Jump to content
Bazuinen

Alfa en Oméga


Recommended Posts

Alfa en Oméga

‘Ik ben de Alfa en de Oméga, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is, en Die was, en Die komen zal, de Almachtige.’ (Opb.1:8)

Dat de Heer Jezus Christus de waarachtige God en het eeuwige is, roept in de discussie veel weerstand op bij unitaristen zoals bv. de Jehova Getuigen.

Maar dat Hij de waarachtige God is hangt allerminst af van wat forumleden van Hem vinden of schrijven, doorslaggevend is wat de Heilige Schrift van de Heer Jezus zegt.

Bij lastige onderwerpen valt steeds op dat wij er verstandig aan doen om ons zoveel mogelijk te baseren op wat in de Schrift staat. Met andere woorden, de Schrift zelf de Schrift laten verklaren is het meest ideaal, want die is nog steeds verheven boven onze persoonlijke mening.

In het aangehaalde Bijbelvers uit Openbaring 1, is het ‘de Heere’ Zelf Die zegt: ‘Ik ben de Alfa en de Oméga, het Begin en het Einde’. Hij is de Almachtige God, Die is, en Die was, en Die komen zal.

Deze ene zin uit de Schrift bevat veel belangrijke informatie voor ons:

1e  Hij is de Almachtige.

2e  Hij Zelf spreekt tot ons.

3e  Hij zegt: ‘Ik ben de Alfa en Oméga’.

4e  Hij wordt geïdentificeerd met ‘Die is’, en Die was, en Die komen zal. (Ego Eimi)

Maar wie is de Almachtige, en hoe is Zijn Naam? Om dan nu deze vraag niet zomaar naar eigen voorkeur te beantwoorden maar de Schrift met de Schrift zelf te verklaren, is het voldoende om in het boek Openbaring te blijven. In hoofdstuk 22 is opnieuw de Almachtige aan het woord en wordt Opb.1:8 bijna letterlijk door Hem herhaald:

‘Ik ben de Alfa, en de Oméga, het Begin en het Einde; de Eerste en de Laatste.’ (Opb.22:13)

Er kan immers maar één ‘de Alfa en Oméga’, zijn en er kan ook maar één ‘het Begin en het Einde’ zijn, en dat is de Heere de Almachtige Zelf.

De Spreker gaat door en in vers 16 wordt door Hem het onweerlegbare antwoord gegeven op de vraag wie de Almachtige is: ‘Ik, Jezus, heb Mijn engel gezonden om ulieden deze dingen te getuigen in de Gemeenten. Ik ben de Wortel en het geslacht Davids, de blinkende Morgenster.’ (Opb.22:16)

De Heer Jezus Christus is volgens het boek Openbaring de Almachtige God.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...