Jump to content
Bazuinen

Is de alverzoeningsleer Bijbels?


Recommended Posts

15 minutes ago, Figulus said:

God is niet verantwoordelijk voor het kwaad. Hoe kun je dat nu stellen? Alweer godslastering. God heeft personen een vrije wil gegeven, daar is niets verkeerds aan. Het is de persoon die een vrije wil heeft gekregen die verantwoordelijk is voor de keuze om kwaad te doen.

Ik blijf bij mijn uitspraak. God schept het goede maar ook de mogelijkheid tot het kwade. Daarom gaat Hij dit ook herstellen. Als kwaad helemaal buiten God's schepping zou vallen dan was Hij wellicht op een andere planeet opnieuw begonnen. Want dan moet Hij ook rekening houden met het feit dat kwaad niet uit te roeien valt en dus opnieuw de kop opsteekt in de herschepping. 

  • Duimpje! 1
Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Fundamenteel said:

Dus ik heb mij vergist toen ik zei dat ze daarna nooit meer vernoemd worden. Tenzij het over een andere groep gaat in Openbaringen 22:15.

Zoals @Jahu aangaf, het Evangelie van zonde en bekering loopt niet synchroon met een alverzoening. Het blijft moeilijk te rijmen. Net zoals ik het nog steeds moeilijk vind een liefdevolle God met de satan te vereenzelvigen. God Zijn tolerantie, liefde en genade betekent daarom niet Zijn goedkeuring. Hij staat de duivel toe ons te beproeven, maar dat betekent niet dat Hij het goedkeurt als wij "overspel" plegen naartoe God.

De duivel kan niet vergeven worden omdat de duivel heel doelbewust tegen God in gaat. God heeft het agenda van de duivel aan ons bekend gemaakt. Als wij dan toch de duivel zijn teken zouden aanvaarden onder het mom van een alverzoening, zie je meteen hoe "gevaarlijk" deze doctrine kan zijn.

Ik nodig u echt uit enkel en alleen de Bijbel te lezen en daar zélf op te bidden, mediteren en grondig over na te denken zonder inbreng van andere mensen. Neem het ook niet van mij aan, maar lees het eens echt met je eigen geest en verbind deze met DE Geest.

👍

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Boaz said:

Ik blijf bij mijn uitspraak. God schept het goede maar ook de mogelijkheid tot het kwade. Daarom gaat Hij dit ook herstellen. Als kwaad helemaal buiten God's schepping zou vallen dan was Hij wellicht op een andere planeet opnieuw begonnen. Want dan moet Hij ook rekening houden met het feit dat kwaad niet uit te roeien valt en dus opnieuw de kop opsteekt in de herschepping. 

Je stelt kwaad voor als iets dat geschapen is. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken m.i. Kwaad bestaat namelijk niet, net zoals duisternis niet bestaat. Kwaad is de afwezigheid van goed.

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Figulus said:

Je stelt kwaad voor als iets dat geschapen is. Dat is een onjuiste voorstelling van zaken m.i. Kwaad bestaat namelijk niet, net zoals duisternis niet bestaat. Kwaad is de afwezigheid van goed.

LEES: God bouwt de mogelijkheid in tot kwaad doen. 

Hij schiep een mens. Hij kon een mens scheppen die 100% gehoorzaam was. Maar dat is weinig zinvol. Want dan verliest liefde alle kracht en betekenis. Dus bouwt Hij de mogelijkheid in tot ongehoorzaamheid en kwaad. En Hij houdt er serieus rekening mee dat dit dus ook gebeuren gaat. Daarom had Hij zijn heilsplan ook meteen klaar. Dat draaiboek lag al op de plank. 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Boaz said:

LEES: God bouwt de mogelijkheid in tot kwaad doen. 

Hij schiep een mens. Hij kon een mens scheppen die 100% gehoorzaam was. Maar dat is weinig zinvol. Want dan verliest liefde alle kracht en betekenis. Dus bouwt Hij de mogelijkheid in tot ongehoorzaamheid en kwaad. En Hij houdt er serieus rekening mee dat dit dus ook gebeuren gaat. Daarom had Hij zijn heilsplan ook meteen klaar. Dat draaiboek lag al op de plank. 

God heeft een mens geschapen die de mogelijkheid heeft om 100% gehoorzaam te zijn, door steeds voor het goede te kiezen. Er was geen kwaad te bekennen in de mens toen deze geschapen was. Dat kwaad sloop er pas in toen ervoor werd gekozen. Het kunnen kiezen tussen goed en kwaad is geen kwaad. Kwaad is het gevolg van een keuze.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Figulus said:

God heeft een mens geschapen die de mogelijkheid heeft om 100% gehoorzaam te zijn, door steeds voor het goede te kiezen. Er was geen kwaad te bekennen in de mens toen deze geschapen was. Dat kwaad sloop er pas in toen ervoor werd gekozen. Het kunnen kiezen tussen goed en kwaad is geen kwaad. Kwaad is het gevolg van een keuze.

Euh ja, de mens werd volmaakt geschapen maar maakte verkeerde keuzes. Waarom? Omdat het kon... 

  • Duimpje! 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Boaz said:

Euh ja, de mens werd volmaakt geschapen maar maakte verkeerde keuzes. Waarom? Omdat het kon... 

Wij zijn God niet. De enige die niet kan kiezen voor het kwaad is God.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Figulus said:

 

Wat een nare gedachte om te moeten bedenken dat Jezus gestorven is voor alle mensen, ze heeft gekocht met Zijn eigen bloed, en ze toch in de hel belanden. U verkondigt een mislukte Jezus en daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

Dit is pure reflectie.  M.a.w. je hebt het over jezelf en je ziet het niet.  

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Figulus said:

Zou je willen uitleggen hoe je het niet eens kunt zijn met de leer van de alverzoening, maar toch overtuigt bent van een God die alles met zich aan het verzoenen is?

De leer of het dogma is door mensen bedacht; dat God alle dingen met zich aan het verzoenen is, vertelt de Schrift mij.

Wat de Schrift vertelt is per definitie géén leer of dogma (door mensen bedacht!) en mag ik dat er dus ook niet van maken. Als ik dat wel doe, dan stel ik de leer of het dogma boven de Schrift en eet ik in de praktijk van de boom der kennis (van goed en kwaad);  ik oordeel dan over wat de Schrift mij vertelt en stel in feite de vraag: "Heeft God niet gezegd?"

Om deze reden zal ik me verre houden van elk gesprek over een 'leer' of 'dogma' en concentreer ik me liever op Christus de Zoon (*), Die door de Heilige Geest (*) de wil van de Vader (*) in mij realiseert:

"en wordt niet gelijkvormig aan deze wereld maar wordt hervormd door vernieuwing van uw hart; opdat u goed zal kunnen onderscheiden wat de wil van God, wat goed, aangenaam en volmaakt is."

Romeinen 12:2 (Rev. Leidse Vertaling)

(*) = de Drie-eenheid > het driemanschap praktisch aan het werk. 

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot bovenstaand:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Figulus said:

Wij zijn God niet. De enige die niet kan kiezen voor het kwaad is God.

Waarom niet? Volgens mij was Hij behoorlijk kwaad toen Hij Jozua opdroeg iedereen te doden: mannen, vrouwen, zuigelingen, zelfs het vee. 

  • Duimpje! 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Figulus said:

God is niet verantwoordelijk voor het kwaad. Hoe kun je dat nu stellen? Alweer godslastering. God heeft personen een vrije wil gegeven, daar is niets verkeerds aan. Het is de persoon die een vrije wil heeft gekregen die verantwoordelijk is voor de keuze om kwaad te doen.

Gooi je bijbel dan maar in de prullenbak, Figulus.  Boaz lastert God niet, jij maakt een karikatuur van God. 

 

GODS SOEVEREINITEIT:


Job 23:13    Maar Hij blijft Zichzelf gelijk; wie kan Hem keren? Wat Hij begeert, voert Hij uit.


Job 42:2  Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen Uwer plannen wordt verijdeld
 

Psalmen 135:6  De Here doet al wat Hem behaagt in de hemel en op de aarde, in de zeeën en alle waterdiepten;
 

Jesaja 46:10  Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en ik zal al Mijn welbehagen doen;


1 Korinthe 10:26  want de aarde en haar volheid is des Heren.


Romeinen 11:36  Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.


Efeze 3:20  Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,
 

VRIJE WIL VAN DE MENS & VERKIEZEND VOORNEMEN VAN GOD:

Spreuken 16:9  Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang. 


Spreuken 19:21 Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des Heren, die zal bestaan.


Spreuken 21:1  Het hart van de koning is in de hand des Heren als waterbeken, Hij leidt het overal heen, waar het Hem behaagt. 


Jesaja 63:17  Waarom liet Gij ons afdwalen, Here, van uw wegen, verharddet Gij ons hart, zodat wij U niet vreesden?…


Jeremia 10:23  Ik weet, o Here, dat het niet aan de mens staat zijn weg te kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten. 


Johannes 6:44  Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.


Handelingen 16:14  En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.


1 Korinthe 1:29  Opdat geen vlees zou roemen voor God.


1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt.


Romeinen 8:20-21  Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.


Romeinen 9:11  Want toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan (opdat het verkiezend voornemen Gods zou blijven, …..


Romeinen 9:16  Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.


Romeinen 9:18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.


Romeinen 9:22 En als God nu, Zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;
 

Romeinen 11:32  Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.


Efeze 1:11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van Zijn wil.


Efeze 2:8-9  Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.


Efeze 2:10 Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft opdat wij daarin zouden wandelen.


1 Petrus 2:8  voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn.

 

GOD EN HET KWAAD:


Job 2:10 Maar hij zeide tot haar: Zoals een zottin spreekt, spreekt ook gij; zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.


Psalsmen 105:25  Hij veranderde hun harten, zodat zij zijn volk haatten en listig handelden tegen zijn knechten.


Spreuken 16:4 De Here heeft alles gemaakt voor Zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads.


Jesaja 45:6-7 (STV)  Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.


Klaagliederen 3:38  Komt niet uit de mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?


Amos 3:6 (STV) …zal er een kwaad [Hebr:”ra”] in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?


Romeinen 5:20 (STV)  Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, [daar] is de genade veel meer overvloedig geweest;


Genesis 12:3  …en met u (Abraham) zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden,


Psalmen 145:9  De Here is voor allen goed, en Zijn barmhartigheid is over al Zijn werken.


Johannes 1:29 ….Zie het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.


Johannes 3:17  Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.


Johannes 6:39 En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alleswat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan


Johannes 12:32  en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken.


1 Korinthe 15:22  Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
 

 

Romeinen 5:18 Derhalve, gelijk het door een daad van overtreding voor allemensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door een daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.


Philippenzen 2:9-11  Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
 

 

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. 


1 Timotheüs 2:5-6  Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.

 

1 Timotheüs 4:10 (STV)  Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, die een behouder is van alle mensen, [maar] allermeest der gelovigen. 


1 Johannes 3:8  …Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

 

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Flawless victory said:

Alsof er geen Bijbel is geschreven. Werkelijk.  Ik vind het bijna blasfemisch.  Het doet bijna letterlijk pijn hoeveel afbreuk je doet aan het Evangelie. Toch zie ik je aan in Christus. Je bent en blijft in mijn ogen een broeder. 

Beste broeder Flawless, bent u hier wel goed bezig? Een meningsverschil op deze wijze uitvechten en dan nog claimen dat je gelijk hebt. Is het niet zo dat wanneer broeder @Jahu het evangelie anders uitlegt dan u u dat op basis van argumentatie dient aan te tonen zonder op de vuist te gaan met dergelijke beschuldigingen.

Ik vermaan u om tot Christus te blijven behoren en in zijn wegen te blijven wandelen door geschillen aan de kant te leggen.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Figulus said:

God is niet verantwoordelijk voor het kwaad. Hoe kun je dat nu stellen? Alweer godslastering. God heeft personen een vrije wil gegeven, daar is niets verkeerds aan. Het is de persoon die een vrije wil heeft gekregen die verantwoordelijk is voor de keuze om kwaad te doen.

Gooi je bijbel dan maar in de prullenbak, Figulus.  Boaz lastert God niet, jij maakt een karikatuur van God. 

 

GODS SOEVEREINITEIT:


Job 23:13    Maar Hij blijft Zichzelf gelijk; wie kan Hem keren? Wat Hij begeert, voert Hij uit.


Job 42:2  Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen Uwer plannen wordt verijdeld
 

Psalmen 135:6  De Here doet al wat Hem behaagt in de hemel en op de aarde, in de zeeën en alle waterdiepten;
 

Jesaja 46:10  Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en ik zal al Mijn welbehagen doen;


1 Korinthe 10:26  want de aarde en haar volheid is des Heren.


Romeinen 11:36  Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.


Efeze 3:20  Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,
 

VRIJE WIL VAN DE MENS & VERKIEZEND VOORNEMEN VAN GOD:

Spreuken 16:9  Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang. 


Spreuken 19:21 Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des Heren, die zal bestaan.


Spreuken 21:1  Het hart van de koning is in de hand des Heren als waterbeken, Hij leidt het overal heen, waar het Hem behaagt. 


Jesaja 63:17  Waarom liet Gij ons afdwalen, Here, van uw wegen, verharddet Gij ons hart, zodat wij U niet vreesden?…


Jeremia 10:23  Ik weet, o Here, dat het niet aan de mens staat zijn weg te kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten. 


Johannes 6:44  Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.


Handelingen 16:14  En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.


1 Korinthe 1:29  Opdat geen vlees zou roemen voor God.


1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt.


Romeinen 8:20-21  Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.


Romeinen 9:11  Want toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan (opdat het verkiezend voornemen Gods zou blijven, …..


Romeinen 9:16  Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.


Romeinen 9:18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.


Romeinen 9:22 En als God nu, Zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;
 

Romeinen 11:32  Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.


Efeze 1:11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van Zijn wil.


Efeze 2:8-9  Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.


Efeze 2:10 Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft opdat wij daarin zouden wandelen.


1 Petrus 2:8  voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn.

 

GOD EN HET KWAAD:


Job 2:10 Maar hij zeide tot haar: Zoals een zottin spreekt, spreekt ook gij; zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.


Psalsmen 105:25  Hij veranderde hun harten, zodat zij zijn volk haatten en listig handelden tegen zijn knechten.


Spreuken 16:4 De Here heeft alles gemaakt voor Zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads.


Jesaja 45:6-7 (STV)  Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaadIk, de HEERE, doe al deze dingen.


Klaagliederen 3:38  Komt niet uit de mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?


Amos 3:6 (STV) …zal er een kwaad [Hebr:”ra”] in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?


Romeinen 5:20 (STV)  Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, [daar] is de genade veel meer overvloedig geweest;


Genesis 12:3  …en met u (Abraham) zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden,


Psalmen 145:9  De Here is voor allen goed, en Zijn barmhartigheid is over al Zijn werken.


Johannes 1:29 ….Zie het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.


Johannes 3:17  Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.


Johannes 6:39 En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alleswat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan


Johannes 12:32  en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken.


1 Korinthe 15:22  Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
 

 

Romeinen 5:18 Derhalve, gelijk het door een daad van overtreding voor allemensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door een daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.


Philippenzen 2:9-11  Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
 

 

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. 


1 Timotheüs 2:5-6  Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.

 

1 Timotheüs 4:10 (STV)  Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, die een behouder is van alle mensen, [maar] allermeest der gelovigen. 


1 Johannes 3:8  …Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

 

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Boaz said:

Waarom niet? Volgens mij was Hij behoorlijk kwaad toen Hij Jozua opdroeg iedereen te doden: mannen, vrouwen, zuigelingen, zelfs het vee. 

Jij gaat geen Ruth tegen het lijf lopen met een dergelijke attitude.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Boaz said:

Ik blijf bij mijn uitspraak. God schept het goede maar ook de mogelijkheid tot het kwade. Daarom gaat Hij dit ook herstellen. Als kwaad helemaal buiten God's schepping zou vallen dan was Hij wellicht op een andere planeet opnieuw begonnen. Want dan moet Hij ook rekening houden met het feit dat kwaad niet uit te roeien valt en dus opnieuw de kop opsteekt in de herschepping. 

God heeft die boom in de hof gezet.  Iemand die leest wat er letterlijk staat en die daarover zelfstandig durft na te denken die komt uiteindelijk tot de conclusie dat het allemaal de bedoeling is geweest. Waarom, dat weet niemand, behalve dan dat er geschreven staat:

Jesaja 45:6-7 (STV)  Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen. Daarmee heeft Hij Zijn onvoorstelbare LIEFDE getoond voor de mens en de schepping.

 

Dit doet niets af aan het Evangelie. God heeft Zich als laatste geopenbaard in Jezus Christus.

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Boaz said:

Euh ja, de mens werd volmaakt geschapen maar maakte verkeerde keuzes. Waarom? Omdat het kon... 

God heeft die boom in de hof gezet en wist dat de mens zou zondigen. God is alwetend en almachtig. Hij wist van te voren wat er zou gebeuren, want Hij heeft Zelf het kwaad geschapen (Jesaja 45:6-7).   

Mede daarom, @Boaz, geloof ik dat Jezus God is. God heeft het kwaad Zelf geschapen en Hij heeft ook Zelf de Oplossing gegeven. Niet door een schepsel te offeren op het kruis maar door Zelf als mens te sterven aan het kruis.  Waarom, opdat wij Hem en Zijn onbeschrijfelijk grote LIEFDE zouden leren kennen.

 


 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, Flawless victory said:

God heeft die boom in de hof gezet en wist dat de mens zou zondigen. God is alwetend en almachtig. Hij wist van te voren wat er zou gebeuren, want Hij heeft Zelf het kwaad geschapen (Jesaja 45:6-7).   

Mede daarom, @Boaz, geloof ik dat Jezus God is. God heeft het kwaad Zelf geschapen en Hij heeft ook Zelf de Oplossing gegeven. Niet door een schepsel te offeren op het kruis maar door Zelf als mens te sterven aan het kruis.  Waarom, opdat wij Hem en Zijn onbeschrijfelijk grote LIEFDE zouden leren kennen.

 


 

Maar als je zelf sterft dan ben je dood. Dan kun je niets meer. Je kunt jezelf dan ook niet opwekken. Want als je na je dood jezelf kunt opwekken dan was je dus niet echt dood. Dus is er ook geen sprake van opoffering. Je was dan als het ware schijndood? 

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Flawless victory said:

Gooi je bijbel dan maar in de prullenbak, Figulus.

Mocht dat een wens zijn die leeft bij mij, dan zal dat weinig uithalen. Je hebt inmiddels al wel de halve Bijbel geciteerd, en ik vermoed dat de andere helft nog wel komt. Het begint inmiddels wat mij betreft wel de vorm van vervuiling aan te nemen, je manier van discussiëren.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Boaz said:

Maar als je zelf sterft dan ben je dood. Dan kun je niets meer. Je kunt jezelf dan ook niet opwekken. Want als je na je dood jezelf kunt opwekken dan was je dus niet echt dood. Dus is er ook geen sprake van opoffering. Je was dan als het ware schijndood? 

Het stoffelijke lichaam van Jezus stierf. Zijn ziel betrad het dodenrijk en verkondigde daar het Goede Nieuws.  De Vader bleef in de hemel en wekte Hem op.  Jezus gaf Zijn geest immers Zelf aan de Vader. “Vader, in Uw handen beveel Ik mijn geest”.

Link to comment
Share on other sites

 

1 hour ago, Flawless victory said:

Gooi je bijbel dan maar in de prullenbak, Figulus.  Boaz lastert God niet, jij maakt een karikatuur van God. 

 

GODS SOEVEREINITEIT:


Job 23:13    Maar Hij blijft Zichzelf gelijk; wie kan Hem keren? Wat Hij begeert, voert Hij uit.


Job 42:2  Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen Uwer plannen wordt verijdeld
 

Psalmen 135:6  De Here doet al wat Hem behaagt in de hemel en op de aarde, in de zeeën en alle waterdiepten;
 

Jesaja 46:10  Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en ik zal al Mijn welbehagen doen;


1 Korinthe 10:26  want de aarde en haar volheid is des Heren.


Romeinen 11:36  Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.


Efeze 3:20  Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,
 

VRIJE WIL VAN DE MENS & VERKIEZEND VOORNEMEN VAN GOD:

Spreuken 16:9  Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang. 


Spreuken 19:21 Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des Heren, die zal bestaan.


Spreuken 21:1  Het hart van de koning is in de hand des Heren als waterbeken, Hij leidt het overal heen, waar het Hem behaagt. 


Jesaja 63:17  Waarom liet Gij ons afdwalen, Here, van uw wegen, verharddet Gij ons hart, zodat wij U niet vreesden?…


Jeremia 10:23  Ik weet, o Here, dat het niet aan de mens staat zijn weg te kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten. 


Johannes 6:44  Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.


Handelingen 16:14  En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.


1 Korinthe 1:29  Opdat geen vlees zou roemen voor God.


1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt.


Romeinen 8:20-21  Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.


Romeinen 9:11  Want toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan (opdat het verkiezend voornemen Gods zou blijven, …..


Romeinen 9:16  Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.


Romeinen 9:18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.


Romeinen 9:22 En als God nu, Zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;
 

Romeinen 11:32  Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.


Efeze 1:11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van Zijn wil.


Efeze 2:8-9  Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.


Efeze 2:10 Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft opdat wij daarin zouden wandelen.


1 Petrus 2:8  voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn.

 

GOD EN HET KWAAD:


Job 2:10 Maar hij zeide tot haar: Zoals een zottin spreekt, spreekt ook gij; zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.


Psalsmen 105:25  Hij veranderde hun harten, zodat zij zijn volk haatten en listig handelden tegen zijn knechten.


Spreuken 16:4 De Here heeft alles gemaakt voor Zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads.


Jesaja 45:6-7 (STV)  Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaadIk, de HEERE, doe al deze dingen.


Klaagliederen 3:38  Komt niet uit de mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?


Amos 3:6 (STV) …zal er een kwaad [Hebr:”ra”] in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?


Romeinen 5:20 (STV)  Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, [daar] is de genade veel meer overvloedig geweest;


Genesis 12:3  …en met u (Abraham) zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden,


Psalmen 145:9  De Here is voor allen goed, en Zijn barmhartigheid is over al Zijn werken.


Johannes 1:29 ….Zie het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.


Johannes 3:17  Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.


Johannes 6:39 En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alleswat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan


Johannes 12:32  en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken.


1 Korinthe 15:22  Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
 

 

Romeinen 5:18 Derhalve, gelijk het door een daad van overtreding voor allemensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door een daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.


Philippenzen 2:9-11  Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
 

 

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. 


1 Timotheüs 2:5-6  Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.

 

1 Timotheüs 4:10 (STV)  Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, die een behouder is van alle mensen, [maar] allermeest der gelovigen. 


1 Johannes 3:8  …Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

 

 

Is het nu echt wijs deze lijsten te blijven herhalen?

Link to comment
Share on other sites

Gemaakt naar het beeld van God:

Genesis 1:27: "En God schiep de mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen."

Aldus maakte God de mens naar zijn beeld. Dat betekent dat God het voorbeeld was tot de mens en dat daarom alle eigenschappen die in de mensen zijn tot God behoren. Mee eens?

Zo ja, dan het volgende: De vrije wil. Zonder vrije wil is het onmogelijk iets te willen tenzij dat vanaf het begin erbij gemaakt is. Mee eens? Zo ja:

Onderhavig: De  mens is gemaakt naar het beeld van God: Ergo, de mens kan niet iets willen dat anders is dan het origineel, namelijk God zelf. Mee eens?

Zo ja: Als God niet zondigt dan doet de mens dat ook niet tenzij hij een vrije keuze heeft en een vrije wil om tot een keuze te besluiten die anders is dan het origineel. Hoe anders kan de mens afwijken in zijn gedrag van het origineel? Mee eens?

Zo ja, de mens kan niet zonder vrije keuze of zonder vrije wil die keuze kiezen (oftewel daarbij te blijven). Mee eens? Zo ja,

Dus of de mens heeft een vrije wil en kan zondigen. Of de mens heeft geen vrije wil en wil hetzelfde als God: Hij is zonder zonde. Mee eens? Zo ja,

Maar allen hebben gezondigd (Rom 3:23), ergo: Het moet dus wel zo zijn dat de mens een wil heeft die anders kan zijn dan Gods wil. Dat betekent dus ongebonden aan God, oftewel vrij, een vrije wil. Mee eens?
 

Link to comment
Share on other sites

Waarschuwingen tegen onbijbelse doctrines van André Piet:

https://www.stichtingpromise.com/alverzoening---een-geraffineerde-misleiding.html

(Helaas vraagt Stichting Promise om niet ongevraagd teksten te publiceren, maar de eeuwigheid komt daar vanuit een betere schriftkennis aan bod. We hebben ons nu verdiept in de "ene zijde", hopelijk steken ze ook wat op van "deze zijde.")

  • Duimpje! 1

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...