Jump to content
Bazuinen

tongentaal


Recommended Posts

26 minutes ago, Boaz said:

Maar het is wel zeker dat deze tekst niet kan verwijzen naar iets wat niet bestond.
 

Dat is jouw persoonlijke interpretatie. Niets meer dan dat.  De Schrift bestond reeds maar was zich tevens nog aan het vormen.  Gods Woord heeft eeuwigheidswaarde…..

Zoals ik dus al zei  heeft 2 Timotheüs 3:16  betrekking op de complete Bijbel.  Dat deze te dien tijde nog niet bestond in de vorm zoals wij deze heden ten dage kennen, is  voor God in het geheel geen belemmering, aangezien Hij in Zijn Alwetendheid allang vooruitzag naar de tijd waarin de Bijbel wel compleet zou zijn. De Bijbel heeft naar Gods raadsbesluit vorm gekregen. 

Dit heeft in het geheel niets te maken met het al of niet zijn van een profetie. God was bezig de Schrift te vormen  en had bij het schrijven van 2 Timotheüs 3 reeds de complete Schrift zoals wij die nu kennen in Gedachte.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

10 minutes ago, Flawless victory said:

Dat is jouw persoonlijke interpretatie. Niets meer dan dat.  De Schrift bestond reeds maar was zich tevens nog aan het vormen.  Gods Woord heeft eeuwigheidswaarde…..

Zoals ik dus al zei  heeft 2 Timotheüs 3:16  betrekking op de complete Bijbel.  Dat deze te dien tijde nog niet bestond in de vorm zoals wij deze heden ten dage kennen, is  voor God in het geheel geen belemmering, aangezien Hij in Zijn Alwetendheid allang vooruitzag naar de tijd waarin de Bijbel wel compleet zou zijn. De Bijbel heeft naar Gods raadsbesluit vorm gekregen. 

Dit heeft in het geheel niets te maken met het al of niet zijn van een profetie. God was bezig de Schrift te vormen  en had bij het schrijven van 2 Timotheüs 3 reeds de complete Schrift zoals wij die nu kennen in Gedachte.

Dat is jouw persoonlijke interpretatie. Niets meer dan dat. Jouw woorden kunnen ook op jezelf van toepassing zijn. 

Zo is de samenstelling van de Schrift niet overal gelijk. Om maar iets te noemen. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Boaz said:

Dat is jouw persoonlijke interpretatie. Niets meer dan dat. Jouw woorden kunnen ook op jezelf van toepassing zijn. 

Zo is de samenstelling van de Schrift niet overal gelijk. Om maar iets te noemen. 

Je mist het punt weer. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Flawless victory said:

Je mist het punt weer. 

Ik begrijp je bedoeling heel goed. En ik ben het volkomen met je eens dat God's woord eeuwigheidswaarde heeft. Daar zal zelfs het hele christendom het ook mee eens zijn. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Boaz said:

Mogelijk werd 2 Timotheüs geschreven door Paulus, we weten het niet zeker.

Volgens mij br. @Boaz is het helemaal zeker dat 2 Timotheüs wel door de apostel Paulus werd geschreven, het staat namelijk in de Bijbel:

"Paulus, een apostel van Jezus Christus, door den wil van God, naar de belofte des levens, dat in Christus Jezus is, 2 Aan Timótheüs, mijn geliefden zoon: genade, barmhartigheid, vrede zij u van God den Vader, en Christus Jezus, onzen Heere."

De naam van de schrijver, Paulus, staat volgens antiek gebruik in de aanhef, alsmede staat in vers 2 de naam van de geadresseerde, dat is Timótheüs. (2Tim.1:1-2)

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Jahu said:

Volgens mij br. @Boaz is het helemaal zeker dat 2 Timotheüs wel door de apostel Paulus werd geschreven, het staat namelijk in de Bijbel:

"Paulus, een apostel van Jezus Christus, door den wil van God, naar de belofte des levens, dat in Christus Jezus is, 2 Aan Timótheüs, mijn geliefden zoon: genade, barmhartigheid, vrede zij u van God den Vader, en Christus Jezus, onzen Heere."

De naam van de schrijver, Paulus, staat volgens antiek gebruik in de aanhef, alsmede staat in vers 2 de naam van de geadresseerde, dat is Timótheüs. (2Tim.1:1-2)

👍

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Jahu said:

Volgens mij br. @Boaz is het helemaal zeker dat 2 Timotheüs wel door de apostel Paulus werd geschreven, het staat namelijk in de Bijbel:

"Paulus, een apostel van Jezus Christus, door den wil van God, naar de belofte des levens, dat in Christus Jezus is, 2 Aan Timótheüs, mijn geliefden zoon: genade, barmhartigheid, vrede zij u van God den Vader, en Christus Jezus, onzen Heere."

De naam van de schrijver, Paulus, staat volgens antiek gebruik in de aanhef, alsmede staat in vers 2 de naam van de geadresseerde, dat is Timótheüs. (2Tim.1:1-2)

Ik had het er voor de volledigheid bij gezet dat er geen 100% overeenstemming bestaat. Maar veel van de inhoud spreekt vóór Paulus evenals in het geval van Hebreeën. Accoord! 

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Hetairos said:

Tussen haakjes.

"Waarom is het juist in de brief aan de Korintiërs dat Paulus de "tongentaal" zo bespreekt en uitlegt?"

Omdat het in die gemeente een beetje uit de hand aan het lopen was. Er moest orde zijn en geen wanorde. Bovendien legden ze er teveel de nadruk op hetgeen ten koste ging van de belangrijkste zaken. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Willempie said:

Omdat het in die gemeente een beetje uit de hand aan het lopen was. Er moest orde zijn en geen wanorde. Bovendien legden ze er teveel de nadruk op hetgeen ten koste ging van de belangrijkste zaken. 

Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Maar wáárom was het dan uit de hand aan het lopen?

In neem aan - dat weet ik natuurlijk niet zeker - zal de de boodschap van Paulus (het evangelie dat hij predikte) waarschijnlijk wel in alle gemeenten wel hetzelfde zijn geweest. Ook in Openbaring is sprake van verschillende problemen die in de (zes!) gemeenten speelden.

Kan het iets te maken hebben met de algehele gezindheid van juist de gemeente in Korinthe?

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Hetairos said:

Kan ik me wel iets bij voorstellen.

Maar wáárom was het dan uit de hand aan het lopen?

In neem aan - dat weet ik natuurlijk niet zeker - zal de de boodschap van Paulus (het evangelie dat hij predikte) waarschijnlijk wel in alle gemeenten wel hetzelfde zijn geweest. Ook in Openbaring is sprake van verschillende problemen die in de (zes!) gemeenten speelden.

Kan het iets te maken hebben met de algehele gezindheid van juist de gemeente in Korinthe?

Het is vrij gemakkelijk vast te stellen WAT er fout ging. Het WAAROM vind ik lastiger te verklaren. Het was een jonge gemeente. Misschien veel verschillend volk uit verschillende natiën met verschillende achtergronden en ideeën. Dat zou ik op moeten zoeken. Het alarmerende is dat het allemaal erg lijkt op onze huidige wereld. 

Even gegoogled 

Ligonier zegt dat de oorzaak lag in het feit dat ze verschillende leraren volgden. 

Dus mogelijk ook verschillende dingen geleerd kregen? Wauw, dan lijkt hun situatie ineens nog meer op de onze. Dwz het tegenwoordige versplinterde christendom. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Boaz said:

Het is vrij gemakkelijk vast te stellen WAT er fout ging. Het WAAROM vind ik lastiger te verklaren. Het was een jonge gemeente. Misschien veel verschillend volk uit verschillende natiën met verschillende achtergronden en ideeën. Dat zou ik op moeten zoeken. Het alarmerende is dat het allemaal erg lijkt op onze huidige wereld. 

Even gegoogled 

Ligonier zegt dat de oorzaak lag in het feit dat ze verschillende leraren volgden. 

Dus mogelijk ook verschillende dingen geleerd kregen? Wauw, dan lijkt hun situatie ineens nog meer op de onze. Dwz het tegenwoordige versplinterde christendom. 

Legionier (R.C.Sproul?)  ziet dat wel goed. Ik zou zeggen: het is de gezindheid. De gemeente in Korinthe heeft de meest vleselijke instelling van alle gemeenten die Paulus aanschrijft. Dat komt waarschijnlijk door de omgeving. Het boek Handelingen geeft veel inzicht wat dat betreft. Maar goed, dit is op  dit moment mijn idee en ik hang uiteraard niemand er aan op. Laat staan dat ik mijn inzicht als de enig juiste wil propageren. Daarvoor vind ik het te onbelangrijk. 

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Hetairos said:

Legionier (R.C.Sproul?)  ziet dat wel goed. Ik zou zeggen: het is de gezindheid. De gemeente in Korinthe heeft de meest vleselijke instelling van alle gemeenten die Paulus aanschrijft. Dat komt waarschijnlijk door de omgeving. Het boek Handelingen geeft veel inzicht wat dat betreft. Maar goed, dit is op  dit moment mijn idee en ik hang uiteraard niemand er aan op. Laat staan dat ik mijn inzicht als de enig juiste wil propageren. Daarvoor vind ik het te onbelangrijk. 

De Korinthe brief is een duidelijk signaal aan deze wereld. De geschiedenis herhaalt zich. Ik persoonlijk kan heel slecht omgaan met de versplintering van het christendom. Ik zoek eenheid en broederschap. Die vind ik niet. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/8/2024 at 10:25 AM, Hetairos said:

Paulus schrijft:

  • 1 Cor. 14:18 (NBG1951) "Ik dank God, dat ik meer dan gij allen in tongen spreek".

Vraag:

Waarom dankt Paulus God voor het feit, dat hij meer dan 'allen' in tongen spreekt? Enig idee?

Overleggingen:

Zijn er in onze tijd nog christenen die dezelfde dankbaarheid (als die van Paulus) kennen? Waarom niet? Waarom wel?

Ik beschouw mij niet als verplicht te antwoorden. 

Link to comment
Share on other sites

On 6/13/2024 at 9:09 PM, Boaz said:

De Korinthe brief is een duidelijk signaal aan deze wereld. De geschiedenis herhaalt zich. Ik persoonlijk kan heel slecht omgaan met de versplintering van het christendom. Ik zoek eenheid en broederschap. Die vind ik niet. 

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en dat is ook de reden dat ik nooit lid van een bepaalde kerk ben geworden. Mijn hart verzet zich daartegen. De versplintering is bij uitstek in het protestantisme aanwezig. De naam zegt het misschien al. Pascal en Erasmus leefden beiden tijdens de reformatie, die een afscheiding van de "moederkerk" betekende, maar kozen er, ondanks hun kritiek op de katholieke kerk, en met name op de Jezuïetenorde, voor om trouw aan de katholieke kerk te blijven. Pascal noemde de geest van de reformatie een geest van verdeeldheid. Achteraf kun je dit wel als een profetie beschouwen want er bestaan inmiddels zo'n tweeduizend verschillende protestantse denominaties. Dat is de ene kant van het verhaal. De andere is dat de ware christenen (de Kerk met de hoofdletter) uit al die verschillende kerken elkaar toch wel weten te herkennen en op vele terreinen samenwerken en gemeenschap met elkaar hebben. Ik denk wel eens dat de versplintering nu maar moet doorzetten en resulteren in een ontelbare hoeveelheid plaatselijke- en huisgemeenten. Dan wordt de veelheid toch weer een soort eenheid.     

Link to comment
Share on other sites

On 6/13/2024 at 9:09 PM, Boaz said:

De Korinthe brief is een duidelijk signaal aan deze wereld. De geschiedenis herhaalt zich. Ik persoonlijk kan heel slecht omgaan met de versplintering van het christendom. Ik zoek eenheid en broederschap. Die vind ik niet. 

Dit herken ik wel. Persoonlijk heb ik een stukje  broederschap  gevonden in een (mail)groep van Alverzoeners, die gezamenlijk de blik gericht houdt op Christus en uitziet naar Zijn Wederkomst (op de wolken, de Opname der Gemeente en daarna de Wederkomst op aarde).  Tot een jaar of drie geleden hadden we een forum, maar de eigenaar werd dat op oude leeftijd uiteindelijk te veel. Sindsdien vormen we gezamenlijk een mailgroepje.  Nergens heb ik zoveel wederzijdse begrip en acceptatie ondervonden als onder Alverzoeners. What’s in a name. En dat terwijl we over diverse onderwerpen toch verschillend denken, maar dat zijn geen hoofdzaken. Zo geloven sommigen in een platte aarde, anderen in een jonge of juist een oude aarde (de meeste een jonge aarde), maar allen geloven we in Gods Alverzoening en dus in Jezus Christus als onze Verlosser en die van alle mensen.   Ik heb dit forum onder hen bekend gemaakt maar niemand heeft nog interesse in discussie.  Ik kan wel begrijpen waarom niet. 
 

On 6/19/2024 at 10:25 AM, Willempie said:

Ik begrijp heel goed wat je bedoelt en dat is ook de reden dat ik nooit lid van een bepaalde kerk ben geworden. Mijn hart verzet zich daartegen. De versplintering is bij uitstek in het protestantisme aanwezig. De naam zegt het misschien al. Pascal en Erasmus leefden beiden tijdens de reformatie, die een afscheiding van de "moederkerk" betekende, maar kozen er, ondanks hun kritiek op de katholieke kerk, en met name op de Jezuïetenorde, voor om trouw aan de katholieke kerk te blijven. Pascal noemde de geest van de reformatie een geest van verdeeldheid. Achteraf kun je dit wel als een profetie beschouwen want er bestaan inmiddels zo'n tweeduizend verschillende protestantse denominaties. Dat is de ene kant van het verhaal. De andere is dat de ware christenen (de Kerk met de hoofdletter) uit al die verschillende kerken elkaar toch wel weten te herkennen en op vele terreinen samenwerken en gemeenschap met elkaar hebben. Ik denk wel eens dat de versplintering nu maar moet doorzetten en resulteren in een ontelbare hoeveelheid plaatselijke- en huisgemeenten. Dan wordt de veelheid toch weer een soort eenheid.     


De katholieke kerk is intern ook versplinterd tot op het bot.  Ik ben het met je eens dat de leden van het Lichaam van Christus elkaar toch wel weten te herkennen. Ik herken ze in elk geval vanuit diverse zeer uiteenlopende denominaties. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...