Jump to content
Bazuinen

Meest gestelde vraag op het Internet (1)


Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

De tweede meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Is er een God?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

De derde meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Waarom staat God het lijden toe?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

De vierde meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Verdwijnt het Christendom?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hetairos said:

De eerste meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  1. Heeft leven een doel?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

Is dat de meest gezochte vraag? Hoe interessant... 

In mijn visie wil God Zijn liefde delen. Gewoon plat gezegd loopt Hij letterlijk over van/met Liefde. Wat doe je dan? Dan wil je die liefde delen. Je voelt de behoefte om te beschermen, te zorgen. Daarom zoekt ook de mens een partner. Daarom ontstaat bij die partners de behoefte aan kinderen. Liefde doorgeven en voor elkaar zorgen. Het heeft allemaal te maken met dat onverklaarbare gevoel in je binnenste dat groter en groter wordt en een uitweg zoekt voordat je uit elkaar ploft. 

God is liefdevol, misschien ook wel een beetje eenzaam. Wat is dan mooier dan scheppen en delen? 

Link to comment
Share on other sites

De vijfde meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Is Jezus God?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

PS: Ik weet dat dit hier al aan de orde is geweest, maar stel nu eens dat iemand dit aan je vraagt die jullie uiteenzettingen nog niet heeft gelezen. Hoe leg je dan je visie uit (aan een volslagen leek?)

 

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hetairos said:

De tweede meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Is er een God?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

Dan zou ik antwoorden dat er heel veel goden zijn. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hetairos said:

De derde meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Waarom staat God het lijden toe?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

Die vraag zou ik terugkaatsen. 

Waarom niet? 

Link to comment
Share on other sites

De zesde meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Is de Bijbel betrouwbaar?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

PS: Ik weet dat dit hier al (enigszins) aan de orde is geweest, maar stel nu eens dat iemand dit aan je vraagt die jullie uiteenzettingen nog niet heeft gelezen. Hoe leg je dan je visie uit (aan een volslagen leek?)

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Hetairos said:

De vierde meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Verdwijnt het Christendom?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

Dan zou ik eerst opheldering vragen wat het christendom nou eigenlijk is. Want ondertussen zet ik daar echt een groot vraagteken bij. Ik voel me oprecht regelmatig vervreemd. 

Link to comment
Share on other sites

De zevende (en laatste) van de meest gezochte vragen op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Kan ik God persoonlijk leren kennen?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

PS: Misschien is deze vraag al enigszins besproken, maar stel nu eens dat iemand dit aan je vraagt die onze uiteenzettingen nog niet heeft gelezen. Hoe leg je dan je visie uit (aan een volslagen leek?)

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Boaz said:

Is dat de meest gezochte vraag? Hoe interessant... 

In mijn visie wil God Zijn liefde delen. Gewoon plat gezegd loopt Hij letterlijk over van/met Liefde. Wat doe je dan? Dan wil je die liefde delen. Je voelt de behoefte om te beschermen, te zorgen. Daarom zoekt ook de mens een partner. Daarom ontstaat bij die partners de behoefte aan kinderen. Liefde doorgeven en voor elkaar zorgen. Het heeft allemaal te maken met dat onverklaarbare gevoel in je binnenste dat groter en groter wordt en een uitweg zoekt voordat je uit elkaar ploft. 

God is liefdevol, misschien ook wel een beetje eenzaam. Wat is dan mooier dan scheppen en delen? 

Ik denk dat degene aan wie je dit antwoord geeft, dan zegt: Dat is niet wat ik vraag.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Boaz said:

Dan zou ik antwoorden dat er heel veel goden zijn. 

Ik denk dat degene aan wie je dit antwoord geeft, dan zegt: Oh, dus jij het je keuze nog niet gemaakt?

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Boaz said:

Die vraag zou ik terugkaatsen. 

Waarom niet? 

Ik denk dat degene aan wie je dit antwoord geeft, dan zegt: Zullen we het dan samen proberen uit te zoeken? Of, dan vraag ik het maar aan een ander.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hetairos said:

Ik denk dat degene aan wie je dit antwoord geeft, dan zegt: Oh, dus jij het je keuze nog niet gemaakt?

Er zijn ontelbare goden. Er is maar één God met hoofdletter G. Dat is Yahweh de God van Abraham, Isaac en Jacob. Ieder ander hemels wezen zoals engelen etc zijn goden met kleine g. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Hetairos said:

Ik denk dat degene aan wie je dit antwoord geeft, dan zegt: Dat is niet wat ik vraag.

Dan zou ik om opheldering vragen. Want een beter antwoord valt me nu niet in. 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Boaz said:

Dan zou ik eerst opheldering vragen wat het christendom nou eigenlijk is. Want ondertussen zet ik daar echt een groot vraagteken bij. Ik voel me oprecht regelmatig vervreemd. 

Ik denk dat degene aan wie je dit antwoord geeft, dan zegt: Ik ook! Dan weten we het dus allebei niet.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Hetairos said:

Ik denk dat degene aan wie je dit antwoord geeft, dan zegt: Zullen we het dan samen proberen uit te zoeken? Of, dan vraag ik het maar aan een ander.

Ik begrijp dat lijden wel. Waarom zou God telkens en overal moeten ingrijpen? Dan houdt het nooit op. Beter om de mens tot bewustwording laten komen en dan.... Alles in één keer en voorgoed oplossen. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hetairos said:

Ik denk dat degene aan wie je dit antwoord geeft, dan zegt: Ik ook! Dan weten we het dus allebei niet.

Ik kan heel veel bedenken bij een volgeling van Jezus maar ik zet vraagtekens bij iemand die zich christen noemt. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Hetairos said:

De zevende (en laatste) van de meest gezochte vragen op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Kan ik God persoonlijk leren kennen?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

PS: Misschien is deze vraag al enigszins besproken, maar stel nu eens dat iemand dit aan je vraagt die onze uiteenzettingen nog niet heeft gelezen. Hoe leg je dan je visie uit (aan een volslagen leek?)

Hier kan ik niet spontaan op reageren. Ik vraag bedenktijd om de juiste woorden te vinden. 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Hetairos said:

De vijfde meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Is Jezus God?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

PS: Ik weet dat dit hier al aan de orde is geweest, maar stel nu eens dat iemand dit aan je vraagt die jullie uiteenzettingen nog niet heeft gelezen. Hoe leg je dan je visie uit (aan een volslagen leek?)

 

Nee, Jezus is een god. Maar niet God. Jezus zegt, de Vader is groter dan ik. Ik ben de weg.

De weg naar God. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hetairos said:

Is er een God?

Ja, er is een God.

 

44 minutes ago, Hetairos said:

Kan ik God persoonlijk leren kennen?

Tuurlijk, anders zou hij het niet waard zijn indien het onmogelijk voor ons was.

1 hour ago, Hetairos said:

Heeft leven een doel?

Uiteraard, ons doel ligt in de schepper, die sinds de zondeval is gescheurd.

58 minutes ago, Hetairos said:

Waarom staat God het lijden toe?

lijden is de wereld ingekomen mede door de scheuring tussen schepsel en schepper, waarom God het lijden toelaat heeft onder andere met de vrije wil te maken.

51 minutes ago, Hetairos said:

Is Jezus God?

Zonder twijfel, door hem kunnen wij onze relatie/doel herstellen, enkel mogelijk door en met God.

58 minutes ago, Hetairos said:
  • Verdwijnt het Christendom?

Nee het christendom zal nooit volledig verdwijnen, God zal altijd een restant behouden tot zijn eer.

48 minutes ago, Hetairos said:

Is de Bijbel betrouwbaar?

Uiteraard, één vb: de vele manuscripten.

Zo kort en bondig voor de leek.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Hetairos said:

De zesde meest gezochte op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Is de Bijbel betrouwbaar?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

PS: Ik weet dat dit hier al (enigszins) aan de orde is geweest, maar stel nu eens dat iemand dit aan je vraagt die jullie uiteenzettingen nog niet heeft gelezen. Hoe leg je dan je visie uit (aan een volslagen leek?)

De bijbel is 100% betrouwbaar. 

Maar het is geen kookboek. Het is ook niet rechtstreeks God's woord. God heeft de bijbel niet gedicteerd aan de schrijvers. Hij heeft geschikte personen geselecteerd en geïnspireerd om Zijn gedachten op te schrijven. Maar zij schrijven in hun eigen stijl en bewoordingen. Dus de bijbel lees je niet zomaar. Dat vereist training en herhaling. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hetairos said:

De zevende (en laatste) van de meest gezochte vragen op het Internet met betrekking tot geloof en religie is:

  • Kan ik God persoonlijk leren kennen?

Hoe zouden jullie deze vraag beantwoorden?

PS: Stel dat deze vraag op straat aan jou wordt gesteld.

PS: Misschien is deze vraag al enigszins besproken, maar stel nu eens dat iemand dit aan je vraagt die onze uiteenzettingen nog niet heeft gelezen. Hoe leg je dan je visie uit (aan een volslagen leek?)

Ik heb zojuist een heerlijke strandwandeling gemaakt. En over deze vraag nagedacht. De relatie met God verloopt via God's Geest. God spreekt niet tegen de mens. Gelovigen zijn vervuld van God's Geest die iemand kan aanzetten tot actie maar ook aanzetten om acties achterwege te laten. God's Geest kan ook iemands gedachtenwereld sturen en als zodanig kennis, wijsheid, liefde etc etc doen toenemen. Dit in het kort. Maar ik geloof niet dat God spreekt met echte woorden die alleen diegene zou kunnen horen. 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Boaz said:

Maar ik geloof niet dat God spreekt met echte woorden die alleen diegene zou kunnen horen. 

In de Bijbel staan tal van voorbeelden dat God dat wel doet. Ook zijn er tal van getuigenissen van mensen die hebben meegemaakt dat ze Gods stem hoorden. Dat zijn heus niet allemaal leugenaars of psychiatrische patiënten. Ook ik heb het meegemaakt, tijdens een bijzonder gevaarlijk moment in mijn leven. Zo heeft Hij mij gered. Anders was ik hier niet meer geweest. Wij kunnen God niet beperken in wat Hij wel of niet doet of kan doen.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...