Jump to content
Bazuinen

tongentaal


Recommended Posts

3 minutes ago, Flawless victory said:


Het is in ieder geval duidelijk dat Hetairos zich telkens (zowel hier als op credible) niet begrepen voelt, maar zelf geen moeite doet om (het standpunt van) de ander te begrijpen.  

 

 Ik besef dat jij nu moderator bent maar @Hetairos  heeft hier een geschiedenis waar jij niet bij bent geweest. En die geschiedenis herhaalt zich telkens weer. Zodra iemand een andere visie dan hij heeft doet hij de dingen die @Thinkfree opnoemt.  Zoals definities van van alles en nog wat aanhalen maar het aangegeven punt laat hij dan liggen. Hij draait eromheen. Thinkfree benoemt het nogal bot maar er zit wel een kern van waarheid in. Het eindigt er tot nog toe steeds in dat Hetairos benoemt dat wij hem allemaal niet begrijpen (we zijn niet goed genoeg voor zijn schrijfselen) waarna hij stampvoetend zijn avatar verwijdert en zijn vertrek aankondigt en vertrekt.  Zo ging het op Credible overigens ook steeds weer.  Ik vind het niet fijn dat het nodig is dit te benoemen, maar @thinkfree heeft inhoudelijk wel gelijk.   

Kortom, als ik jou was zou ik me er nu even niet mee bemoeien, of - als je vindt dat je er toch wat mee moet - het anders eerst even goed met @admin overleggen.  Want hij heeft er naar mijn idee ook het nodige werk aan gehad.

👍

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

33 minutes ago, Thinkfree said:

Jahu en Flawless hebben er niets mee te maken.

Het punt is meer dat Hetairos vertikt om antwoorden te geven op oprecht gestelde vragen.

 


Uit de bijdragen van Hetairos zowel hier als op credible maak ik op dat hij voordat hij zijn vragen stelt  zelf de antwoorden in gedachten heeft die volgens hem juist zijn. Geef je een ander antwoord dan begrijp je hem niet goed, is je niveau niet goed genoeg, krijg je een overzicht met definities (zodat wij domkoppen eerst maar eens zijn bijspijkerles moeten volgen) enzovoort.  Toen hij dit keer terugkeerde had ik het idee dat het beter zou gaan, zijn insteek leek meer te zijn begrip te hebben voor andere visies en meningen, maar het was van korte duur, het is telkens dezelfde confrontatie maar dan met andere deelnemers.  Ik vind het jammer want zoals ik al zei lees ik zijn bijdragen vaak graag, totdat het weer verzandt in telkens dezelfde vicieuze cirkel.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Flawless victory said:


Uit de bijdragen van Hetairos zowel hier als op credible maak ik op dat hij voordat hij zijn vragen stelt  zelf de antwoorden in gedachten heeft die volgens hem juist zijn. Geef je een ander antwoord dan begrijp je hem niet goed, is je niveau niet goed genoeg, krijg je een overzicht met definities (zodat wij domkoppen eerst maar eens zijn bijspijkerles moeten volgen) enzovoort.  Toen hij dit keer terugkeerde had ik het idee dat het beter zou gaan, zijn insteek leek meer te zijn begrip te hebben voor andere visies en meningen, maar het was van korte duur, het is telkens dezelfde confrontatie maar dan met andere deelnemers.  Ik vind het jammer want zoals ik al zei lees ik zijn bijdragen vaak graag, totdat het weer verzandt in telkens dezelfde vicieuze cirkel.

M.i Narcistische trekjes, maargoed ik laat het rusten.

Ik ga mijn energie niet verspillen aan zulke personen, ik richt me wel tot anderen die wel de diepte in willen en kunnen gaan.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Thinkfree said:

M.i Narcistische trekjes, maargoed ik laat het rusten.

Ik ga mijn energie niet verspillen aan zulke personen, ik richt me wel tot anderen die wel de diepte in willen en kunnen gaan.


Narcistische trekjes hebben we allemaal.  Ik zou het zo fijn vinden als deze vicieuze cirkel eens doorbroken werd. Op credible schreef ik al eens ongeveer hetzelfde: https://credible.nl/topic/31793-de-heilige-drie-eeenheid-het-model-voor-ons-leven/?do=findComment&comment=1329298   Als je daar mijn bericht wil lezen moet je even 1 bericht naar boven scrollen. De link klopt dus niet helemaal maar er klopt wel meer niet op credible.

Maar goed, laten we het hier inderdaad maar bij houden. 

Link to comment
Share on other sites

Als ik deze en andere discussies overzie dan kom ik tot een paar fundamentele conclusies, waarbij ik als voorbeeld mijn eigen bijdrage(n) noem:

- Die mogen verworpen, genegeerd en/of bekritiseerd worden, tenzij de inhoud uit de Bijbel komt! Wij zijn immers Christenen, en die hebben ontzag voor Gods Woord de Bijbel. M.a w. niet wij maar de Bijbel heeft altijd gelijk, daaraan zijn wij onderworpen (de leer van de Heer Jezus Christus en Zijn apostelen).

- Wij mogen (en moeten) elkaar dus steeds bevragen, van hoezo en waar staat hetgeen u schrijft? Of blijkt het een eigen persoonlijke (on-Schriftuurlijke) uitleg?

Dat wekt respect op en bewerkt een duidelijke dialoog, juist daar wil ik als "groep Bazuinen" naartoe.

 

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, Jahu said:

Als ik deze en andere discussies overzie dan kom ik tot een paar fundamentele conclusies, waarbij ik als voorbeeld mijn eigen bijdrage(n) noem:

- Die mogen verworpen, genegeerd en/of bekritiseerd worden, tenzij de inhoud uit de Bijbel komt! Wij zijn immers Christenen, en die hebben ontzag voor Gods Woord de Bijbel. M.a w. niet wij maar de Bijbel heeft altijd gelijk, daaraan zijn wij onderworpen (de leer van de Heer Jezus Christus en Zijn apostelen).

- Wij mogen (en moeten) elkaar dus steeds bevragen, van hoezo en waar staat hetgeen u schrijft? Of blijkt het een eigen persoonlijke (on-Schriftuurlijke) uitleg?

Dat wekt respect op en bewerkt een duidelijke dialoog, juist daar wil ik als "groep Bazuinen" naartoe.

 

Mijn eerste en mogelijk belangrijkste doelstelling is dat dit forum een veilige omgeving biedt. Waar niemand voortdurend op zijn hoede hoeft te zijn. Tot nu toe is geen enkel forum daarin geslaagd. GG, FT, credible etc. Allemaal gefaald. Daar ga ik op modereren. Want ik wil dat men gewoon hier naartoe kan komen en gedachten de vrije loop kan laten. In een vriendelijke en ongedwongen sfeer. Omdat het buiten vaak niet kan. 

Okee? 

Deze post is bestemd voor alle deelnemers. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Boaz said:

Mijn eerste en mogelijk belangrijkste doelstelling is dat dit forum een veilige omgeving biedt. Waar niemand voortdurend op zijn hoede hoeft te zijn. Tot nu toe is geen enkel forum daarin geslaagd. GG, FT, credible etc. Allemaal gefaald. Daar ga ik op modereren. Want ik wil dat men gewoon hier naartoe kan komen en gedachten de vrije loop kan laten. In een vriendelijke en ongedwongen sfeer. Omdat het buiten vaak niet kan. 

Okee? 

Deze post is bestemd voor alle deelnemers. 

Helemaal goed. 👍

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Boaz said:

Op Bazuinen is het volgens mij niet verplicht om gestelde vragen te beantwoorden

Maar het is wel fatsoenlijk om gestelde vragen te beantwoorden. Het kan onfatsoenlijk zijn als je niet-gestelde vragen beantwoordt; die vragen zijn altijd het resultaat van eigen interpretatie of invulling.

Ik wil jou @Boaz nog ter overweging meegeven, dat ik me pas ben gaan mengen in dit topic met een bericht waarin ik geen vragen stel, maar puur mijn mening ventileer.

Daarna, teneinde het onderwerp weer wat leven in te blazen, heb ik één vraag gesteld. Op die vraag kreeg ik uiteindelijk pas antwoord (via @Jahu) nadat het gesprek al volledig was ontspoord, ondanks mijn pogingen het weer on-track te krijgen. Daarna volgden bijna 10 berichten met gebakken lucht.

Naar mijn mening is het probleem dat de gezindheden of geestelijke instellingen van de deelnemers met elkaar in conflict komen. Anders gezegd: we zijn niet éénsgezind! Dat probleem ligt niet alleen bij mij en kan ik dus ook niet alleen oplossen.

Dat schrijvende; het geeft ook mij de opdracht om mijn gezindheid tegen het licht van de Bijbel te houden. Ik lees dan dat Paulus schrijft in Phil 2:1-5 (NBG1951)

  • “Indien er dan enig beroep (op u gedaan mag worden) in Christus, indien er enige bemoediging is der liefde, indien er enige gemeenschap is des geestes, indien er enige ontferming en barmhartigheid is, maakt (dan) mijn blijdschap volkomen door eensgezind te zijn, één in liefdebetoon, één van ziel, één in streven, zonder zelfzucht of ijdel eerbejag; doch in ootmoedigheid achte de een de ander uitnemender dan zichzelf; en ieder lette niet slechts op zijn eigen belang, maar ieder (lette) ook op dat van anderen. Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was,”

Maar ook in Gal 5:18-25 (NBG1951):

  • Indien gij u echter door de Geest laat leiden, dan zijt gij niet onder de wet. Het is duidelijk, wat de werken van het vlees zijn: hoererij, onreinheid, losbandigheid, afgoderij, toverij, veten, twist, afgunst, uitbarstingen van toorn, zelfzucht, tweedracht, partijschappen, nijd, dronkenschap, brasserijen en dergelijke, waarvoor ik u waarschuw, zoals ik u gewaarschuwd heb, dat wie dergelijke dingen bedrijven, het Koninkrijk Gods niet zullen beërven. Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing. Tegen zodanige mensen is de wet niet. Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
    Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest het spoor houden.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hetairos said:

 

@Boaz

@Jahu

Naar mijn mening is het probleem dat de gezindheden of geestelijke instellingen van de deelnemers met elkaar in conflict komen. Anders gezegd: we zijn niet éénsgezind! Dat probleem ligt niet alleen bij mij en kan ik dus ook niet alleen oplossen.

 

Ik zie het daarom als mijn taak de vrede te bewaren daar waar deelnemers er niet in slagen. Het is voor mij niet te doen om alle topics te gaan doorspitten. 

Ik krijg overigens die blauwe veldjes met namen niet weg uit het citaat. Ik richt me wederom tot iedereen. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Boaz said:

Ik zie het daarom als mijn taak de vrede te bewaren daar waar deelnemers er niet in slagen. Het is voor mij niet te doen om alle topics te gaan doorspitten.

En dat is heel goed br. Boaz, maar eigenlijk moeten wij ons allemaal achter de oren krabben en schamen, dat wij als Christenen niet in staat zijn om zoiets eenvoudigs als elkaar op dit forum de ruimte te geven en elkaar als broeders liefde te tonen, zoals onze Heer Jezus dat duidelijk heeft bevolen. (Lees: Joh.13:34)

Of willen wij als forummers riskeren dat de Heer Jezus ook van ons zal zeggen:

'Maar Ik ken ulieden, dat gij de liefde Gods in uzelven niet hebt.' (Joh.5:42)

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jahu said:

Als ik deze en andere discussies overzie dan kom ik tot een paar fundamentele conclusies, waarbij ik als voorbeeld mijn eigen bijdrage(n) noem:

- Die mogen verworpen, genegeerd en/of bekritiseerd worden, tenzij de inhoud uit de Bijbel komt! Wij zijn immers Christenen, en die hebben ontzag voor Gods Woord de Bijbel. M.a w. niet wij maar de Bijbel heeft altijd gelijk, daaraan zijn wij onderworpen (de leer van de Heer Jezus Christus en Zijn apostelen).

- Wij mogen (en moeten) elkaar dus steeds bevragen, van hoezo en waar staat hetgeen u schrijft? Of blijkt het een eigen persoonlijke (on-Schriftuurlijke) uitleg?

Dat wekt respect op en bewerkt een duidelijke dialoog, juist daar wil ik als "groep Bazuinen" naartoe.

Met niets wat @Jahu schrijft, ben ik het eens.

Mijn bijdragen mogen altijd worden genegeerd, verworpen en/of bekritiseerd. De inhoud van mijn berichten komgt namelijk NOOIT uit de Bijbel, maar is gebaseerd op mijn interpretatie van wat de Bijbel mij persoonlijk getuigt. @Jahu heeft een gezindheid die ronduit wettisch is; ik wil me echter houden aan de wet van de vrijheid.

Dat we elkaar MOETEN bevragen is onzin. Bij het lezen van de stukjes van @Jahu vergaat mij de lust om vragen te stellen al op het moment, dat ik de eerste alinea begin te lezen.

Het opwekken van respect is subjectief. Bij @Jahu wordt enkel respect opgewekt, als je conform zijn dogmatisch gevormde denkkader schrijft.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hetairos said:

Mijn bijdragen mogen altijd worden genegeerd, verworpen en/of bekritiseerd. De inhoud van mijn berichten komgt namelijk NOOIT uit de Bijbel

Wat doe je hier dan in 'bijbelstudie'?

Heb je de regels niet gelezen? Als jij een monoloog wil houden ga je dat maar ergens anders doen!

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hetairos said:

Bij @Jahu wordt enkel respect opgewekt, als je conform zijn dogmatisch gevormde denkkader schrijft.

Bijzonder, dit lijkt wel een stukje van het commentaar dat @Thinkfree op u gaf..

Maar kunt u ook een voorbeeld geven van mijn 'dogmatisch gevormd denkkader'? En waar ik dan anderen respectloos bejegen?

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Thinkfree said:

En nu weer graag on-topic aangaande 'tongentaal' moderatie?

Zeer zeker. Ik ga nu een strandwandeling maken. Zie jullie straks. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Thinkfree said:

@Jahu

Hoe denk jij over tongentaal, en wat de bijbel erover zegt? 🙂

Ik acht het spreken in 'nieuwe tongen' een Bijbels kenmerk van gelovigen die de Heilige Geest hebben ontvangen, overeenkomstig de uitspraak van onze Heer Jezus Christus in Marcus 16:17.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Jahu said:

Ik acht het spreken in 'nieuwe tongen' een Bijbels kenmerk van gelovigen die de Heilige Geest hebben ontvangen, overeenkomstig de uitspraak van onze Heer Jezus Christus in Marcus 16:17.

Allereerst dank voor je antwoord, ik had de hoop opgegeven ooit nog eens een antwoord te krijgen. 😉

Is er een verschil tussen 'tongentaal' en 'nieuwe tongen'?

En wat versta jij precies onder 'nieuwe tongen'?

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Thinkfree said:

Allereerst dank voor je antwoord, ik had de hoop opgegeven ooit nog eens een antwoord te krijgen. 😉

Is er een verschil tussen 'tongentaal' en 'nieuwe tongen'?

En wat versta jij precies onder 'nieuwe tongen'?

 

Nog even ter extra aanvulling:

Kijk in dit verband ook naar wat Petrus in Handelingen 10 zegt: "Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus: 47 Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?" (Han.10:46-47)

De apostel ziet het spreken in nieuwe tongen als bevestiging dat deze gelovigen de Heilige Geest ontvingen.

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Jahu said:

Nog even ter extra aanvulling:

Kijk in dit verband ook naar wat Petrus in Handelingen 10 zegt: "Want zij hoorden hen spreken met vreemde talen, en God groot maken. Toen antwoordde Petrus: 47 Kan ook iemand het water weren, dat dezen niet gedoopt zouden worden, welke den Heiligen Geest ontvangen hebben, gelijk als ook wij?" (Han.10:46-47)

De apostel ziet het spreken in nieuwe tongen als bevestiging dat deze gelovigen de Heilige Geest ontvingen.

Klopt, maar wat mij altijd verteld is dat dit alleen in de vroege kerk gebeurde om de gelovigen joden te overtuigen dat ook de heidenen deel uit maakten van Gods plan.

Zie :

45En de gelovigen die van de besnijdenis waren, zovelen als er met Petrus waren meegekomen, waren buiten zichzelf dat de gave van de Heilige Geest ook op de heidenen uitgestort werd,Het Griekse werkwoord existèmi betekent letterlijk buiten zichzelf zijn. Dit duidt gewoonlijk op een buitengewoon sterke verbazing zodat men niet meer weet hoe men het heeft. Het zich ontzetten van de SV heeft in de 21e eeuw voornamelijk een negatieve betekenis en die is hier zeker niet bedoeld.  

46Mark. 16:17; Hand. 2:4want zij hoorden hen spreken in vreemde talen en God grootmaken. Toen antwoordde Petrus:

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Thinkfree said:

Allereerst dank voor je antwoord, ik had de hoop opgegeven ooit nog eens een antwoord te krijgen. 😉

Is er een verschil tussen 'tongentaal' en 'nieuwe tongen'?

En wat versta jij precies onder 'nieuwe tongen'?

 

Taal en 'tong' kunnen door elkaar worden gebruikt, de taal (of tong) die iemand spreekt zegt iets, soms zelfs heel veel over de persoon, bv. het land of de streek van herkomst. (Matt.26:73)

Maar van 'nieuwe tongen' is bij de kinderen Gods pas sprake na het Pinsterfeest! Daar spreken zij de (voor sommigen verstaanbare en voor anderen onverstaanbare) woorden Gods, want zij spraken - let op - "zoals de Geest hun gaf uit te spreken." (Han.2:4)

Link to comment
Share on other sites

Just now, Jahu said:

Taal en 'tong' kunnen door elkaar worden gebruikt, de taal (of tong) die iemand spreekt zegt iets, soms zelfs heel veel over de persoon, bv. het land of de streek van herkomst. (Matt.26:73)

Maar van 'nieuwe tongen' is bij de kinderen Gods pas sprake na het Pinsterfeest! Daar spreken zij de (voor sommigen verstaanbare en voor anderen onverstaanbare) woorden Gods, want zij spraken - let op - "zoals de Geest hun gaf uit te spreken." (Han.2:4)

Oké helemaal eens, zie jij dit los van 1 korhinthe 14?

26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;

27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.

28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...