Jump to content
Bazuinen

tongentaal


Recommended Posts

4 minutes ago, Thinkfree said:

Klopt, maar wat mij altijd verteld is dat dit alleen in de vroege kerk gebeurde om de gelovigen joden te overtuigen dat ook de heidenen deel uit maakten van Gods plan.

En dat is inderdaad zo, de gelovige Joden zoals Petrus, de andere apostelen en ook de 120 Joden van de bovenzaal konden en moesten hieruit opmaken dat de eeuwenoude separatie tussen Joden en heidenen definitief was opgeheven. God heeft één volk op het oog, uit alle volk, en tong en natie.

Maar ook anno nu spreken vele gelivigen de woorden die de Heilige Geest hen ingeeft en inspireert. Ik heb meerdere keren gehoord dat broeders en zusters in de Heer Jezus in nieuwe tongen spraken en ook baden. En ook ikzelf spreek en bid in de taal geïnspireerd door de Heilige Geest, steeds ter verheerlijking van de Heer Jezus Christus.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

1 minute ago, Jahu said:

Maar ook anno nu spreken vele gelivigen de woorden die de Heilige Geest hen ingeeft en inspireert. Ik heb meerdere keren gehoord dat broeders en zusters in de Heer Jezus in nieuwe tongen spraken en ook baden. En ook ikzelf spreek en bid in de taal geïnspireerd door de Heilige Geest, steeds ter verheerlijking van de Heer Jezus Christus.

Ik ga dat niet betwisten, ikzelf heb het nog nooit meegemaakt.

Als dan bij jullie mensen in nieuwe tongen spreken is er dan ook een uitlegger die door de Heilige geest uitlegt?

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Thinkfree said:

Oké helemaal eens, zie jij dit los van 1 korhinthe 14?

26 Wat is het dan, broeders? Wanneer gij samenkomt, een iegelijk van u, heeft hij een psalm, heeft hij een leer, heeft hij een vreemde taal, heeft hij een openbaring, heeft hij een uitlegging; laat alle dingen geschieden tot stichting;

27 En zo iemand een vreemde taal spreekt, dat het door twee, of ten meeste drie geschiede, en bij beurte; en dat een het uitlegge.

28 Maar indien er geen uitlegger is, dat hij zwijge in de Gemeente; doch dat hij tot zichzelven spreke, en tot God.

Het sluit beslist naadloos aan en is helemaal in overeenstemming met 1 Kor. 14, Paulus' leer is die van de Heer Jezus Christus, aangaande Zijn Koninkrijk.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Thinkfree said:

Ik ga dat niet betwisten, ikzelf heb het nog nooit meegemaakt.

Als dan bij jullie mensen in nieuwe tongen spreken is er dan ook een uitlegger die door de Heilige geest uitlegt?

Ja, en meestal is dat ook de persoon zelf die in nieuwe tongen heeft gesproken. Anderen in de Gemeente krijgen dikwijls (lees altijd) door de Heilige Geest aanvullende uitleg.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Jahu said:

Ja, en meestal is dat ook de persoon zelf die in nieuwe tongen heeft gesproken. Anderen in de Gemeente krijgen dikwijls (lees altijd) door de Heilige Geest aanvullende uitleg.

Oké dank voor het delen, mooi.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Thinkfree said:

Oké dank voor het delen, mooi.

Graag gedaan. 👋

Zo kan het dus ook, wij hebben nooit ruzie, wij hebben begrip voor elkaar. En wij hebben 2Tim.3:16 toegepast, prijs de Heer Jezus!

Link to comment
Share on other sites

Zelf heb ik 1 ervaring met het spreken van tongentaal.  Dat was vrijwel direct nadat ik tot geloof was gekomen.  Ik was alleen thuis en werd in de geest aangevallen door de duivel. De Heilige Geest overtuigt van zonde maar de duivel was er als de kippen bij om mij te overladen met beschuldigingen.  Toen begon ik plotseling spontaan hardop in klanken te spreken tegen de duivel.  Ik wist niet wat  de klanken betekenden, maar wat ik wel wist is dat de duivel door mij heen terechtgewezen werd. Daarna werd het stil en rustig.    Maar dit gebeurde (inmiddels 18 jaar geleden) spontaan en had niets te maken met oefenen of het leren van woorden of het zelf opwekken of het zomaar gaan brabbelen.

Link to comment
Share on other sites

Het nut ervan dat de duivel via klanktaal door mij heen terecht werd gewezen in plaats van in gewone taal is om de duivel te beletten weer met mij in discussie te treden. God wees hem terecht.  Er was niemand anders bij, dus hoefde er ook niks uitgelegd te worden. Het was privé.   

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Flawless victory said:

Zelf heb ik 1 ervaring met het spreken van tongentaal.  Dat was vrijwel direct nadat ik tot geloof was gekomen.  Ik was alleen thuis en werd in de geest aangevallen door de duivel. De Heilige Geest overtuigt van zonde maar de duivel was er als de kippen bij om mij te overladen met beschuldigingen.  Toen begon ik plotseling spontaan hardop in klanken te spreken tegen de duivel.  Ik wist niet wat  de klanken betekenden, maar wat ik wel wist is dat de duivel door mij heen terechtgewezen werd. Daarna werd het stil en rustig.    Maar dit gebeurde (inmiddels 18 jaar geleden) spontaan en had niets te maken met oefenen of het leren van woorden of het zelf opwekken of het zomaar gaan brabbelen.

Deze gebeurtenis schijnt mij van een heel andere aard te zijn dan tongentaal zoals in het boek Handelingen wordt beschreven. Mag je dat wat jou overkwam dan wel tongentaal noemen? 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Boaz said:

Deze gebeurtenis schijnt mij van een heel andere aard te zijn dan tongentaal zoals in het boek Handelingen wordt beschreven. Mag je dat wat jou overkwam dan wel tongentaal noemen? 


Wat van een ander mag of niet in dezen is van generlei belang. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Flawless victory said:

Zelf heb ik 1 ervaring met het spreken van tongentaal.  Dat was vrijwel direct nadat ik tot geloof was gekomen.  Ik was alleen thuis en werd in de geest aangevallen door de duivel. De Heilige Geest overtuigt van zonde maar de duivel was er als de kippen bij om mij te overladen met beschuldigingen.  Toen begon ik plotseling spontaan hardop in klanken te spreken tegen de duivel.  Ik wist niet wat  de klanken betekenden, maar wat ik wel wist is dat de duivel door mij heen terechtgewezen werd. Daarna werd het stil en rustig.    Maar dit gebeurde (inmiddels 18 jaar geleden) spontaan en had niets te maken met oefenen of het leren van woorden of het zelf opwekken of het zomaar gaan brabbelen.

Bedankt @Flawless victory voor uw getuigenis. Dit herken ik heel goed en heb zoiets ook meegemaakt. Woordelijke uitleg was niet nodig en niet voor anderen bedoeld, want u was op dat moment immers alleen en niet in een samenkomst. Bovendien gaf u zelf het doel en de verklaring van uw spreken in nieuwe tongen al aan: 'het werd stil en rustig'. De duivel moest zwijgen, en de ervaring van de kenmerkende vrede door de aanwezigheid van de Heer Jezus Christus werd u gegeven. U als kind van God 'sprak de woorden van God', en dat doorbrak de duisternis en de angst. Zijn Koninkrijk werd gemanifesteerd in vrede en in blijdschap, inderdaad zonder show of charismatisch theater.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Flawless victory said:

Het nut ervan dat de duivel via klanktaal door mij heen terecht werd gewezen in plaats van in gewone taal is om de duivel te beletten weer met mij in discussie te treden. God wees hem terecht.  Er was niemand anders bij, dus hoefde er ook niks uitgelegd te worden. Het was privé.   

"De Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen." Rom. 8:26

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Flawless victory said:

Het nut ervan dat de duivel via klanktaal door mij heen terecht werd gewezen in plaats van in gewone taal is om de duivel te beletten weer met mij in discussie te treden. God wees hem terecht.  Er was niemand anders bij, dus hoefde er ook niks uitgelegd te worden. Het was privé.   

Dank voor het delen van jouw ervaring flawless het moet op jou ongetwijfeld een diepe indruk achtergelaten hebben.

God aan het werk, met de rust en vrede als resultaat.

Ik moest hier aan denken; 'komt allen naar mij toe die vermoeid en belast zijn en ik zal u rust geven'.

 

Link to comment
Share on other sites

Ikzelf denk namelijk wel dat tongentaal een stuk zeldzamer is geworden, mede omdat het één doel al niet meer heeft, namelijk; de gelovigen joden laten zien dat de heidenen er ook bij horen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Thinkfree said:

Ikzelf denk namelijk wel dat tongentaal een stuk zeldzamer is geworden, mede omdat het één doel al niet meer heeft, namelijk; de gelovigen joden laten zien dat de heidenen er ook bij horen.

 

 

Zo denk ik er ook over. Tevens hou ik steeds in gedachten dat Jezus zei dat hij eerst kwam naar de verloren schapen van Israël. In Handelingen 2:5 staat dat er in Jeruzalem vrome Joden leefden. Afkomstig uit ieder volk onder de hemel. Zij worden in de tekst het eerst genoemd. Misschien waren zij het eerste geestelijke doelwit omdat zij andere talen spraken? Pinksteren was een perfecte gelegenheid voor deze geestelijke manifestatie. Het was een joods oogstfeest en de joden waren volgens de wet verplicht aanwezig in Jeruzalem. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Boaz said:

Pinksteren was een perfecte gelegenheid voor deze geestelijke manifestatie. Het was een joods oogstfeest en de joden waren volgens de wet verplicht aanwezig in Jeruzalem. 

Jazeker, en ook hier geldt eerst de Jood en ook de Griek. Het Pinksterfeest was de start, dat middels het Evangelie van de Heer Jezus Christus mensen over de hele wereld de Heilige Geest konden ontvangen. Dat is een hallelujah waard! Dat 'de gelovigen' op de Pinksterdag in nieuwe tongen van de Heilige Geest spraken is één, maar heeft u er wel eens aan gedacht dat de oprechte en Godvruchtige mensen die hen hoorden, hen ook konden verstaan? De ongelovige spotters verstonden niets, maar zij suggereerden dat de Christenen dronken waren. De Heilige Geest is vanaf Pinksteren bij machte om hen die het goede zoeken het vermogen te geven Zijn woorden te begrijpen, indien ze door Zijn kinderen worden uitgesproken. Degene die ze uitspreek is reeds met Gods Geest gedoopt, en zij dienen dan God met hun mond om die mensen nabij te zijn.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jahu said:

Jazeker, en ook hier geldt eerst de Jood en ook de Griek. Het Pinksterfeest was de start, dat middels het Evangelie van de Heer Jezus Christus mensen over de hele wereld de Heilige Geest konden ontvangen. Dat is een hallelujah waard! Dat 'de gelovigen' op de Pinksterdag in nieuwe tongen van de Heilige Geest spraken is één, maar heeft u er wel eens aan gedacht dat de oprechte en Godvruchtige mensen die hen hoorden, hen ook konden verstaan? De ongelovige spotters verstonden niets, maar zij suggereerden dat de Christenen dronken waren. De Heilige Geest is vanaf Pinksteren bij machte om hen die het goede zoeken het vermogen te geven Zijn woorden te begrijpen, indien ze door Zijn kinderen worden uitgesproken. Degene die ze uitspreek is reeds met Gods Geest gedoopt, en zij dienen dan God met hun mond om die mensen nabij te zijn.

Zeker, ik kan heel goed met je meedenken. Over enkele punten zoals bijvoorbeeld de doop verschillen wij van mening maar de rest zie ik ook zo. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2024 at 6:45 PM, Hetairos said:

De inhoud van mijn berichten komgt namelijk NOOIT uit de Bijbel, maar is gebaseerd op mijn interpretatie van wat de Bijbel mij persoonlijk getuigt.

Uw persoonlijke interpretatie over een onderwerp lost het zondeprobleem niet op, het geneest niet de zieken, en het heeft de dood niet overwonnen en zal dat ook nooit kunnen! Nog afgezien dat u met uw ‘persoonlijke interpretatie’ soms anderen onnodig schoffeert, zijn zij in vergelijking met Gods Koninkrijk waardeloos, omdat daar slechts de woorden van de Heer Jezus Christus gezag hebben. En die vinden wij juist wel, heel eenvoudig en zonder omhaal in de Bijbel.

 

On 6/8/2024 at 6:45 PM, Hetairos said:

@Jahu heeft een gezindheid die ronduit wettisch is; ik wil me echter houden aan de wet van de vrijheid.

Ik heb teveel meegemaakt en te vaak gezien, dat ‘de wet van de vrijheid’ dikwijls door mensen werd gebruikt om de zonde in hun eigen leven te verhullen want zij willen zich daar feitelijk helemaal niet van bekeren, en zij willen niet heilig zijn. Heimelijk speculeren zij op acceptatie van hun zonden, zodat zij daaraan vast kunnen blijven houden!

On 6/8/2024 at 6:45 PM, Hetairos said:

Dat we elkaar MOETEN bevragen is onzin.

Dan blijft er dus geen ruimte meer over om 2Tim.3:16 te gebruiken, waardoor deze kostbare tekst een groot deel van zijn waarde verliest. Dat is evident niet de bedoeling van onze Bijbel, het euvel ligt dus bij u. Sorry Hetairos, uw conclusies vinden geen steun in de Schrift en zijn dus onjuist.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Jahu said:

Uw persoonlijke interpretatie over een onderwerp lost het zondeprobleem niet op, het geneest niet de zieken, en het heeft de dood niet overwonnen en zal dat ook nooit kunnen! Nog afgezien dat u met uw ‘persoonlijke interpretatie’ soms anderen onnodig schoffeert, zijn zij in vergelijking met Gods Koninkrijk waardeloos, omdat daar slechts de woorden van de Heer Jezus Christus gezag hebben. En die vinden wij juist wel, heel eenvoudig en zonder omhaal in de Bijbel.

 

Ik heb teveel meegemaakt en te vaak gezien, dat ‘de wet van de vrijheid’ dikwijls door mensen werd gebruikt om de zonde in hun eigen leven te verhullen want zij willen zich daar feitelijk helemaal niet van bekeren, en zij willen niet heilig zijn. Heimelijk speculeren zij op acceptatie van hun zonden, zodat zij daaraan vast kunnen blijven houden!

Dan blijft er dus geen ruimte meer over om 2Tim.3:16 te gebruiken, waardoor deze kostbare tekst een groot deel van zijn waarde verliest. Dat is evident niet de bedoeling van onze Bijbel, het euvel ligt dus bij u. Sorry Hetairos, uw conclusies vinden geen steun in de Schrift en zijn dus onjuist.

2 Timotheus 3:16 wordt door goedbedoelende christenen op de complete Bijbel betrokken. Terwijl die nog niet eens bestond. 2Timotheus 3:16 is inderdaad een kostbare tekst maar heeft uitsluitend betrekking op het eerste (oude) testament. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Boaz said:

2 Timotheus 3:16 wordt door goedbedoelende christenen op de complete Bijbel betrokken. Terwijl die nog niet eens bestond. 2Timotheus 3:16 is inderdaad een kostbare tekst maar heeft uitsluitend betrekking op het eerste (oude) testament. 


2 Timotheüs 3:16 heeft betrekking op de complete Bijbel.  Dat deze te dien tijde nog niet bestond in de vorm zoals wij deze heden ten dage kennen, is  voor God in het geheel geen belemmering, aangezien Hij in Zijn Alwetendheid allang vooruitzag naar de tijd waarin de Bijbel wel compleet zou zijn. De Bijbel heeft naar Gods raadsbesluit vorm gekregen. 

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Flawless victory said:


2 Timotheüs 3:16 heeft betrekking op de complete Bijbel.  Dat deze te dien tijde nog niet bestond in de vorm zoals wij deze heden ten dage kennen, is  voor God in het geheel geen belemmering, aangezien Hij in Zijn Alwetendheid allang vooruitzag naar de tijd waarin de Bijbel wel compleet zou zijn. De Bijbel heeft naar Gods raadsbesluit vorm gekregen. 

2 Timotheüs 3:16 verwijst naar de Hebreeuwse geschriften. Die werden gezien als 'theospneustos', geademd door God. Op dezelfde manier zoals Hij leven gaf door de mens leven in te blazen. Zo waren de teksten gezien als levengevend. Mogelijk werd 2 Timotheüs geschreven door Paulus, we weten het niet zeker. Maar het is wel zeker dat deze tekst niet kan verwijzen naar iets wat niet bestond. Het is geen profetie. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Flawless victory said:


2 Timotheüs 3:16 heeft betrekking op de complete Bijbel.  Dat deze te dien tijde nog niet bestond in de vorm zoals wij deze heden ten dage kennen, is  voor God in het geheel geen belemmering, aangezien Hij in Zijn Alwetendheid allang vooruitzag naar de tijd waarin de Bijbel wel compleet zou zijn. De Bijbel heeft naar Gods raadsbesluit vorm gekregen. 

👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...