Jump to content
Bazuinen

Recommended Posts

52 minutes ago, Hetairos said:

Lezers, die mij al wat beter kennen, weten dat ik niet in staat ben ad-hoc te schrijven; ik moet er eerst eens goed over nadenken. Daarnaast spreekt mijn manier van denken (filosofisch) niet iedereen aan. Ook kan ik geen uitgebreide berichten meer schrijven, want dat kost me tegenwoordig teveel tijd en energie. Ik ben al redelijk bejaard, dus ik denk dat de beschikbare tijd en energie alleen nog maar verminderd. Enfin, we zien het wel.

Ik heb jaren, meer dat 25, een eigen website gehad, maar, door omstandigheden gedwongen, die heb ik jongstleden opgedoekt. Aan het einde van dit jaar(2024) verdwijnt hij, inclusief domeinnaam, in de put van de vergetelheid.

Derhalve ben Ik dankbaar voor de mogelijkheid om mijn gedachten en overwegingen toch nog te kunnen delen op het Internet en hoop ik dat, ondanks dat mijn berichten niet voor iedereen bedoeld zijn, ze toch een bijdrage kunnen leveren aan jullie geloof. Jullie hoeven het niet met de inhoud eens te zijn; als jullie het oneens zijn, dan mag ik er van uitgaan dat jullie het in ieder geval hebben begrepen. En daar alleen gaat het mij om. 

Moeilijk doen …

Ik ben een mens. Ja, duh, zul je zeggen, maar dat geldt voor iedereen die z’n berichten op dit forum plaatst. Met de uitspraak: „ik ben (een) mens“ zeg ik dus eigenlijk niets. Het enige dat ik doe, is de aandacht van de luisteraar/lezer op mij vestigen. Een kenmerk van het menszijn is dat hij een sociaal wezen is. Sociale wezens vormen groepen. In de stelling: „ik ben (een) mens“ staat ‘een’ tussen haakjes, waarmee ik eigenlijk al aangeef dat er meerdere exemplaren van mensen bestaan en dat deze exemplaren samen een groep vormen.

Als een sociaal wezen geen andere sociale wezens kan vinden waar hij een groep mee kan vormen, gaat hij dood. Voor een mens, als sociaal wezen,  zijn sociale contacten met andere mensen van levensbelang.

Wil en geest

Naar mijn mening, kent de mens iets dat hem van alle andere levende wezens onderscheidt en dat is de (vrije) wil (1). Willen is een werking of proces dat in het menselijke denken plaatsvindt en wordt gestuurd of bestuurd door de geest (2).

Informatie

Sociale contacten binnen de samenleving van mensen krijgen vorm in informatie uitwisseling. Informatie is een abstract, dat is niet-concreet, begrip. Informatie bevindt zich, als zodanig, altijd in het denken van de individuele mens. Dat betekent dat een mens niet kan nadenken over informatie die niet in z’n denken aanwezig is. Het delen van informatie kan pas plaatsvinden als er al informatie in het denken van een mens aanwezig is. Het ligt dan ook voor de hand, dat de eerste informatie die de mens (bij zijn ontstaan) niet door mens zelf voortgebracht, maar extern (door derden) wordt ingebracht. Dit impliceert echter óók dat deze eerste of basis informatie het fundament of het uitgangspositie vormt voor alle informatie, waar die een mens in zijn verdere bestaan  over nadenkt. De geest (de gezindheid of motivatie) van het denken wordt door deze eerste informatie bepaald.

Gezindheid of Motivatie

De geest van een mens bij zijn geboorte bevat geen basis-informatie. De geest is heeft dus geen mogelijkheid om een gezindheid of motivatie te ontwikkelen. Dat betekent dat ook de wil nog gen keuze kan maken. Een mens is bij zijn geboorte daarom passief. Maar omdat de mens een sociaal wezen is (zo wordt hij geboren), heeft hij de onbewuste behoefte om informatie te krijgen. De informatie, die hij als eerste krijgt wordt dan vanzelf tot de basis voor alle informatie die hij in z’n verdere leven verwerkt.

Voetnoten

  1. Ik zet ‘vrije’ tussen haakjes, omdat het begrip ‘wil’ al vrijheid impliceert. Vrij of niet-vrij is dus een pleonasme. De wil wordt niet in zichzelf beperkt, maar door externe factoren. Stel iemand heeft dorst en wil drinken. Zijn verlangen gaat uit naar puur water, maar hij heeft enkel de keuze uit koffie of thee. Zijn wil wordt dan in zichzelf niet beperkt. Hij kán echter wel met die beperkte keuze genoegen nemen en kiezen voor koffie of thee. De wil wordt ondergeschikt aan de mogelijkheden.
  2. De geest is, in dit geval, een andere woord voor: dat wat de diepste motivatie of zingeving gestalte of vorm geeft. De geest van de mens laat dus zien waar hij (de mens) het liefst mee bezig is; zijn levensdoel dus.

Deze 'Overdenking' zal nog worden aangevuld doormiddel van 'eigen reacties' op het topic.

Reacties zijn vanzelfsprekend nu al welkom.

Het begrip vrije wil heeft mij altijd wel geïnteresseerd. Een vriend van mij is JG en is daar vast van overtuigd. Mijns inziens heeft de mens geen vrije wil als het om God gaat. Hier geldt: wie niet vóór mij is, is tegen mij. Neutraliteit bestaat niet. Vrije wil uitoefenen zou alleen kunnen wanneer je twee identieke planeten naast elkaar plaatst. De een wordt door Jezus bestuurd, bij de ander mag de mens het zelf gaan bepalen. Kijk dat is vrije wil. Ik plaats mijzelf dan graag onder Jezus want ik heb gezien wat ervan komt als de mens het zelf doet.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Boaz said:

Het begrip vrije wil heeft mij altijd wel geïnteresseerd. Een vriend van mij is JG en is daar vast van overtuigd. Mijns inziens heeft de mens geen vrije wil als het om God gaat. Hier geldt: wie niet vóór mij is, is tegen mij. Neutraliteit bestaat niet. Vrije wil uitoefenen zou alleen kunnen wanneer je twee identieke planeten naast elkaar plaatst. De een wordt door Jezus bestuurd, bij de ander mag de mens het zelf gaan bepalen. Kijk dat is vrije wil. Ik plaats mijzelf dan graag onder Jezus want ik heb gezien wat ervan komt als de mens het zelf doet.

Hoi Boaz,

Ik zou het heel leuk vinden om met jou (en natuurlijk met iedereen die er iets zinnigs te zeggen heeft) over "Het wel of niet hebben van een vrije wil" te stoeien, maar dat zou 'mijn' topic al direct laten afglijden. Dat zou ik jammer vinden, want op dit moment heb ik in feite nog maar een inleiding geschreven.

Wil je omtrent jouw opmerking zelf een nieuw topic over de 'vrijheid van de wil, ja of nee' aanmaken? Je kunt daarvoor rustig jouw eigen reactie hierboven gebruiken. Ik zal er dan op ingaan, maar kan dan 'mijn' topic intact laten. Vind je dat OK?

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Hetairos said:

Hoi Boaz,

Ik zou het heel leuk vinden om met jou (en natuurlijk met iedereen die er iets zinnigs te zeggen heeft) over "Het wel of niet hebben van een vrije wil" te stoeien, maar dat zou 'mijn' topic al direct laten afglijden. Dat zou ik jammer vinden, want op dit moment heb ik in feite nog maar een inleiding geschreven.

Wil je omtrent jouw opmerking zelf een nieuw topic over de 'vrijheid van de wil, ja of nee' aanmaken? Je kunt daarvoor rustig jouw eigen reactie hierboven gebruiken. Ik zal er dan op ingaan, maar kan dan 'mijn' topic intact laten. Vind je dat OK?

Tuurlijk, ik, schrijf vaak in een opwelling. Dan gebeurt zoiets. Misschien kan @adminmijn reactie transplanteren naar een nieuw topic met als titel vrije wil, vraagteken? Ik, als digibeet, kan dat niet.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Boaz said:

Tuurlijk, ik, schrijf vaak in een opwelling. Dan gebeurt zoiets. Misschien kan @adminmijn reactie transplanteren naar een nieuw topic met als titel vrije wil, vraagteken? Ik, als digibeet, kan dat niet.

👍

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...