Jump to content
Bazuinen

Is de alverzoeningsleer Bijbels?


Recommended Posts

1 hour ago, Thinkfree said:

@Flawless victory

Jij bent dus meer een 'vagevuur' aanhanger geworden, zoals men dat ook in de RKK leert?

Ik schreef eerder “in geen geval”, maar je hebt gelijk. Je zou het vagevuur kunnen noemen, alleen ik geloof niet in de stoofpotten van Dante.   De loutering gaat door na dit leven. Dat moet ook wel want al gaat iedereen hier op zijn kop staan, de Alverzoening is hartstikke bijbels. Ik kan nog wel honderden Schriftplaatsen aanhalen.   Alleen wijk ik op een punt af van de RRK-leer en dat is dat ik Paulus volg, wanneer hij het over gelovigen heeft, en hij zegt “absent from the body, present with the Lord”. 2 Korinthe 5:8

Dus “vagevuur” ja, maar wel overdrachtelijk. Dus geen letterlijk vuur, maar loutering.

@Thinkfree bedankt voor jouw vraag. Want je zette me aan het denken en kom ik tot de conclusie dat ik nog katholieker denk dan ik me besefte.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Thinkfree said:

Je bent van mening dat er na de fysieke dood nog redding is?

Dat absoluut. Zoals ik al aan Fundamenteel schreef openbaart zich in Openbaring 20 tot en met 22 naar mijn visie een vergezicht.  


Dit schreef ik aan Fundamenteel

Eerlijke en oprechte vraag: hoe moeten wij de Openbaringen van den apostel Johannes dan lezen?

@Fundamenteel

Hoe wij het boek Openbaringen exact moeten duiden weet niemand. Het is apocalyptische literatuur, vol van visioenen over het einde der tijden.  We kunnen het wel lezen en naspeurend onderzoeken, en dan opent zich naar mijn mening een schitterend vergezicht. 

DAT het met alle mensen - uiteindelijk, ooit - goedkomt dat staat gewoon in de Bijbel. Dat heb ik met vele teksten aangetoond en ik ben pas op de helft, de rest volgt nog.  

HOE  de ontelbare aantallen mensen die niet geloofd hebben en dus  voor de grote witte troon zijn be-  en veroordeeld, naar mijn idee toch weer terug komen op het wereldtoneel, dat weet ik ook niet exact, maar daar heb ik wel een idee over.  Daarvoor moeten we  Openbaring 20 t/m 22 lezen.  

In Openbaring 20: 11  is er sprake van de grote witte troon, het Laatste oordeel zogezegd. Vers 15 van dit hoofdstuk zou duidelijk moeten zijn. “Geworpen worden in de poel des vuurs.” Einde oefening zou je dan zeggen. 

Hoofdstuk 21 gaat dan echter wel verder en dan lezen we in 21: 3 dat God bij de mensen zal wonen.  En in vers 4 dat de eerste dingen voorbij gegaan zijn. In vers 5 dat Hij, God dus,  alle dingen nieuw zal maken! In vers 8 wordt er nog even gerefereerd naar zij die ge- en veroordeeld zijn en zij worden naar hun daden, hun aard, nog vernoemd. Zoals de lafhartigen,  ongelovigen, verfoeilijken, moordenaars, enz. enz. 

Dan onder het bovenschrift:  lHet nieuwe Jeruzalem” lezen we in vers 12 en 13 dat deze stad 12 poorten heedft:  3 poorten aan elke zijde.   En vanaf vers 16 lezen we de grootte van de stad, het Nieuwe Jeruzalem. De “geleerden” zijn het qua maten en afmetingen niet allemaal met elkaar eens, maar de afmetingen zijn GIGA groot. Dat moet ook wel, gezien de vele mensen die deze stad zullen gaan bewonen (bevolken). En gezien het feit dat wij daar niet als geesten of spoken rond zullen dwalen maar met een verheerlijkt lichaam, dat dus wel degelijk ruimte inneemt, daar aanwezig zullen zijn.

MAAR dán in hoofdstuk 22:2  lezen we dat er dan toch nog sprake is van het begrip TIJD. De Boom des Levens die twaalf (soorten?) vruchten voortbrengt van MAAND tot MAAND.  Dus is er nog sprake van TIJD! Het begrip “maand” is tenslotte  een tijdsaanduiding. Als we verder lezen in dit laatste hoofdstuk van Openbaring en dus ook van de Bijbel als geheel dan lezen we ook nog in vers 14 dat de poorten van de stad OPEN staan.  Het open staan is in wezen al een gebaar van uitnodiging! En in vers 15  lezen we dat BUITEN de stad er zich nog mensen bevinden die “honden”, “tovenaars”, “ontuchtplegers” en “moordenaars” worden genoemd.  Dat werpt de vraag op:  zijn dit dezelfde mensen die bij de grote witte troon, het laatste oordeel dus VEROORDEELD zijn geworden ( zie Hoofdstuk 20:11 e.v.) Zaten zij niet al in de poel des vuurs??? Of is die poel des vuurs een ruimte buiten de stad? Of is het een overdrachtelijk begrip?   En waarom staan die poorten dan constant open?

Bevinden  zij zich dan “buiten” al die ongelovigen en al de grote en kleine zondaars??? De poorten staan echter wel OPEN!!!! Zonder versperringen! 


Nu ga ik wat filosoferen:  Dan denk ik zo dat het voor een ongelovige maar een kleine stap zal zijn om zijn ongelijk te erkennen en de stap door de poort naar binnen te zetten.

Voor een massa-moordenaar zal het aanzienlijk langer duren eer hij zover is  en zo zal een ieder zijn of haar tijd nemen/krijgen om tot God te gaan. Er zal wellicht een hele lange aioon voor nodig zijn eer de laatste  grote zondaren hun stijve nek buigen. Ik zie figuren als een Mao, een Hitler, een Djengis Khan,  een Pol Pot, een Stalin en zo nog een stelletje politici, niet als eerste een der Poorten binnengaan en buigen voor het GENADE-aanbod. Die lieden hebben hun tijd daarvoor nodig om van de gevallen hemellingen met hun leider nog maar niet te spreken.
 

Dit is hoe ik erover denk. Maar dat God alles en iedereen met Zichzelf verzoent, dat staat voor mij buiten kijf. Hij heeft het Zelf gezegd in Zijn Woord en mijn God houdt woord. “

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Flawless victory said:

Dit is hoe ik erover denk. Maar dat God alles en iedereen met Zichzelf verzoent, dat staat voor mij buiten kijf. Hij heeft het Zelf gezegd in Zijn Woord en mijn God houdt woord

Oké duidelijk je bent katholieker dan je denkt 😉

Hoe lees jij deze teksten dan bv? 

Hebreeën 9 

27En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt,

28Rom. 5:6,8; 1 Petr. 3:18zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid.

 

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Thinkfree said:

Oké duidelijk je bent katholieker dan je denkt 😉

Hoe lees jij deze teksten dan bv? 

Hebreeën 9 

27En zoals het voor de mensen beschikt is dat zij eenmaal moeten sterven en dat daarna het oordeel volgt,

28Rom. 5:6,8; 1 Petr. 3:18zo zal ook Christus, Die eenmaal geofferd is om de zonden van velen weg te dragen, voor de tweede keer zonder zonde gezien worden door hen die Hem verwachten tot zaligheid.

 


 

éénmaal sterven, daarna het oordeel

28-03-2012 - Geplaatst door Andre Piet

 27 En zoals het de mensen beschikt is, eenmaal te sterven en daarna het oordeel, 28 zo zal ook Christus, nadat Hij Zich eenmaal geofferd heeft om veler zonden op Zich te nemen, ten tweeden male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten.
Hebreeën 9

Gewoonlijk wordt Hebreeën 9:27 aangehaald om aan te tonen dat een mens in de regel één keer sterft en daarna wacht hem het gericht of de beoordeling. In de regel is dat waar, hoewel er uitzonderingen zijn. Zo is een aantal mensen twee keer op aarde gestorven. Denk maar aan het dochtertje van Jaïrus, Lazarus en anderen die door Jezus of de apostelen werden opgewekt uit de doden. Later zijn al deze mensen opnieuw gestorven. Er is trouwens ook een generatie gelovigen dat helemaal niet zal komen te overlijden (1Kor.15:51). Maar afgezien daarvan… in de regel klopt het dat een mens één keer sterft en daarna wacht de “Grote Witte Troon” (Openb.20) of voor gelovigen nu, de bema, dat is het erepodium (meestal ten onrechte  weergegeven als “de rechterstoel”; 2Kor.5:10).

Toch is het nog maar zeer de vraag of Hebreeën 9:27 daarover gaat. Zijn “de mensen” in dat vers inderdaad de mensen in het algemeen of gaat het specifiek over de hogepriester(s) onder het oude verbond (9:25)? En dan nóg een vraag: over welk oordeel gaat het? Let er op dat Hebr. 9:27 het eerste deel is van een vergelijking. Vers 28 vervolgt immers met: “zo zal ook…”.  Het eenmalig sterven in (:27) wordt vergeleken met het eenmalige offer (:28) van Christus. Het “daarna het oordeel” (vers 27) wordt vergeleken met “ten tweede male zonder zonde aanschouwd worden door hen, die Hem tot hun heil verwachten” (:28). M.a.w. het oordeel staat hier in uiterst positieve vergelijking!

Houden we vast aan de context van Hebreeën 9 dat handelt over hogepriesters, dan brengt ons dit onwillekeurig naar een bekende bepaling in de wet van Mozes. Hogepriesters sterven één keer… en dan?

28 … in de vrijstad zal hij (=de doodslager) moeten wonen tot de dood van de hogepriester, en NA DE DOOD VAN DE HOGEPRIESTER zal de doodslager naar het land zijner bezitting mogen terugkeren. 29 Dit zal voor u als een rechtsinzettinggelden voor uw nageslacht in al uw woonplaatsen.
Numeri 35

Als iemand onopzettelijk een ander had gedood dan was daar de mogelijkheid voor de doodslager om te vluchten naar één van de zes vrijsteden waar hij moest blijven wonen. Pas na de dood van de hogepriester volgt het oordeel… van vrijspraak en kon de doodslager naar het land van zijn bezitting terugkeren. De diepere typologische lagen laat ik nu even voor wat ze zijn, ik beperk me nu tot de vaststelling dat na het sterven van de hogepriester het oordeel van vrijspraak volgde.
Komt met dit in gedachte, Hebreeën 9:27 niet in een verrassend licht te staan? 

https://goedbericht.nl/eenmaal-sterven-daarna-het-oordeel/

Link to comment
Share on other sites

Het is inderdaad wel een mooie gedachte. Maar wat is de tweede dood dan?

Er is een deel waar de tweede dood geen macht over heeft, maar dat zijn die uit de eerste opstanding. Dus het is allemaal moeilijk naar een hele context te leiden.

Ik stel voor dat we gewoon eens het hele oordeel lezen? vanaf Openbaringen 20:11 tot en met het einde van de Bijbel?

Dus eerst is er de eerste opstanding, dan het oordeel, degene die niet in het levensboek staan gaan naar de poel van vuur. Daarna komt de nieuwe hemel en aarde, en al dezen zijn dan de geredde zielen?

Dat is wat ik lees in de HSV.

  • Duimpje! 1

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Figulus said:

De alverzoeningsleer, ook bekend als universeel herstel of apokatastasis, is de theologische opvatting dat uiteindelijk alle mensen (en mogelijk ook de gevallen engelen) gered zullen worden en verzoend met God, ongeacht hun geloof of morele staat in dit leven. Deze leer staat in contrast met traditionele christelijke opvattingen over eeuwige straf voor de onrechtvaardigen.

Mijn stelling:

Wie de hel ontkent, ontkent Gods rechtvaardig karakter en kan geen broeder worden genoemd.

Hallo Figulus, ik vind het volgende in de brieven van Johannes dat bewijst dat je gelijk hebt:

2 Johannes 1: 

7 Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
8 Let op uzelf, opdat wij niet verliezen waarvoor wij gewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
9 Ieder die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; wie in de leer van Christus blijft, die heeft zowel de Vader als de Zoon.
10 Als iemand bij u komt en deze leer niet brengt, ontvang hem niet in huis en begroet hem niet.
11 Want wie hem begroet, die heeft deel aan zijn slechte werken.

Deze tekst geeft aan dat wie een leer brengt die niet in overeenstemming is met de leer van Christus God niet heeft. Dat betekent dat wanneer men een dwaalleer brengt men niet in overeenstemming met Gods wil is of aan hem gehoorzaam is zodat God daar niet bij is en men buiten God staat. Daarbij zegt de tekst dat er sprake is van overtreding. Onderhavige tekst spreekt over de leer van Christus en bijgevolg betekent dat minstens het bezigen van dwaling. Wie dus dwaalleer brengt heeft God niet en leert niet namens Christus. Kernpunt daarbij is de belijdenis (of leer) dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat betekent dat hij uit de hemel is neergedaald waar hij zelf God was en als Jezus van Nazareth (als mens) onder de mensen heeft gewoond. Johannes geeft dit aan als basis van de leer en dat betekent dat alle leer op dit fundament (deze stelling) gebaseerd dient te zijn. Wie een andere leer brengt die is een misleider en alles wat hij leert is per definitie misleiding omdat hij de basis niet begrijpt. Johannes geeft aan dat dat het punt is waar het op aankomt.

Dat Jezus Christus (van Nazareth) uit de hemel is neergedaald legt hij zelf uit in Johannes 6:35-51. In vers 38 zegt hij ronduit dat hij uit de hemel is neergedaald. Hij vergelijkt zich met het manna waarover in het verhaal van Mozes verteld wordt maar bedoeld dit overdrachtelijk om te zeggen dat hij letterlijk uit de hemel is neergedaald waarbij hij een lichaam van vlees en bloed heeft aangenomen (2 Joh 1:7). 

Johannes 6:35-
35 En Jezus zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben.
36 Maar Ik heb u gezegd dat u Mij wel gezien hebt, en toch gelooft u niet.
37 Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.
38 Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.
39 En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
40 En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
41 De Joden dan morden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het brood dat uit de hemel neergedaald is.
42 En zij zeiden: Is Hij niet Jezus, de zoon van Jozef, van wie wij de vader en moeder kennen? Hoe kan Hij dan zeggen: Ik ben uit de hemel neergedaald?
43 Jezus antwoordde dan en zei tegen hen: Mor niet onder elkaar.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God onderwezen zijn. Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.
46 Niet dat iemand de Vader gezien heeft, behalve Hij Die van God is; Híj heeft de Vader gezien.
47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven.
48 Ik ben het Brood des levens.
49 Uw vaderen hebben het manna gegeten in de woestijn en zij zijn gestorven.
50 Dit is het brood dat uit de hemel neerdaalt, opdat de mens daarvan eet en niet sterft.
51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven van de wereld.

De leer van Christus aangaande de hel houdt vervolgens het volgende in, Mattheüs 25:31-46, het gaat om vers 41:

31 Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.
32 En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook die Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Dit gedeelte is onderdeel van een reeks toespraken van Jezus waarbij het onderwerp het einde van de dingen is, het einde van de tijden, de wederkomst van Christus en het grote oordeel. Het begint met Matt 24:1 en eindigt met bovenstaande stuk.
Hierin legt Jezus zelf in vers 41 uit dat de hele groep "bokken", dat zijn mensen die nooit voor hem (of één van de zijnen) gekozen hebben in een eeuwig vuur geworpen zullen worden. In vers 46 licht hij toe dat dit een eeuwige straf betreft.  Ook blijkt dat dit de plaats betreft die eigenlijk voor de demonen bestemd is, maar deze groep mensen komen daar ook terecht. Deze plaats wordt ook wel met "hel" aangegeven.

Het is dus het onderwijs van Jezus zelf dat zegt dat de alverzoeningsleer niet tot zijn uitleg behoort.

Dan de vraag of men iemand dan als broeder kan beschouwen of niet. In ieder geval zegt 2 Johannes 1 dat op basis van het fundament van de leer, dat Christus in het vlees gekomen is, een strikt onderscheidt gemaakt wordt, en wel dat men iemand die dit niet belijdt niet in zijn huis toelaat of hem begroet. En strikt genomen geldt dat ook voor afwijkingen in de leer.

Het lijkt mij dat dit zo goed als overeenkomt met wel of geen broeder zijn. In 1 Johannes 3:9-10 wordt vermeld dat wij kinderen van God zijn wanneer wij uit God geboren zijn en rechtvaardig handelen.

9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.
10 Hieraan zijn de kinderen van God en de kinderen van de duivel te herkennen. Ieder die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als hij die zijn broeder niet liefheeft.

Recht doen houdt mede in om niet te misleiden en geen dwaalleer te brengen. Strikt genomen betekent dat dat iemand die misleidt met dwaalleer geen kind van God is en dus geen broeder.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Barnabas said:

Hallo Figulus, ik vind het volgende in de brieven van Johannes dat bewijst dat je gelijk hebt:

2 Johannes 1: 

7 Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
8 Let op uzelf, opdat wij niet verliezen waarvoor wij gewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
9 Ieder die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; wie in de leer van Christus blijft, die heeft zowel de Vader als de Zoon.
10 Als iemand bij u komt en deze leer niet brengt, ontvang hem niet in huis en begroet hem niet.
11 Want wie hem begroet, die heeft deel aan zijn slechte werken.

Deze tekst geeft aan dat wie een leer brengt die niet in overeenstemming is met de leer van Christus God niet heeft. Dat betekent dat wanneer men een dwaalleer brengt men niet in overeenstemming met Gods wil is of aan hem gehoorzaam is zodat God daar niet bij is en men buiten God staat. Daarbij zegt de tekst dat er sprake is van overtreding. Onderhavige tekst spreekt over de leer van Christus en bijgevolg betekent dat minstens het bezigen van dwaling. Wie dus dwaalleer brengt heeft God niet en leert niet namens Christus. Kernpunt daarbij is de belijdenis (of leer) dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat betekent dat hij uit de hemel is neergedaald waar hij zelf God was en als Jezus van Nazareth (als mens) onder de mensen heeft gewoond. Johannes geeft dit aan als basis van de leer en dat betekent dat alle leer op dit fundament (deze stelling) gebaseerd dient te zijn. Wie een andere leer brengt die is een misleider en alles wat hij leert is per definitie misleiding omdat hij de basis niet begrijpt. Johannes geeft aan dat dat het punt is waar het op aankomt.

Dat Jezus Christus (van Nazareth) uit de hemel is neergedaald legt hij zelf uit in Johannes 6:35-51. In vers 38 zegt hij ronduit dat hij uit de hemel is neergedaald. Hij vergelijkt zich met het manna waarover in het verhaal van Mozes verteld wordt maar bedoeld dit overdrachtelijk om te zeggen dat hij letterlijk uit de hemel is neergedaald waarbij hij een lichaam van vlees en bloed heeft aangenomen (2 Joh 1:7). 

Johannes 6:35-
35 En Jezus zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben.
36 Maar Ik heb u gezegd dat u Mij wel gezien hebt, en toch gelooft u niet.
37 Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.
38 Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.
39 En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
40 En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
41 De Joden dan morden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het brood dat uit de hemel neergedaald is.
42 En zij zeiden: Is Hij niet Jezus, de zoon van Jozef, van wie wij de vader en moeder kennen? Hoe kan Hij dan zeggen: Ik ben uit de hemel neergedaald?
43 Jezus antwoordde dan en zei tegen hen: Mor niet onder elkaar.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God onderwezen zijn. Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.
46 Niet dat iemand de Vader gezien heeft, behalve Hij Die van God is; Híj heeft de Vader gezien.
47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven.
48 Ik ben het Brood des levens.
49 Uw vaderen hebben het manna gegeten in de woestijn en zij zijn gestorven.
50 Dit is het brood dat uit de hemel neerdaalt, opdat de mens daarvan eet en niet sterft.
51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven van de wereld.

De leer van Christus aangaande de hel houdt vervolgens het volgende in, Mattheüs 25:31-46, het gaat om vers 41:

31 Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.
32 En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook die Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Dit gedeelte is onderdeel van een reeks toespraken van Jezus waarbij het onderwerp het einde van de dingen is, het einde van de tijden, de wederkomst van Christus en het grote oordeel. Het begint met Matt 24:1 en eindigt met bovenstaande stuk.
Hierin legt Jezus zelf in vers 41 uit dat de hele groep "bokken", dat zijn mensen die nooit voor hem (of één van de zijnen) gekozen hebben in een eeuwig vuur geworpen zullen worden. In vers 46 licht hij toe dat dit een eeuwige straf betreft.  Ook blijkt dat dit de plaats betreft die eigenlijk voor de demonen bestemd is, maar deze groep mensen komen daar ook terecht. Deze plaats wordt ook wel met "hel" aangegeven.

Het is dus het onderwijs van Jezus zelf dat zegt dat de alverzoeningsleer niet tot zijn uitleg behoort.

Dan de vraag of men iemand dan als broeder kan beschouwen of niet. In ieder geval zegt 2 Johannes 1 dat op basis van het fundament van de leer, dat Christus in het vlees gekomen is, een strikt onderscheidt gemaakt wordt, en wel dat men iemand die dit niet belijdt niet in zijn huis toelaat of hem begroet. En strikt genomen geldt dat ook voor afwijkingen in de leer.

Het lijkt mij dat dit zo goed als overeenkomt met wel of geen broeder zijn. In 1 Johannes 3:9-10 wordt vermeld dat wij kinderen van God zijn wanneer wij uit God geboren zijn en rechtvaardig handelen.

9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.
10 Hieraan zijn de kinderen van God en de kinderen van de duivel te herkennen. Ieder die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als hij die zijn broeder niet liefheeft.

Recht doen houdt mede in om niet te misleiden en geen dwaalleer te brengen. Strikt genomen betekent dat dat iemand die misleidt met dwaalleer geen kind van God is en dus geen broeder.

Jawel hoor, daar gaan we weer. 

Iemand die...is geen broeder. 

Ik wens jullie allen een fijne avond. Ik log uit. 

  • Duimpje! 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Flawless victory said:

@Fundamenteel de nieuwe hemel en de nieuwe aarde dat is pas in de vijfde aioon. We leven nu in de derde aioon. De vierde aioon is het Duizendjarige Rijk.  Pas ná de vijfde aioon wordt God “alles in allen”.

zie voor de AIONEN ook: http://ihao.deds.nl/static/lamplicht/Godsplaneeuwen.htm

Morgen verder.

Ik wou nog vragen of we al niet mogelijks in het duizendjarig rijk kunnen leven? 😉

Maar los van de tijdsduren. Na de val van Babylon de grote komt Christus uit de hemel, Christus overwint de valse profeet op aarde, de satan wordt gebonden, dan is de eerste opstanding, dan wordt de duivel ontbonden en komt er een duizendjarig rijk, dan is er het oordeel en dan erven degene die niet in de poel van het vuur geworpen worden de nieuwe hemel en aarde. Niet op internet kijken, in je Bijbel 🙂

 

EDIT ik vergis mij in bovenstaande tekst 😄 De duivel wordt na duizend jaar pas ontbonden. Dus als hij gebonden wordt, wordt hij gebonden voor duizend jaar. Dan wordt hij losgelaten en dan pas volgt het oordeel. Dus geen duizendjarig rijk zoals hierboven beschreven.

@Flawless victory

  • Duimpje! 1

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Willempie said:

Een plek waar diegene die ons liefheeft afwezig is. Ook een plek van wroeging en schaamte. Van tandenknarsen in de Bijbelse terminologie. Maar misschien zit de sleutel wel aan de binnenkant van de gevangenis. Misschien dient het vuur daar tot reiniging, net zoals elders in de Bijbel. Wie weet?  

Heb je daar een bijbeltekst bij?

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Flawless victory said:

Het geloof in een eindeloze pijniging komt uit een ziek brein.

Volgens mijn onderbouwing hierboven (in antwoord op @Figulus) is het Jezus zelf die dit overtuigend onderwijst en komt dit dus voort uit God zelf, Jezus, of nog hoger: De Vader.

Link to comment
Share on other sites

  

21 minutes ago, Barnabas said:

Recht doen houdt mede in om niet te misleiden en geen dwaalleer te brengen. Strikt genomen betekent dat dat iemand die misleidt met dwaalleer geen kind van God is en dus geen broeder.

En nu voelen mensen zich geroepen tot de roedel te keren eerder dan door genade de waarheid te onderzoeken? En wat deze mag zijn, zullen ze zelf ontdekken in hun levensreis? Liever niet met de stok? Solus Christus! Hij bepaalt wie van Hem is, niet wij. En Hij neemt Zijn tijd met ons, dus moeten we dat zelf ook (leren) doen. Ik vind het dus gevaarlijk om te zeggen wie broeder is en wie niet op basis van zijn/haar geloofsreis en die openlijk komt bespreken. Beter een bekeringsdrang dan een afkeringsdrang.

Vijandig met het geloof omgaan, en dan al zeker onder elkaar, mag toch niet de bedoeling worden? En ik heb het zelf bij de vleet gedaan op Credible. Jullie weten dat 😄. Maar hier zou ik het graag eens anders aanpakken en rustig tot de kern van het Woord keren door ons er allemaal samen op te richten. Als we de Bijbel en niet onszelf als autoriteit zouden nemen vanaf heden, what a wonderful board it would be...

Bekering gebeurt niet door uitsluiting maar door open armen. Je moet 7 tot 70 maal uw broeders in Christus vergeven. En iedereen die in Christus gelooft is mijn broeder of zuster. Niemand van ons is perfect en kan zich in meerdere zaken vergissen. Zie wie u nog niet als broeder ziet als een potentiele broeder? Of wat zou de Heer anders meer behagen? Genade, barmhartigheid, liefde, geduld, ... daartegen is geen wet broeders.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Boaz said:

Jawel hoor, daar gaan we weer. 

Iemand die...is geen broeder. 

Ik wens jullie allen een fijne avond. Ik log uit. 

Ik begrijp je frustratie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lange lappen van Barnabas allang niet meer lees. De kortere teksten soms wel maar vaak ook niet. Reageren doe ik ook meestal niet, omdat dit in zijn hoofd altijd anders uitpakt dan wat ik bedoelde of schreef en dat soms tot onverkwikkelijke toestanden leidt. Ik gun hem echter graag een plekje.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Flawless victory said:

Ik begrijp je frustratie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lange lappen van Barnabas allang niet meer lees. De kortere teksten soms wel maar vaak ook niet. Reageren doe ik ook meestal niet, omdat dit in zijn hoofd altijd anders uitpakt dan wat ik bedoelde of schreef en dat soms tot onverkwikkelijke toestanden leidt. Ik gun hem echter graag een plekje.

Jullie moeten je bij de bijbelstudie houden en niet zo zitten kissebissen.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Barnabas said:


is het Jezus zelf die dit overtuigend onderwijst

“De Here Jezus verkondigt niet uitdrukkelijk een uiteindelijke Alverzoening. De Here Jezus was gezonden tot het huis van Israël (Mattheüs 15:24) om hen het beloofde Koninkrijk en de toekomende eeuw (de vierde aioon) te verkondigen.  Wat daarná komt behoort niet tot de thema’s van Zijn prediking. 

Toch zijn er genoeg uitspraken in de Evangeliën (en trouwens ook in het OT), waarin deze waarheid verborgen is. Bijvoorbeeld dat Jezus Christus de Redder der wereld is. Of dat het verlorene gezocht wordt totdat het gevonden is. Etcetera.

Maar een uitdrukkelijke vermelding van een allesomvattende redding, levendmaking en wederzijdse verzoening vinden we slechts bij “de apostel van de heidenvolkeren”. Paulus dus. Hij mocht als geen ander de breedte, lengte, hoogte en diepte van de liefde Gods in Christus prediken. Zie onder andere Efeze 3.”

S.Videler, Hel, fictie of werkelijkheid, p.125

Link to comment
Share on other sites

Philippenzen 2:9-11  Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!

 

Alle TONG, dus van gánser harte. Geen lippendienst maar met de tong. Ook de gevallen engelen, letterlijk ALLES EN IEDEREEN. Amen. Hallelujah!

Het is heel simpel: als het nog niet goed is, dan is het het einde nog niet.

Link to comment
Share on other sites

“Wie spreekt over “het verlorene” dient zich te realiseren dat er ook een verliezer is. Toen het schaapje verloren was, was de Herder de verliezer. De grote les in de bekende gelijkenissen van de Here Jezus in  Lucas 15 (het verloren schaap, de verloren penning, de verloren zoon) is dat het verlorene altijd weer gevonden wordt. Het is het belang en de eer van de eigenaar. Het geweldige van het Evangelie is dat het een GOD bekend maakt die het verlorene zoekt én vindt. Hij zoekt omdat Hij liefde is en nooit laat varen de werken van Zijn handen (= Zijn schepselen). En Hij vindt omdat Hij GOD is en Zijn plannen nimmer falen!”  

A. Piet, 101 bommen en granaten onder het traditioneel-christelijke bolwerk; waarom het Evangelie een écht Goed Bericht is, p. 163

Hallelujah. 🙏

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Barnabas said:

 

 

in een eeuwig vuur geworpen zullen worden. In vers 46 licht hij toe dat dit een eeuwige straf betreft.

Wat vertaald is met “eeuwig” is een foute vertaling. In het Grieks staat er AIOON. Het is aionisch vuur. Een AIOON is een tijdperk met een begin en een einde. 

is aeon een eeuwigheid?

26-08-2015 - Geplaatst door Andre Piet

Veruit de meeste Bijbelvertalingen bezigen het woord ‘eeuwigheid’. Wat het ‘Nieuwe Testament’ betreft is dit de weergave van het Griekse woord ‘aion’. Althans, in een deel van de weergaven, want ‘aion’ wordt ook dikwijls vertaald met ‘eeuw’. Dat is buitengewoon verwarrend, want een ‘eeuwigheid’ heeft geen begin of einde, terwijl een ‘eeuw’ dat wel heeft. Hoe kan één woord twee elkaar uitsluitende betekenissen hebben?

Lees de onderstaande Schriftplaatsen waar sprake is van ‘aionen’ en stel vast hoe ongerijmd het vertaalwoord ‘eeuwigheid’ zou zijn.

  • vóór de aionen; 1Kor.2:7
  • de aionen gemaakt; Hebr.1:2
  • het einde van de aion; Mat.28:20
  • de toekomende aion; Luc.18:30
  • de komende aionen; Ef.2:7
  • van aionen her; Ef.3:9
  • de aionen der aionen; Openb.11:15
  • de voleinding der aionen; Hebr.9:26
  • vóór aionische tijden; 2Tim.1:9

Conclusie: aionen hebben uitdrukkelijk een begin en een einde en daarom is ‘eeuwigheid’ GEEN correct vertaalwoord. 

eeuwig maar niet eindeloos…

  • een eeuwig verbond; Lev.24:8
    en toch komt er een nieuw verbond voor in de plaats; Jer.31:31-34
  • de aarde staat voor eeuwig; Pred.1:4
    en toch gaat ze voorbij; Mat.24:35
  • het priesterschap van Aäron is voor eeuwig; Ex.40:15
    en toch niet eindeloos; Openb.21:22
  • voor eeuwig slaaf; Ex.21:6
    en toch komt er een einde aan…
  • eeuwige smaad over Israël; Jer.23:40; Jer.25:9
    en toch zal eens aan haar smaad niet meer worden gedacht; Jes.54:5
  • eeuwige woestenij over Jeruzalem; Jes.32:14
    en toch… totdat over hen wordt uitgestort Geest uit de hoge; Jes.32:15
  • eeuwig vuur over de steden rond Sodom; Judas:7
    en toch zullen deze steden eens terugkeren in hun eerdere staat; Ezech.16:55
  • eeuwige slaap; Jer.51:39,57
    en toch zullen allen die in de graven zijn ontwaken; Joh.5:28
  • Christus regeert voor eeuwig; Openb.11:15
    en toch “totdat”; 1Kor.15:24,25

conclusie: eeuw-ig heeft niet te maken met ‘eeuwigheid’ maar met ‘eeuw’. Consequent en zonder uitzondering.

Enkele naslagwerken aan het woord

De Winkler Prins’ Encyclopedie (1950, deel 7, blz. 797) zegt:

Aion, aeoon betekent niet eindeloze duur maar tijdperk.

De Bijbelse Encyclopedie (pag.239) over ‘eeuwigheid’:

Behalve wanneer het van God wordt gebezigd, is het meestal tijdelijk bedoeld, een zeer lange tijd.
(…)
Het Hebreeuwse ‘olam’ waarvan in het OT ‘eeuwigheid’ de vertaling is, is verwant met een werkwoord dat ‘verbergen’ betekent. Het duidt dan ook iets aan dat in het verleden of in de toekomst (nog) verborgen is… Het heeft dus de betekenis van een zeer lange tijd.

In de Korte Verklaring (bij Prediker 1:4) schrijft prof. Aalders:

Bovendien bedenke men dat het woord ‘eeuwig’ in het Hebreeuws in den regel niet den zin heeft dien wij er aan plegen te hechten. Het drukt slechts uit een lange tijd…

https://goedbericht.nl/is-aeon-een-eeuwigheid/

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Flawless victory said:

Wat vertaald is met “eeuwig” is een foute vertaling. In het Grieks staat er AIOON. Het is aionisch vuur. Een AIOON is een tijdperk met een begin en een einde. 

Maar de dood is toch permanent? En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van het vuur geworpen. Dit is de tweede dood. En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van het vuur geworpen.

Er staat nergens dat het vuur eeuwig, oneindig of tijdsgebonden is: er staat dat ze de tweede dood is. Dus misschien is er helemaal geen lijden of hellevuur. Maar wordt het wel vernietigd met vuur. Wat de context van "dood" hier is, is misschien wel heel letterlijk. Permanent onbewust.

Dus de eerste dood en het dodenrijk, die is niet permanent want ze moeten nog veroordeeld worden. Dan bij het laatste oordeel wordt de dood en het dodenrijk vernietigd. Want ze is niet meer. De creatie wordt dan hersteld in een nieuwe hemel en aarde.

Er is dan toch heel duidelijk een "zuivering" te interpreteren om het zo te noemen? Of deze strafsgebonden is, is moeilijker te interpreteren, naar mijn bescheiden mening.

  • Love 1

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Flawless victory said:

Ik begrijp je frustratie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik de lange lappen van Barnabas allang niet meer lees. De kortere teksten soms wel maar vaak ook niet. Reageren doe ik ook meestal niet, omdat dit in zijn hoofd altijd anders uitpakt dan wat ik bedoelde of schreef en dat soms tot onverkwikkelijke toestanden leidt. Ik gun hem echter graag een plekje.

Ik word hier moedeloos van. Sjonge jonge... 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fundamenteel said:

Maar de dood is toch permanent? En de dood en het rijk van de dood werden in de poel van het vuur geworpen. Dit is de tweede dood. En als iemand niet bleek ingeschreven te zijn in het boek des levens, werd hij in de poel van het vuur geworpen.

Er staat nergens dat het vuur eeuwig, oneindig of tijdsgebonden is: er staat dat ze de tweede dood is. Dus misschien is er helemaal geen lijden of hellevuur. Maar wordt het wel vernietigd met vuur. Wat de context van "dood" hier is, is misschien wel heel letterlijk. Permanent onbewust.

Dus de eerste dood en het dodenrijk, die is niet permanent want ze moeten nog veroordeeld worden. Dan bij het laatste oordeel wordt de dood en het dodenrijk vernietigd. Want ze is niet meer. De creatie wordt dan hersteld in een nieuwe hemel en aarde.

Er is dan toch heel duidelijk een "zuivering" te interpreteren om het zo te noemen? Of deze strafsgebonden is, is moeilijker te interpreteren, naar mijn bescheiden mening.

Begin nou eerst eens met al die Schriftplaatsen die ik heb gegeven - meer dan vijftig, nalezen in je bijbel en geef dan eerst voor jezelf toe dat de Alverzoening inderdaad in de bijbel staat. Of verwerp die bijbelteksten en dan verklaar je daarmee in wezen God voor een zondaar (= een doelmisser). Maar je zult eerst voor jezelf die tegenwerpingen vooraf moeten willen opzij zetten cq parkeren, wil je oog ervoor open gaan. 

ik ga het hier voor nu even bij laten. Heb de komende dagen wat minder tijd

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Flawless victory said:

Begin nou eerst eens met al die Schriftplaatsen die ik heb gegeven - meer dan vijftig, nalezen in je bijbel en geef dan eerst voor jezelf toe dat de Alverzoening inderdaad in de bijbel staat. Of verwerp die bijbelteksten en dan verklaar je daarmee in wezen God voor een zondaar (= een doelmisser). Maar je zult eerst voor jezelf die tegenwerpingen vooraf moeten willen opzij zetten cq parkeren, wil je oog ervoor open gaan. 

ik ga het hier voor nu even bij laten. Heb de komende dagen wat minder tijd

Maar FV, er is toch al regelmatig gehint dat die teksten niet persé verwijzen naar een alverzoening? Neem de laatste, waar iedere knie zal buigen en iedere tong zal belijden dat Christus Heer is. Dat is toch eerder om zijn autoriteit aan te wijzen? En dat wordt traditioneel toch ook zo aangenomen binnen de meeste gelovige gemeenschappen?

Heb je intussen de Bijbel uitgelezen vanaf Openbaringen 20:11? En wat is de tweede dood dan volgens jou? Na de eerste dood en de eerste opstanding komt er toch een oordeel? En degene die in de poel van het vuur geworpen worden, komen toch niet meer terug? Ik spreek me hier niet uit over een straf die volgt, maar dat zij wel degelijk gedood worden en niet meer vernoemd worden. Want de dood is niet meer.

Dus als de Bijbel naar de dood verwijst, over welke heeft zij het dan? De eerste of de tweede? 😉 Er zal ook een dag komen dat iedere knie zal buigen en iedere tong zal belijden dat Hij Heer is, maar Hij zal velen van hen wegsturen. Dat heeft Hij ook gezegd. En hoewel dit radicaal kan klinken, gebied het tegelijk tot waakzaamheid en gehoorzaamheid om niet te ver van Hem af te dwalen. Dus Jezus zegt dat zelfs mensen die in Hem geloofden niet altijd gered kunnen worden.

  • Duimpje! 1

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Barnabas said:

Hallo Figulus, ik vind het volgende in de brieven van Johannes dat bewijst dat je gelijk hebt:

2 Johannes 1: 

7 Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
8 Let op uzelf, opdat wij niet verliezen waarvoor wij gewerkt hebben, maar een vol loon mogen ontvangen.
9 Ieder die overtreedt en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; wie in de leer van Christus blijft, die heeft zowel de Vader als de Zoon.
10 Als iemand bij u komt en deze leer niet brengt, ontvang hem niet in huis en begroet hem niet.
11 Want wie hem begroet, die heeft deel aan zijn slechte werken.

Deze tekst geeft aan dat wie een leer brengt die niet in overeenstemming is met de leer van Christus God niet heeft. Dat betekent dat wanneer men een dwaalleer brengt men niet in overeenstemming met Gods wil is of aan hem gehoorzaam is zodat God daar niet bij is en men buiten God staat. Daarbij zegt de tekst dat er sprake is van overtreding. Onderhavige tekst spreekt over de leer van Christus en bijgevolg betekent dat minstens het bezigen van dwaling. Wie dus dwaalleer brengt heeft God niet en leert niet namens Christus. Kernpunt daarbij is de belijdenis (of leer) dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat betekent dat hij uit de hemel is neergedaald waar hij zelf God was en als Jezus van Nazareth (als mens) onder de mensen heeft gewoond. Johannes geeft dit aan als basis van de leer en dat betekent dat alle leer op dit fundament (deze stelling) gebaseerd dient te zijn. Wie een andere leer brengt die is een misleider en alles wat hij leert is per definitie misleiding omdat hij de basis niet begrijpt. Johannes geeft aan dat dat het punt is waar het op aankomt.

Dat Jezus Christus (van Nazareth) uit de hemel is neergedaald legt hij zelf uit in Johannes 6:35-51. In vers 38 zegt hij ronduit dat hij uit de hemel is neergedaald. Hij vergelijkt zich met het manna waarover in het verhaal van Mozes verteld wordt maar bedoeld dit overdrachtelijk om te zeggen dat hij letterlijk uit de hemel is neergedaald waarbij hij een lichaam van vlees en bloed heeft aangenomen (2 Joh 1:7). 

Johannes 6:35-
35 En Jezus zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben.
36 Maar Ik heb u gezegd dat u Mij wel gezien hebt, en toch gelooft u niet.
37 Alles wat de Vader Mij geeft, zal tot Mij komen; en wie tot Mij komt, zal Ik beslist niet uitwerpen.
38 Want Ik ben uit de hemel neergedaald, niet opdat Ik Mijn wil zou doen, maar de wil van Hem Die Mij gezonden heeft.
39 En dit is de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft, dat Ik van alles wat Hij Mij gegeven heeft, niets verloren laat gaan, maar het doe opstaan op de laatste dag.
40 En dit is de wil van Hem Die Mij gezonden heeft, dat ieder die de Zoon ziet en in Hem gelooft, eeuwig leven heeft, en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
41 De Joden dan morden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het brood dat uit de hemel neergedaald is.
42 En zij zeiden: Is Hij niet Jezus, de zoon van Jozef, van wie wij de vader en moeder kennen? Hoe kan Hij dan zeggen: Ik ben uit de hemel neergedaald?
43 Jezus antwoordde dan en zei tegen hen: Mor niet onder elkaar.
44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt; en Ik zal hem doen opstaan op de laatste dag.
45 Er is geschreven in de profeten: En zij zullen allen door God onderwezen zijn. Ieder dan die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, komt tot Mij.
46 Niet dat iemand de Vader gezien heeft, behalve Hij Die van God is; Híj heeft de Vader gezien.
47 Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, heeft eeuwig leven.
48 Ik ben het Brood des levens.
49 Uw vaderen hebben het manna gegeten in de woestijn en zij zijn gestorven.
50 Dit is het brood dat uit de hemel neerdaalt, opdat de mens daarvan eet en niet sterft.
51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel neergedaald is; als iemand van dit brood eet, zal hij leven in eeuwigheid. En het brood dat Ik geven zal, is Mijn vlees, dat Ik geven zal voor het leven van de wereld.

De leer van Christus aangaande de hel houdt vervolgens het volgende in, Mattheüs 25:31-46, het gaat om vers 41:

31 Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.
32 En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook die Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.

Dit gedeelte is onderdeel van een reeks toespraken van Jezus waarbij het onderwerp het einde van de dingen is, het einde van de tijden, de wederkomst van Christus en het grote oordeel. Het begint met Matt 24:1 en eindigt met bovenstaande stuk.
Hierin legt Jezus zelf in vers 41 uit dat de hele groep "bokken", dat zijn mensen die nooit voor hem (of één van de zijnen) gekozen hebben in een eeuwig vuur geworpen zullen worden. In vers 46 licht hij toe dat dit een eeuwige straf betreft.  Ook blijkt dat dit de plaats betreft die eigenlijk voor de demonen bestemd is, maar deze groep mensen komen daar ook terecht. Deze plaats wordt ook wel met "hel" aangegeven.

Het is dus het onderwijs van Jezus zelf dat zegt dat de alverzoeningsleer niet tot zijn uitleg behoort.

Dan de vraag of men iemand dan als broeder kan beschouwen of niet. In ieder geval zegt 2 Johannes 1 dat op basis van het fundament van de leer, dat Christus in het vlees gekomen is, een strikt onderscheidt gemaakt wordt, en wel dat men iemand die dit niet belijdt niet in zijn huis toelaat of hem begroet. En strikt genomen geldt dat ook voor afwijkingen in de leer.

Het lijkt mij dat dit zo goed als overeenkomt met wel of geen broeder zijn. In 1 Johannes 3:9-10 wordt vermeld dat wij kinderen van God zijn wanneer wij uit God geboren zijn en rechtvaardig handelen.

9 Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is.
10 Hieraan zijn de kinderen van God en de kinderen van de duivel te herkennen. Ieder die de rechtvaardigheid niet doet, is niet uit God, evenmin als hij die zijn broeder niet liefheeft.

Recht doen houdt mede in om niet te misleiden en geen dwaalleer te brengen. Strikt genomen betekent dat dat iemand die misleidt met dwaalleer geen kind van God is en dus geen broeder.

Hallo Barnabas. De hele Bijbel getuigt van een rechtvaardige God. Geen traan zal er vallen in de hemel om wat er in de hel gebeurt.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Flawless victory said:

Begin nou eerst eens met al die Schriftplaatsen die ik heb gegeven - meer dan vijftig, nalezen in je bijbel en geef dan eerst voor jezelf toe dat de Alverzoening inderdaad in de bijbel staat. Of verwerp die bijbelteksten en dan verklaar je daarmee in wezen God voor een zondaar (= een doelmisser). Maar je zult eerst voor jezelf die tegenwerpingen vooraf moeten willen opzij zetten cq parkeren, wil je oog ervoor open gaan. 

ik ga het hier voor nu even bij laten. Heb de komende dagen wat minder tijd

Ik weet niet of het al ter sprake is gekomen. Maar als alverzoening werkelijk wordt waarom is het dan nog niet gebeurd? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...