Jump to content
Bazuinen

Is de alverzoeningsleer Bijbels?


Recommended Posts

1 hour ago, Figulus said:

Het bestaan van de hel is een fundamenteel aspect van het christendom wat mij betreft. Is geen bijzaak, maar hoofdzaak. Valt niet aan te tornen.

Daar heeft u een punt:

"..en van het eeuwig oordeel." (Hebr.6:2)

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Figulus said:

De kloof benadrukt dat degenen die in de hemel zijn, de hel niet kunnen verlaten om hulp te bieden aan degenen die in de hel zijn, en omgekeerd. Dit onderstreept de ernst en de definitieve aard van het uiteindelijke oordeel. Het is een definitieve continuering en uitkristallisering van de kloof tussen God en mens die men reeds ervaart hier op aarde. Zonder jezus geen brug. Voorts lijkt het me ook getuigen van een onrechtvaardige beloning voor degenen die God hebben geloofd, als uiteindelijk iedereen daar recht op blijkt te hebben.

Nogmaals, waar eeuwig staat, staat in het Grieks AIOON.  Dat is een tijdperk. Dat kan een lang tijdperk zijn of een kort tijdperk maar het is niet eindeloos.

Het woord Alverzoening is ontleend aan Kolossenzen 1:20. Daar schrijft Paulus dat door het bloed van het kruis eens ALLES wederzijds verzoend zal worden

- Zoals door één mens alle mensen zijn veroordeeld zo zullen ook door één Mens alle mensen worden gerechtvaardigd (Romeinen 5:18).

- God wil dat alle mensen gered worden (1 Timotheüs 2:4).

- De levende God is een Redder van alle mensen (1 Timotheüs 4:10).

- Alle tong zal van harte belijden dat Jezus Christus Heer is tot eer van God de Vader (Filippenzen 2:11).

- De dood zal als laatste vijand worden teniet gedaan waarna God alles in allen wordt (1 Korinthe 15:22-28).

- God heeft allen onder ongehoorzaamheid besloten om Zich over allen te ontfermen (Romeinen 11:32).

- Christus Jezus gaf Zichzelf tot een losprijs voor allen (1 Timotheüs 2:6).

- Jezus Christus is de Redder der wereld (Johannes 4:42).

- Jezus Christus is een verzoening, niet slechts voor onze zonden, maar voor de gehele wereld (1 Johannes 2:2)

- God zoekt het verlorene totdat Hij het vindt (Lucas 15:4).

- God laat niet varen de werken Zijner handen (Psalm 138:8)

etc.etc.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Figulus said:

De kloof benadrukt dat degenen die in de hemel zijn, de hel niet kunnen verlaten om hulp te bieden aan degenen die in de hel zijn, en omgekeerd. Dit onderstreept de ernst en de definitieve aard van het uiteindelijke oordeel. Het is een definitieve continuering en uitkristallisering van de kloof tussen God en mens die men reeds ervaart hier op aarde. Zonder jezus geen brug. Voorts lijkt het me ook getuigen van een onrechtvaardige beloning voor degenen die God hebben geloofd, als uiteindelijk iedereen daar recht op blijkt te hebben.

Een uitkristallisering van onze keuze(s) en wil inderdaad. En uiteindelijke rechtvaardigheid, daar hoort ook straf bij. Slechtheid dient bestraft te worden en goedheid beloond. Daar zal niemand het mee oneens zijn. Tussen die twee uitersten zitten dan wel talloze gevallen van onwetendheid en allerlei andere beperkingen. Dat maakt het dan wel weer wat gecompliceerder.  

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Flawless victory said:

Nogmaals, waar eeuwig staat, staat in het Grieks AIOON.  Dat is een tijdperk. Dat kan een lang tijdperk zijn of een kort tijdperk maar het is niet eindeloos.

De interpretatie van "aioon" in Lucas 16:26 als een afgebakende tijdsperiode zou de duidelijke boodschap van de tekst ondermijnen. De kloof tussen de rijke man en Lazarus wordt gepresenteerd als permanent en onoverbrugbaar. Dit duidt op een eeuwige en onveranderlijke staat, niet op een tijdelijke of afgebakende periode. Ik kom geen enkele geruststellende gedachte tegen voor diegenen die zich aan de verkeerde kant van de kloof bevinden.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Figulus said:

Ik kom geen enkele geruststellende gedachte tegen voor diegenen die zich aan de verkeerde kant van de kloof bevinden.


Aionisch heeft betrekking op een afgebakende tijdsperiode.  God WIL dat alle mensen behouden worden. God KAN alles. Dus Hij ZAL - uiteindelijk - allen behouden.

 

GODS SOEVEREINITEIT:


Job 23:13    Maar Hij blijft Zichzelf gelijk; wie kan Hem keren? Wat Hij begeert, voert Hij uit.


Job 42:2  Ik weet, dat Gij alles vermoogt, en dat geen Uwer plannen wordt verijdeld
 

Psalmen 135:6  De Here doet al wat Hem behaagt in de hemel en op de aarde, in de zeeën en alle waterdiepten;
 

Jesaja 46:10  Ik, die van den beginne de afloop verkondig en vanouds wat nog niet geschied is; die zeg: Mijn raadsbesluit zal volbracht worden en ik zal al Mijn welbehagen doen;


1 Korinthe 10:26  want de aarde en haar volheid is des Heren.


Romeinen 11:36  Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen: Hem zij de heerlijkheid tot in eeuwigheid! Amen.


Efeze 3:20  Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,
 

VRIJE WIL VAN DE MENS & VERKIEZEND VOORNEMEN VAN GOD:

Spreuken 16:9  Het hart des mensen overdenkt zijn weg, maar de Here bestiert zijn gang. 


Spreuken 19:21 Vele zijn de overleggingen in het hart des mensen, maar de raad des Heren, die zal bestaan.


Spreuken 21:1  Het hart van de koning is in de hand des Heren als waterbeken, Hij leidt het overal heen, waar het Hem behaagt. 


Jesaja 63:17  Waarom liet Gij ons afdwalen, Here, van uw wegen, verharddet Gij ons hart, zodat wij U niet vreesden?…


Jeremia 10:23  Ik weet, o Here, dat het niet aan de mens staat zijn weg te kiezen, noch aan een man om te gaan en zijn schreden te richten. 


Johannes 6:44  Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader die Mij gezonden heeft, hem trekke, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.


Handelingen 16:14  En een zekere vrouw, met name Lydia, een purperverkoopster uit de stad Tyatira, die God vereerde, hoorde toe, en de Here opende haar hart, zodat zij aandacht schonk aan hetgeen door Paulus gezegd werd.


1 Korinthe 1:29  Opdat geen vlees zou roemen voor God.


1 Korinthe 1:30 Maar uit Hem is het, dat gij in Christus Jezus zijt.


Romeinen 8:20-21  Want de schepping is aan de vruchteloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar om [de wil van] Hem, die haar daaraan onderworpen heeft, in hope echter, omdat ook de schepping zelf van de dienstbaarheid aan de vergankelijkheid zal bevrijd worden tot de vrijheid van de heerlijkheid der kinderen Gods.


Romeinen 9:11  Want toen de kinderen nog niet geboren waren en goed noch kwaad hadden gedaan (opdat het verkiezend voornemen Gods zou blijven, …..


Romeinen 9:16  Het hangt dus niet daarvan af, of iemand wil, dan wel of iemand loopt, maar van God, die Zich ontfermt.


Romeinen 9:18 Hij ontfermt Zich dus over wie Hij wil en Hij verhardt wie Hij wil.


Romeinen 9:22 En als God nu, Zijn toorn willende tonen en zijn kracht bekend maken, de voorwerpen des toorns, die ten verderve toebereid waren, met veel lankmoedigheid verdragen heeft;
 

Romeinen 11:32  Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.


Efeze 1:11 in Hem, in wie wij ook het erfdeel ontvangen hebben, waartoe wij tevoren bestemd waren krachtens het voornemen van Hem, die in alles werkt naar de raad van Zijn wil.


Efeze 2:8-9  Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; niet uit werken, opdat niemand roeme.


Efeze 2:10 Want Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft opdat wij daarin zouden wandelen.


1 Petrus 2:8  voor hen, die zich daaraan, in hun ongehoorzaamheid aan het woord, stoten, waartoe zij ook bestemd zijn.

 

GOD EN HET KWAAD:


Job 2:10 Maar hij zeide tot haar: Zoals een zottin spreekt, spreekt ook gij; zouden wij het goede van God aannemen en het kwade niet? In dit alles zondigde Job met zijn lippen niet.


Psalsmen 105:25  Hij veranderde hun harten, zodat zij zijn volk haatten en listig handelden tegen zijn knechten.


Spreuken 16:4 De Here heeft alles gemaakt voor Zijn doel, ja, zelfs de goddeloze voor de dag des kwaads.


Jesaja 45:6-7 (STV)  Opdat men wete, van den opgang der zon en van den ondergang, dat er buiten Mij niets is, Ik ben de HEERE, en niemand meer. Ik formeer het licht, en schep de duisternis; Ik maak den vrede en schep het kwaad, Ik, de HEERE, doe al deze dingen.


Klaagliederen 3:38  Komt niet uit de mond des Allerhoogsten het kwade en het goede?


Amos 3:6 (STV) …zal er een kwaad [Hebr:”ra”] in de stad zijn, dat de HEERE niet doet?


Romeinen 5:20 (STV)  Maar de wet is bovendien ingekomen, opdat de misdaad te meerder worde; en waar de zonde meerder geworden is, [daar] is de genade veel meer overvloedig geweest;


Genesis 12:3  …en met u (Abraham) zullen alle geslachten des aardbodems gezegend worden,


Psalmen 145:9  De Here is voor allen goed, en Zijn barmhartigheid is over al Zijn werken.


Johannes 1:29 ….Zie het lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.


Johannes 3:17  Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden, opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.


Johannes 6:39 En dit is de wil van Hem, die Mij gezonden heeft, dat Ik van alleswat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren late gaan


Johannes 12:32  en als Ik van de aarde verhoogd ben, zal Ik allen tot Mij trekken.


1 Korinthe 15:22  Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
 

Romeinen 5:18 Derhalve, gelijk het door een daad van overtreding voor allemensen tot veroordeling gekomen is, zo komt het ook door een daad van gerechtigheid voor alle mensen tot rechtvaardiging ten leven.


Philippenzen 2:9-11  Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
 

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. 


1 Timotheüs 2:5-6  Want er is een God en ook een middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus, die Zich gegeven heeft tot een losprijs voor allen; en daarvan wordt getuigd te juister tijd.
 

1 Timotheüs 4:10 (STV)  Want hiertoe arbeiden wij ook, en worden versmaad, omdat wij gehoopt hebben op den levenden God, die een behouder is van alle mensen, [maar] allermeest der gelovigen. 


1 Johannes 3:8  …Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard, opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Willempie said:

Een uitkristallisering van onze keuze(s) en wil inderdaad. En uiteindelijke rechtvaardigheid, daar hoort ook straf bij. Slechtheid dient bestraft te worden en goedheid beloond. Daar zal niemand het mee oneens zijn. Tussen die twee uitersten zitten dan wel talloze gevallen van onwetendheid en allerlei andere beperkingen. Dat maakt het dan wel weer wat gecompliceerder.  

Ik denk niet dat er zoiets bestaat als moreel gehandicapt. Mocht dat wel zo zijn, dan de een niet meer dan de ander.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Figulus said:

De interpretatie van "aioon" in Lucas 16:26 als een afgebakende tijdsperiode zou de duidelijke boodschap van de tekst ondermijnen. 

Juist niet. Het tegenovergestelde is waar. Alverzoening houdt geen ontkenning in van het toekomstig oordeel. God zal de mensheid oordelen. Er is een tijd om af te breken en er is een tijd om op te bouwen. Nergens echter leert de Schrift een eindeloos oordeel.

De goddeloze zal opstaan voor de Grote Witte Troon. Daar zal hij geoordeeld worden naar zijn werken (Openbaring 20:12). “Verdrukking en benauwdheid zal komen over ieder levend mens die het kwade heeft bewerkt” lezen we in Romeinen 2:9.  Als vervolgens blijkt dat diens naam niet geschreven staat in het Boek des Levens zal hij worden geworpen in de Poel van Vuur, dat is de tweede dood (Openbaring 20:14-15). Wanneer eenmaal de dood als laatste vijand zal worden teniet gedaan en daarmee de laatste rangorde van mensen wordt levend gemaakt , dan zal iedere knie zich buigen en alle tong - van hárte dus! - belijden dat Jezus Heer is, tot eer van God de Vader (Filippenzen 2:11). Dan zal God ook alles in allen worden (1 Korinthe 15: 22-28).

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Figulus said:

Dat is dus precies waarom ik iemand die zich waagt aan een dergelijke uitspraak, niet mijn broeder kan noemen. Jezus heeft geen ziek brein, dat is gewoon pure godslastering wat je daar uit.

Jezus heeft nooit over een “hel” gesproken, maar had het over het dal van Hinnom. God is de Vader der mensheid.  God is aller Vader. Maleachi 2:10 “Hebben wij niet allen één Vader? Heeft niet één God ons geschapen?”  Een goede vader zal zijn kinderen slechts voor hun eigen bestwil bestraffen. God wordt in de Schrift duidelijk Vader genoemd. Dit is niet zomaar een benaming; God bezit de aard en het morele gezag van een vader. Hij heeft lief met vaderlijke liefde.  Hij observeert zijn kinderen met vaderlijke zorg. Hij berispt met vaderlijke mildheid. Hij straft met vaderlijke bedoeling. God is aller Vader, daarom kán Hij de mensheid niet voor altijd in de ellende storten.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Figulus said:

De alverzoeningsleer, ook bekend als universeel herstel of apokatastasis, is de theologische opvatting dat uiteindelijk alle mensen (en mogelijk ook de gevallen engelen) gered zullen worden en verzoend met God, ongeacht hun geloof of morele staat in dit leven. Deze leer staat in contrast met traditionele christelijke opvattingen over eeuwige straf voor de onrechtvaardigen.

Mijn stelling:

Wie de hel ontkent, ontkent Gods rechtvaardig karakter en kan geen broeder worden genoemd.

@Flawless victory@Thinkfree

Kijk, dit is wat ik bedoel. Hij begint goed. Inhoudelijk. Hij sluit af met een volkomen overbodige veroordeling die afleidt van zijn voorgaande betoog. Dus waar gaat het hem om? Juist, herrie schoppen. 

Op die laatste zin zou ik dus streng modereren. 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Boaz said:

@Flawless victory@Thinkfree

Kijk, dit is wat ik bedoel. Hij begint goed. Inhoudelijk. Hij sluit af met een volkomen overbodige veroordeling die afleidt van zijn voorgaande betoog. Dus waar gaat het hem om? Juist, herrie schoppen. 

Op die laatste zin zou ik dus streng modereren. 


Persoonlijk stoort mij zijn opmerking helemaal niet. Het is hoe hij er op dit moment over denkt.  Het laat zien waar hij - op dit moment staat.  Wat ik voor hem veel jammerder vind is dat hij met het grootste gemak 🚽 over Gods Woord heenstapt  aan de hand waarvan ik talloze Schriftplaatsen heb aangegeven die Gods Alverzoening aantonen.  Ik begrijp - als geen ander want ik heb er zelf ook geruime tijd over gedaan voordat ik durfde geloven wat het Woord erover zegt - heel goed de moeite die hij ermee heeft. En dat mag er zijn. En dan mag hij zeggen dat ik geen broeder van hem ben. Geen probleem. Het mag er zijn.  
Zou iemand de hele tijd niets anders doen dan veroordelingen uitspreken, dan kan er altijd nog naar gekeken worden en er in een vriendelijke modbreak op gewezen worden.

Link to comment
Share on other sites

Toen ik het onderwerp aanvankelijk plaatste wist ik dat sommige mensen er moeite mee konden hebben. Ik had alleen niet verwacht dat er door de meesten gewoon over alle Schriftuurlijke bewijzen heen gestapt zou worden.  Maar twintig jaar geleden reageerde ik zelf ook afwijzend.  Ik reageerde bij lange na niet zo sterk als Figulus, Hetairos en Jahu, maar ik wees de Alverzoening wel af. Het is pas een jaar of vijf geleden dat ik de Schrift op dit punt onbevangen durfde gaan lezen en las wat er staat in plaats van wat de kerk ervan gemaakt heeft.  

Zelf was ik twintig jaar geleden geen lid van een kerk, en zelfs ik was reeds doordrongen van het kerkelijk dogma van de hel.  Ik heb er begrip voor dat mensen die met de kerk zijn opgegroeid en de hel met de paplepel hebben ingegoten gekregen, er moeite mee hebben.  De heftigheid en het brede draagvlak ervoor zijn me wel wat tegengevallen. Nu weet ik wat de Alverzoeners van twintig jaar geleden hebben moeten “doorstaan”. 😉

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Flawless victory said:


Persoonlijk stoort mij zijn opmerking helemaal niet. Het is hoe hij er op dit moment over denkt.  Het laat zien waar hij - op dit moment staat.  Wat ik voor hem veel jammerder vind is dat hij met het grootste gemak 🚽 over Gods Woord heenstapt  aan de hand waarvan ik talloze Schriftplaatsen heb aangegeven die Gods Alverzoening aantonen.  Ik begrijp - als geen ander want ik heb er zelf ook geruime tijd over gedaan voordat ik durfde geloven wat het Woord erover zegt - heel goed de moeite die hij ermee heeft. En dat mag er zijn. En dan mag hij zeggen dat ik geen broeder van hem ben. Geen probleem. Het mag er zijn.  
Zou iemand de hele tijd niets anders doen dan veroordelingen uitspreken, dan kan er altijd nog naar gekeken worden en er in een vriendelijke modbreak op gewezen worden.


Ter info: Ik zie net dat er een plaatje van een soort toiletpot in de tweede regel van mijn bericht staat. Die heb ik daar niet (bewust) geplaatst. Ik denk dat ik per ongeluk een toetsencombinatie heb ingedrukt en dat dat die pot is geworden.  Ik heb het plaatje nog nooit gezien. Ik vind het wel weer een grappig toeval dat precies op die plek die pot is verschenen. Maar dat was dus niet de bedoeling!

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Flawless victory said:

Nu weet ik wat de Alverzoeners van twintig jaar geleden hebben moeten “doorstaan”. 😉


En nu weten de afwijzers ook wat hun te wachten staat wanneer hun verstand en hart worden geopend voor de Alverzoening.  Want God houdt Woord.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Alverzoenersgroep (waar ik inmiddels deel van uitmaak, maar sommigen zijn op oude dag reeds overleden) van twintig jaar geleden die mij als liefdeloos bestempelden omdat ik nog niet in de Alverzoening kon geloven, inmiddels vergeven. Ik heb daar nu begrip voor, want zij hadden karrevrachten stront over zich heen gekregen en dan kun je wel eens uitschieten. Dus dit topic heeft wat mij betreft doel gehad.   Mogen de afwijzers van nu, die de Alverzoeners van de toekomst zijn, zich dit herinneren wanneer zij aan de beurt zijn. 😁

 

Link to comment
Share on other sites

Even een hilarische anekdote tussendoor… twintig jaar geleden op een Alverzoeningsplatform werd mij - na een tegenwerping van mij - door een Alverzoener woedend gezegd (geschreven, het was op een blog) dat ik in de hel zou belanden. 😂  Ineens werd het geloof in de hel weer heel eventjes van stal gehaald. 

Kortom, het onderwerp maakt wat los. En de kerk heeft wat op haar geweten. Zelfs mensen die niet met haar zijn opgevoed worden erdoor beïnvloed in hun denken. 

Link to comment
Share on other sites

Jammer dat de triestheid van dit soort leringen (de helleleer) het evangelie zo heeft verduisterd dat velen niets meer met het christendom te maken willen hebben.   Ik heb nog meer dan 100 bijbelteksten die ik nog niet genoemd heb.  Maar laat ik volstaan met het noemen van twee boeken waarin naar al deze Schriftplaatsen wordt verwezen. Wie op enig moment interesse heeft of krijgt hoeft dan niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. 

1. Silvia Videler, Hel fictie of werkelijkheid?

2. André Piet, 101 bommen en granaten onder het traditioneel-christelijke bolwerk; waarom het Evangelie een écht Goed Bericht is.

Link to comment
Share on other sites

Alverzoening is een mooie gedachte althans dat lijkt het.

Ik hou het maar op wat Jezus zelf leert.

. 25:11; Luk. 6:46; 13:25; Hand. 19:13; Rom. 2:13; Jak. 1:22Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.

22Jer. 14:14; 27:15; Luk. 13:26Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?

23Ps. 6:9; Matt. 25:12; Luk. 13:25,27Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; Matt. 25:41; Luk. 13:25,27ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Thinkfree said:

Alverzoening is een mooie gedachte althans dat lijkt het.

Ik hou het maar op wat Jezus zelf leert.

. 25:11; Luk. 6:46; 13:25; Hand. 19:13; Rom. 2:13; Jak. 1:22Niet ieder die tegen Mij zegt: Heere, Heere, zal binnengaan in het Koninkrijk der hemelen, maar wie de wil doet van Mijn Vader, Die in de hemelen is.

22Jer. 14:14; 27:15; Luk. 13:26Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?

23Ps. 6:9; Matt. 25:12; Luk. 13:25,27Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; Matt. 25:41; Luk. 13:25,27ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!


Ik baseer me op de gehele Schrift en niet op losse zinnetjes. De Bijbel, en meer in het bijzonder de apostel Paulus, leert nadrukkelijk dat God de Redder is  van alle mensen. Dit Goede Bericht is de doodsteek voor elke religie, inclusief de “christelijke” variant daarvan.


“ Redder van allen – allen gered?

02-02-2019 - Geplaatst door Andre Piet

Redder van allen!

De Schrift (en meer in het bijzonder de apostel Paulus), leert nadrukkelijk dat God de Redder is van alle mensen. Dat is geen aanbod maar een mededeling, een bericht. Het is het goede bericht dat de doodsteek is voor elke religie, inclusief de ‘christelijke’ variant daarvan. Want GOD verzekert elk mensenkind, zonder enige tegenprestatie, het nieuwe leven te geven dat Hij aan het licht bracht door de opstanding van Zijn Zoon. Of men dat nu gelooft of niet. Dat is een kei van een Bijbelse waarheid, waaraan juist orthodoxe godsdienstigheid zich altijd weer pijnlijk stoot.

alleen door geloof

Een andere, evenzeer Bijbelse waarheid is dat een mens uitsluitend gered wordt door “het aanroepen van de Naam van de Heer”. Een andere weg is er domweg niet. Wie deze Naam niet aanroept is niet gered. “Wie de Zoon heeft, heeft het leven, wie de Zoon niet heeft, heeft het leven niet”. Het is zwart of wit. Is dat in strijd met de eerder genoemde waarheid dat Hij de Redder is van alle mensen? Zeker niet! Maar helaas wordt de waarheid aangaande de “Redder van alle mensen” vaak verward met de leugen dat alle mensen reeds gered zouden zijn.

Een mens wordt gered door geloof. Geloof is het kanaal of het middel waardoor GOD redt.

Want in genade zijn jullie geredden, door geloof en dat niet vanuit jullie zelf: Gods naderingsgeschenk is het, niet vanuit werken, opdat niemand zich zou beroemen. (Efeze 2:8,9)

Paulus schrijft in Romeinen 10:

… indien je met je mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met je hart gelooft, dat God hem uit de doden heeft opgewekt, zul je gered worden…. (10:9)

En even verder:

Want er is geen onderscheid tussen Jood en Griek. Immers, één en dezelfde is Heer van allen, rijk voor allen, die Hem aanroepen. (10:12)

Let wel: Jezus Christus is de Heer van allen. Dus niet: Jezus Christus wil jouw Heer worden… Nee, Hij is het! Jij bent zijn eigendom. Dat is de ene helft van de waarheid. De andere helft is: “Hij is rijk voor allen die Hem aanroepen”. Ongeacht welke rijkdommen God ook weggeeft, ze komen tot ons door geloof en door het aanroepen van de Naam van de Heer. “Want” vervolgt Paulus, “al wie de naam van de Heer aanroept, zal gered worden”.
Een andere route is er nooit gewéést en het zál er ook nooit zijn. God is de Redder van alle mensen, juist omdat alle mensen (uiteindelijk) zijn Naam zullen aanroepen. GOD heeft dit zelfs gezworen (Jes.45:23) en vandaar dat Paulus schrijft in Filippi 2:10,11:

… opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong (niet: lip…) zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!”

https://goedbericht.nl/redder-van-allen-allen-gered/

 

Link to comment
Share on other sites

God is van eeuwigheid (=aioon) tot eeuwigheid (=aioon) Dezelfde, nochtans handelt Hij in elke AIOON anders met de mens.  Er zijn in de bijbel vijf AIONEN. Wij leven nu in de derde AIOON. Uiteindelijk komt alles met iedereen goed want God is bezig de hele wereld met Zich te verzoenen.

Ter verdere informatie: http://ihao.deds.nl/static/lamplicht/Godsplaneeuwen.htm

https://goedbericht.nl/is-aeon-een-eeuwigheid/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...