegd: 'En degenen, die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen: in Mijn Naam zullen zij duivelen uitwerpen; met nieuwe tongen zullen zij spreken.' (Mar.16:17) Dit slaat dus op mensen die in Hem geloven, die Hem willen gehoorzamen, en die Hem willen volgen. Met andere woorden, alle Christenen die Gods Woord ernstig nemen, zullen in gehoorzaamheid aan Christus Jezus in 'nieuwe tongen' moeten spreken. Als  een Christen dat niet wil, onttrekt zich aan de woorden van de Heiland!

Maar Paulus is een zeer gehoorzame volger van de Heer Jezus Christus, en hij vraagt van ons datzelfde te doen. Wij dienen dus ook in 'nieuwe tongen' te spreken. (1Kor.11:1)

Wat is het nut van het spreken in 'nieuwe tongen', en waartoe dient deze gave? In de 1e plaats om tot God te spreken, en Hem te verheerlijken! (v2) Ten tweede, als er bv. grote nood is, om zo onze verzuchtingen en roepen om hulp bij God bekend te maken. (Rom.8:26) 

Het bidden in 'nieuwe tongen' is bovendien het normale kenmerk van alle Christenen die met de Heilige Geest werden vervuld. Kijk bv. naar het Pinksterfeest, daar spraken alle gelovigen van de Heer Jezus Christus in 'nieuwe tongen', zoals de Geest van God hen gaf uit te spreken. 

"En zij werden allen vervuld met den Heiligen Geest, en begonnen te spreken met andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken." (Han.2:4)

Dan merk ik ook nog op dat er in hoofdstuk 10 van Handelijngen staat dat de Joden zich "ontzetten" over het feit dat na Pinksteren de Heilige Geest ook over de heidenen is uitgestort. (v45) Vers 46 vervolgt dan met "Want". Dit "Want" is een redegevend voegwoord. Aan het spreken in 'nieuwe tongen' herkenden deze Joodse gelovigen dus, dat er nu ook heidense mensen waren opgenomen in de Gemeente van de Heilige God. (Han.20:28 SV)

Link to comment
Share on other sites

On 4/25/2024 at 6:15 PM, Flawless victory said:

Welk standpunt precies? Kun je het in een of twee zinnen samenvatten welk standpunt je bedoelt?

In onderstaand bericht heeft Willem m.i. exact uitgelegd hoe het in elkaar zit en wat de bijbel leert over klanktaal. Wat begrijp je daar niet aan?
 

 

 

Neen; Ik bedoel jouw antwoord: "Zo is het" op Willems post: "Babababa is geen taal. Het is ook geen gave van de Heilige Geest want iedereen kan babababa doen, Ook atheïsten kunnen babababa doen."

Wat is uw antwoord daarop? 

Link to comment
Share on other sites

! Kor 14:1-25 handelt over de toepassing en betekenis van tongentaal (talen):

1 Jaag de liefde na en streef naar de geestelijke gaven, en vooral daarnaar dat u mag profeteren.
2 Wie namelijk in een andere taal spreekt, spreekt niet tot mensen, maar tot God, want niemand begrijpt het, maar in zijn geest spreekt hij geheimenissen.
3 Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost.
4 Wie in een andere taal spreekt, bouwt zichzelf op, maar wie profeteert, bouwt de gemeente op.
5 En ik zou wel willen dat u allen in andere talen spreekt, maar vooral dat u profeteert. Immers, wie profeteert, is meer dan wie in andere talen spreekt, tenzij hij het uitlegt, opdat de gemeente erdoor opgebouwd wordt.
6 En nu, broeders, als ik naar u toe zou komen en in andere talen zou spreken, wat voor voordeel zou ik u brengen, als ik ook niet tot u zou spreken óf door openbaring, óf door kennis, óf door profetie, óf door onderricht?
7 Dat geldt ook de levenloze dingen die geluid geven, of het nu een fluit is of een citer, als zij zich niet onderscheiden in hun klanken, hoe zal men weten wat op de fluit of op de citer gespeeld wordt?
8 Want ook als de bazuin een onherkenbaar geluid geeft, wie zal zich gereedmaken voor de strijd?
9 Zo is het ook als u door de taal geen goed verstaanbaar woord voortbrengt. Hoe zal dan begrepen worden wat er gezegd wordt? U bent dan namelijk als iemand die maar wat in de lucht spreekt.
10 Er zijn, al naar het voorvalt, zoveel soorten geluiden in de wereld, en niet één daarvan is zonder eigen klank.
11 Als ik dan de betekenis van het geluid niet ken, zal ik voor hem die spreekt een buitenlander zijn en zal hij die spreekt voor mij een buitenlander zijn.
12 Zo ook u, als u naar geestelijke gaven streeft, zoek er dan naar om overvloedig te zijn in gaven tot opbouw van de gemeente.
13 Daarom, laat hij die in een andere taal spreekt, bidden dat hij het mag uitleggen.
14 Want als ik in een andere taal bid, bidt mijn geest, maar mijn verstand blijft zonder vrucht.
15 Hoe is het dan? Ik zal met mijn geest bidden, maar ik zal ook met mijn verstand bidden. Ik zal met mijn geest lofzingen, maar ik zal ook met mijn verstand lofzingen.
16 Want anders, als u dankzegt met uw geest, hoe zal hij die de plaats inneemt van de niet-ingewijde, amen zeggen op uw dankzegging, wanneer hij niet weet wat u zegt?
17 Immers, u dankt wel op een mooie manier, maar de ander wordt niet opgebouwd.
18 Ik dank mijn God dat ik in meer andere talen spreek dan u allen.
19 In de gemeente echter wil ik liever vijf woorden spreken met mijn verstand, om ook anderen te onderwijzen, dan tienduizend woorden in een andere taal.
20 Broeders, word geen kinderen in uw denken, maar wees kinderlijk in de slechtheid, en word in uw denken volwassen.
21 In de wet staat geschreven: Door mensen die een andere taal spreken, en door andere lippen zal Ik spreken tot dit volk, en ook dan zullen zij niet naar Mij luisteren, zegt de Heere.
22 Zo zijn de andere talen dus tot een teken, niet voor hen die geloven, maar voor de ongelovigen, en zo is de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen die geloven.
23 Als nu de hele gemeente samen zou komen, en allen spraken in andere talen, en er kwamen niet-ingewijden of ongelovigen binnen, zouden zij dan niet zeggen dat u buiten zinnen bent?
24 Maar als allen zouden profeteren, en er kwam een ongelovige of niet-ingewijde binnen, dan zou die door allen overtuigd en door allen beoordeeld worden.
25 En zo worden de verborgen dingen van zijn hart openbaar, en zo zal hij zich met het gezicht ter aarde werpen en God aanbidden, en verkondigen dat God werkelijk in uw midden is.

1 Kor 12:29-30 deels ook:

29 Zijn zij soms allen apostelen? Zijn zij soms allen profeten? Zijn zij soms allen leraars? Zijn zij soms allen krachten?
30 Hebben zij soms allen genadegaven van genezingen? Spreken zij soms allen in talen? Zijn zij soms allen uitleggers?

Paulus verklaard in 1 Kor 14:5 dat Paulus wel zou willen dat iedereen de gave van tongentaal beheerste. In 1 Kor 12 zegt hij dat niet iedereen in tongen spreekt, maar uit 1 Kor 14:5 blijkt dus dat de gave van tongen wel voor iedereen beschikbaar is namens Christus en dat iedereen in staat is dat te doen mits gehoorzaam aan Christus.

In vers 10 (Kor 14) vergelijkt Paulus het spreken in tongen met de geluiden in de wereld. Er is dus een parallel tussen allerlei geluiden en de tongentaal van Gods Geest.

In vers 18 (Kor 14) verklaard Paulus inderdaad dat hij meer in tongen spreekt dan anderen en hij spraeekt dit in het geheel van teksten over de gave van de Geest (met name tongen). Men mag dus concluderen dat spreken in tongen normaal is in de christelijke wereld.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Quote

In de bijbel wordt wat bekend staat als tongentaal "talen" genoemd. Waar komen de talen vandaan en welke vorm hebben deze?

Zonder direct alweer te verzanden in eigen interpretaties, denk ik uit dat wat de Bijbel zegt, te begrijpen, dat de tongentaal waartoe de Geest inspireert, het resultaat is van een samenwerking tussen de Heilige Geest en onze menselijke geest. Daarom kan de mens, met zijn natuurlijke zintuigen, nooit woorden en zinnen formuleren die uitgesproken kunnen worden. De geest verstaat echter de essentie of het wezen van wat de Geest bedoeld. Dat verstaan is echter altijd individueel en niet met een andere gelovige te delen, tenzij de Heilige Geest de essentie of het wezen óók aan een andere gelovige duidelijk maakt.

Stel dat ik in tongentaal aan iemand anders iets doorgeef. Dat spreek ik letterlijk (in de natuurlijke wereld, hoorbaar) onverstaanbaar klanken. De Heilige Geest zal dan de inhoud van de boodschap voor de geest van de hoorder verstaanbaar moeten maken.

De tongentaal is sowieso niet bedoeld om te schrijven. Dat heeft ook te maken met het feit, dat onze woorden en zinnen altijd statisch zijn en het spreken van de Geest altijd in het nu plaatsvindt. Wat de Geest gisteren heeft gesproken, spreekt de Geest nu niet meer. De Geest is altijd actief of aan het werk in het heden. 

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

On 4/22/2024 at 5:42 PM, Barnabas said:

In de bijbel wordt wat bekend staat als tongentaal "talen" genoemd. Waar komen de talen vandaan en welke vorm hebben deze?

Paulus schrijft:

  • 1 Cor. 14:18 (NBG1951) "Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek".

Vraag:

Waarom dankt Paulus God voor het feit, dat hij meer dan 'allen' in tongen spreekt? Enig idee?

Overleggingen:

Zijn er in onze tijd nog christenen die dezelfde dankbaarheid (als die van Paulus) kennen? Waarom niet? Waarom wel?

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

Tongen taal kent twee definities in de bijbel.

1. Is het plots kunnen spreken in een aardse andere/vreemde taal, gegeven door de Heilige geest.

2. is een geestelijke taal maar mocht deze gegeven zijn moet er altijd een uitlegger bij zijn, die beide gedreven zijn door de Heilige geest.

Zomaar iets staan te brabbelen zonder uitleggers is onbijbels.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Thinkfree said:

Tongen taal kent twee definities in de bijbel.....

Ik denk niet dat er een eenduidige definitie 'tongen(taal)' in de Bijbel wordt gegeven. Wat je opschrijft zijn, in mijn optiek, derhalve geen definities, maar interpretaties en dus persoonlijke meningen.

Ik stelde overigens een vraag. Kun je die vraag niet beantwoorden of wil je dat niet? Ervan uitgaande dat je de vraag wél begrijpt!

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hetairos said:

Ik denk niet dat er een eenduidige definitie 'tongen(taal)' in de Bijbel wordt gegeven. Wat je opschrijft zijn, in mijn optiek, derhalve geen definities, maar interpretaties en dus persoonlijke meningen.

Als je de bijbel leest kun je dat wel concluderen, zoals met de uitstorting van de Heilige geest verstonden alle mensen het evangelie in hun taal.

En het geestelijk fenomeen die Paulus ook adresseert in 1 korhinthe 14;

3 minutes ago, Hetairos said:

Ik stelde overigens een vraag. Kun je die vraag niet beantwoorden of wil je dat niet? Ervan uitgaande dat je de vraag wél begrijpt!

Dacht dat je die aan Barnabas stelde, maargoed.

Ik denk dat Paulus daar spreekt over vreemde aardse talen hij is immers de apostel der heidenen.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Thinkfree said:

Tongen taal kent twee definities in de bijbel.

Aanvullend over het begrip 'definitie'. De Wikipedia omschrijft het als volgt:

  • Een definitie is een samenvattende omschrijving van de kenmerken van een begrip, zodat het niet met een ander verward kan worden. Een goede definitie is niet circulair; zij bevat geen termen die synoniem zijn met het te omschrijven begrip. Zo mag 'verwarmingniet worden gedefinieerd als iets dat verwarmt.

  • In de taalkunde wordt het te definiëren begrip het definiendum (meervouddefiniendagenoemd, de beschrijving zelf heet het definiens (meervouddefinientia). Een globale definitie kan vaak met een kort definiens toe, maar is minder specifiek dan een exacte. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen een gewone definitie en een stipulatieve definitie. Bij een stipulatieve definitie gebruikt men de gewone definitie maar past hem aan, aan de specifieke situatie. Dit kan bijvoorbeeld zo: "In dit onderzoek zien wij 'werkdruk' als...".[1]

     

image.png

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Hetairos said:

Aanvullend over het begrip 'definitie'. De Wikipedia omschrijft het als volgt:

  • Een definitie is een samenvattende omschrijving van de kenmerken van een begrip, zodat het niet met een ander verward kan worden. Een goede definitie is niet circulair; zij bevat geen termen die synoniem zijn met het te omschrijven begrip. Zo mag 'verwarmingniet worden gedefinieerd als iets dat verwarmt.

  • In de taalkunde wordt het te definiëren begrip het definiendum (meervouddefiniendagenoemd, de beschrijving zelf heet het definiens (meervouddefinientia). Een globale definitie kan vaak met een kort definiens toe, maar is minder specifiek dan een exacte. Er wordt ook onderscheid gemaakt tussen een gewone definitie en een stipulatieve definitie. Bij een stipulatieve definitie gebruikt men de gewone definitie maar past hem aan, aan de specifieke situatie. Dit kan bijvoorbeeld zo: "In dit onderzoek zien wij 'werkdruk' als...".[1]

     

image.png

Een definitie is een betekenis of omschrijving.

Duidelijk doel ik op de betekenis waarvan er twee zijn in de bijbel, aangaande tongentaal. ( Meschien is er nog wel een derde aangaande profetie maar weet dit niet zeker)

Maar hoop natuurlijk dat jij dit wel begrijpt!

Zoja dan kun je nu ingaan op de inhoud? Inplaats van dat opgeblazen gedoe van je.

Link to comment
Share on other sites

@Hetairos 

Aangaande definitie heb je gelijk, ik had wellicht beter het woord betekenis kunnen gebruiken die woorden zijn niet exact hetzelfde. 

Mijn excuses, dan kunnen we nu verder aangaande het onderwerp dat tongen twee meschien wel drie verschillende betekenissen hebben.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Thinkfree said:
22 minutes ago, Hetairos said:

Ik denk niet dat er een eenduidige definitie 'tongen(taal)' in de Bijbel wordt gegeven. Wat je opschrijft zijn, in mijn optiek, derhalve geen definities, maar interpretaties en dus persoonlijke meningen.

Als je de bijbel leest kun je dat wel concluderen, zoals met de uitstorting van de Heilige geest verstonden alle mensen het evangelie in hun taal.

Een conclusie is altijd een omschrijving van een mening. Daarom schrijf je ook: "Als je de bijbel leest kun je dat wel concluderen". Als IK de Bijbel lees, concludeer ik wat anders en kúnnen onze conclusies geen éénduidige definitie zijn.

19 minutes ago, Thinkfree said:

En het geestelijk fenomeen die Paulus ook adresseert in 1 korhinthe 14;

Correct. Maar ik weet nog altijd niet 'waarom hij dankbaar is, dat hij meer dan allen in tongen spreekt.

31 minutes ago, Thinkfree said:

Dacht dat je die aan Barnabas stelde, maargoed.

Dat vind ik een flauwe reactie, van je @Thinkfree. Het blijkt dat @Barnabas niet meer reageert als een reactie hem niet bevalt. Daarnaast gooit hij gewoon z'n gedachten openbaar op het forum (in de groep) en verwacht hij, klaarblijkelijk?, dat de groep nu in gesprek gaat over dat wat hij in het midden heeft gegooid.

Nu heb ik geen inhoudelijke vragen over wat @Barnabas schrijft, maar stel ik een aanvullende vraag. Een vraag die jou eigenlijk? niet interesseert. Dat maak je  m.i. duidelijk door deze te ontwijken. Maar daar (dat ontwijken) vraag ik natuurlijk óók niet om. Maar goed.

Het forum bestaat op dit moment uit zo weinig mensen, dat ik waarschijnlijk nog zeer lang kan wachten op iemand die werkelijk geínteresseerd is in wat ik schrijf/vraag.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Thinkfree said:

Een definitie is een betekenis of omschrijving.

Duidelijk doel ik op de betekenis waarvan er twee zijn in de bijbel, aangaande tongentaal. ( Meschien is er nog wel een derde aangaande profetie maar weet dit niet zeker)

Maar hoop natuurlijk dat jij dit wel begrijpt!

Zoja dan kun je nu ingaan op de inhoud? Inplaats van dat opgeblazen gedoe van je.

Waarom schrijf je nu dit laatste?

Hoezo ga ik niet in op de inhoud? Ik stelde naar aanleiding van de inhoud die @Barnabas heeft geschreven een relevante? vraag. Op die vraag ga je niet in. Ik neem dus aan dat je in de spiegel kijkt als je zegt: "kun je nu ingaan op de inhoud?"

Waarom noem je 'mijn gedoe opgeblazen? Ik begrijp al langer dat mijn manier van schrijven en mijn denkwijze jou niet aanstaat. Je gaat echter wel steeds in op wat ik schrijf. Waarom doe je dat dan? Dan kun je beter, net als @Barnabas en @Jahu en waarschijnlijk nog anderen, mijn gedachtenspinsels (wat dat zijn het!) maar beter negeren en er geen oordeel over uitspreken.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Hetairos said:

Een conclusie is altijd een omschrijving van een mening. Daarom schrijf je ook: "Als je de bijbel leest kun je dat wel concluderen". Als IK de Bijbel lees, concludeer ik wat anders en kúnnen onze conclusies geen éénduidige definitie zijn

Dan zou je aan kunnen geven waarom jij iets anders concludeert op basis van de bijbel? (Met de teksten erbij)

11 minutes ago, Hetairos said:

Correct. Maar ik weet nog altijd niet 'waarom hij dankbaar is, dat hij meer dan allen in tongen spreekt.

Dankbaar is dat je de gegeven gave waardeert, wat begrijp jij daar niet aan?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hetairos said:

Hoezo ga ik niet in op de inhoud? Ik stelde naar aanleiding van de inhoud die @Barnabas heeft geschreven een relevante? vraag. Op die vraag ga je niet in. Ik neem dus aan dat je in de spiegel kijkt als je zegt: "kun je nu ingaan op de inhoud?"

De inhoud waar wij over spraken was de betekenissen van tongen/tongentaal.

Jij ging niet akkoord met de betekenissen die ik eraan verbond.

Ik vraag je om duidelijk te maken waarom niet en de bijbelse referenties.

5 minutes ago, Hetairos said:

Waarom noem je 'mijn gedoe opgeblazen? Ik begrijp al langer dat mijn manier van schrijven en mijn denkwijze jou niet aanstaat. Je gaat echter wel steeds in op wat ik schrijf. Waarom doe je dat dan? Dan kun je beter, net als @Barnabas en @Jahu en waarschijnlijk nog anderen, mijn gedachtenspinsels (wat dat zijn het!) maar beter negeren en er geen oordeel over uitspreken.

Op elk woord zout leggen noem ik op geblazen en leid af van de discussie en inhoud.

Daarnaast ging ik niet specifiek in op jouw schrijven, ik weet niet waar je dat vandaan haalt?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Thinkfree said:

Dankbaar is dat je de gegeven gave waardeert, wat begrijp jij daar niet aan?

Ik vraag 'waarom' Paulus dankbaar is. Die vraag: WAAROM? beantwoord je niet. In jouw mening wat dankbaarheid IS, ben ik nu niet geïnteresseerd. Ik hoop dat je dat begrijpt; die hoop zal echter wel ijdel blijven.

We kunnen dus vorralsnog beter zwijgen over het thema, want op deze manier komen we beiden niet verder.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

Just now, Hetairos said:

Ik vraag 'waarom' Paulus dankbaar is. Die vraag: WAAROM? beantwoord je niet. In jouw mening wat dankbaarheid IS, ben ik nu niet geïnteresseerd. Ik hoop dat je dat begrijpt; die hoop zal echter wel ijdel blijven.

We kunnen dus vorralsnog beter zwijgen over het thema, want op deze manier komen we beiden niet verder.

Hij ervaart het als een nuttige gave die hij plenty nodig heeft in zijn veldwerk, allicht het meeste van allen.

Daarom is hij dankbaar voor de gave? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...