Jump to content
Bazuinen

Is de alverzoeningsleer Bijbels?


Recommended Posts

53 minutes ago, Fundamenteel said:

Maar als je nu even die André Piet en verwanten er buiten laat, en zelf gaat lezen in Openbaringen 20 vanaf vers 11, dan gaat dat toch over alle mensen die dood zijn? En die worden dan beoordeeld. Daarna zie je inderdaad een nieuw rijk waarin iedere knie zich buigt voor Christus. Er wordt nog 1 keer benadrukt in Openbaringen 21:8 wie in de poel van het vuur geworpen is na het oordeel. En daarna is er nooit meer sprake van.

Dus als je met je eigen ogen in de Bijbel gaat lezen, dan eindigt ze toch met een laatste oordeel waarvan enkel degene die overwinnen Zijn zoon zullen zijn? (Openbaringen 21:7). Alle eerdere teksten worden daarmee "overschreven". Want die teksten staan dan in relatie met het nieuwe Jeruzalem. Waar er geen sprake meer van zonde en dus de dood is.


Allereerst haal ik André Piet aan omdat ik hier de enige Alverzoener ben en ik niet alles en iedereen zelf uittypend kan blijven antwoorden. Dat kost teveel tijd en energie.    Punt twee is dat je over ALLE bijbelteksten die ik je gegeven heb uit zowel het Oude als het Nieuwe Testament heen bent gestapt en blijft stappen.  Door alleen Openbaring te lezen - het boek dat door geen enkele mens volledig doorgrond wordt - kom je er niet. Je zult bereid moeten zijn de hele Bijbel te lezen en de teksten in hun context te lezen en in hun onderlinge verhoudingen.  Wat jij doet is vanuit het dogma in de bijbel zoeken naar bevestiging van je dogma.   Ooit , daar ben ik heilig van overtuigd, kom ook jij tot ontdekking van Gods Alverzoening waarvan Hij bericht in Zijn Woord.  Daar kunnen nog jaren overheen gaan maar ooit komt ieder mens tot de Alverzoeningsconclusie. Ieder op zijn eigen tijd.  Niet als maar wanneer. Wanneer de Heer je bereid heeft gemaakt te lezen wat HIJ zegt, wat ik heb aangetoond met meer dan vijftig Bijbelteksten en ik heb er nog meer dan honderd achter de hand. Maar dat kost veel te veel energie en het is verspilde moeite zolang men nog niet toe is aan Gods alomvattende Verzoening.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Jahu said:

De mens, de valse profeet, de anti-christ, die daar voorzeker in zal belanden, voor hem is er definitief geen redding mogelijk, omdat het Evangelie van de Heer Jezus Christus daar niet in voorziet en is daar ook niet voor bedoeld.

Alsof er geen Bijbel is geschreven. Werkelijk.  Ik vind het bijna blasfemisch.  Het doet bijna letterlijk pijn hoeveel afbreuk je doet aan het Evangelie. Toch zie ik je aan in Christus. Je bent en blijft in mijn ogen een broeder. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Flawless victory said:


Allereerst haal ik André Piet aan omdat ik hier de enige Alverzoener ben en ik niet alles en iedereen zelf uittypend kan blijven antwoorden. Dat kost teveel tijd en energie.    Punt twee is dat je over ALLE bijbelteksten die ik je gegeven heb uit zowel het Oude als het Nieuwe Testament heen bent gestapt en blijft stappen.  Door alleen Openbaring te lezen - het boek dat door geen enkele mens volledig doorgrond wordt - kom je er niet. Je zult bereid moeten zijn de hele Bijbel te lezen en de teksten in hun context te lezen en in hun onderlinge verhoudingen.  Wat jij doet is vanuit het dogma in de bijbel zoeken naar bevestiging van je dogma.   Ooit , daar ben ik heilig van overtuigd, kom ook jij tot ontdekking van Gods Alverzoening waarvan Hij bericht in Zijn Woord.  Daar kunnen nog jaren overheen gaan maar ooit komt ieder mens tot de Alverzoeningsconclusie. Ieder op zijn eigen tijd.  Niet als maar wanneer. Wanneer de Heer je bereid heeft gemaakt te lezen wat HIJ zegt, wat ik heb aangetoond met meer dan vijftig Bijbelteksten en ik heb er nog meer dan honderd achter de hand. Maar dat kost veel te veel energie en het is verspilde moeite zolang men nog niet toe is aan Gods alomvattende Verzoening.

"Overschreven" stond tussen aanhalingstekens omdat ik wist dat het een ongelukkige woordkeuze was. Wat ik eerder bedoelde is dat ze in hun context komen bij het voltooien van de Bijbel.

Ik betwijfel zeer sterk of ik ooit tot de alverzoening zal komen. 🙂 Maar ik zal het niet tussen ons laten komen. 😉

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Flawless victory said:

Alsof er geen Bijbel is geschreven. Werkelijk.  Ik vind het bijna blasfemisch.  Het doet bijna letterlijk pijn hoeveel afbreuk je doet aan het Evangelie. Toch zie ik je aan in Christus. Je bent en blijft in mijn ogen een broeder. 

Ter aanvulling

Filippenzen 2

[9] Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, [10] opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, [11] en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
 

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Fundamenteel said:

"Overschreven" stond tussen aanhalingstekens omdat ik wist dat het een ongelukkige woordkeuze was. Wat ik eerder bedoelde is dat ze in hun context komen bij het voltooien van de Bijbel.

Ik betwijfel zeer sterk of ik ooit tot de alverzoening zal komen. 🙂 Maar ik zal het niet tussen ons laten komen. 😉

Ik weet het zeker dat jij tot de Alverzoening komt, eerder nog dan menigeen, gezien jouw achtergrond. Wanneer je je ervaringskennis gaat integreren kom je daar ooit op uit. En word je er dankbaar om. Dat geloof ik. Ik weet dat dit vreselijk arrogant klinkt. Maar zo is het niet bedoeld. Fijn dat je het niet tussen ons laat komen. Dat doe ik ook niet. 😉👍

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Figulus said:

Ik geloof in een exclusieve Jezus, universalisten niet. ...

Een vraagje: Wát is nu eigenlijk voor jou het probleem? Ben je bang in een dwaling terecht te komen? Ben je bang voor de argumenten die een aanhanger van het universalisme ter tafel zal brengen?

Leg jezelf de vraag voor wát je persoonlijk gelooft en sta vierkant achter je eigen overtuiging. Leest dan eens wat Jezus tegen Petrus zegt, nadat deze Hem verraden had: 

  • Johannes 21:21-22 (NBG1951) "Toen hij deze zag, zeide Petrus tot Jezus: Here, maar wat zal met deze gebeuren? Jezus zeide tot hem: Indien Ik wil, dat hij blijft, totdat Ik kom, wat gaat het u aan? Volg gij Mij".

Jezus heeft ons niet geroepen om onze overtuigingen tot het uiterste (tot bloedens toe?) te verdedigen, maar om Hem gewoon maar te volgen.

Jezus stelt later maar één vraag aan ons allemaal: "Had je Mij lief? Boven alles?"

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hetairos said:

Een vraagje: Wát is nu eigenlijk voor jou het probleem? Ben je bang in een dwaling terecht te komen? Ben je bang dat voor de argumenten die een aanhanger van het universalisme ter tafel zal brengen?

Waar komt de behoefte vandaan om mij als zijnde mogelijk "bang" weg te zetten? Mijn schrijven is enkel waarschuwend bedoeld, en heeft verder niets uit te staan met emoties.

  • Duimpje! 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Flawless victory said:

Ter aanvulling

Filippenzen 2

[9] Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, [10] opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, [11] en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
 

Kolossenzen 1:19-20 Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken, en door Hem, vrede gemaakt hebbende door het bloed Zijns kruises, alle dingen weder met Zich te verzoenen, door Hem, hetzij wat op de aarde, hetzij wat in de hemelen is. 

Filippenzen 2

Heeft u er wel eens aan gedacht br. Flawless, dat ook zij die eigenlijk helemaal niet voor de Heer Jezus Christus hun knieën willen buigen, denk aan de duivel en de demonen (hemel), de valse profeet (op aarde), en de doodsmachten (onder de aarde) dat beslist zullen doen, niet vrijwillig maar omdat zij daartoe gedwongen worden?

Kolossenzen 1

Wat was er op aarde en wat was er in de hemel waartussen vrede gemaakt moest worden? In de hemel de Heilige God Zelf, en op aarde de in zonde gevallen mensen. De Heer Jezus Christus heeft met Zijn Eigen bloed vrede tussen deze twee uitersten gemaakt, opdat de goedwillende mens het eeuwige leven, na zijn vergeving van zonden, toch zou ontvangen! Maar dan alléén die mensen waarvan de Bijbel zegt:

Lucas 2:14 

‘Glorie aan God in de hoogste hemel, en op aarde vrede onder de mensen in wie Hij een welgevallen heeft.’

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Fundamenteel said:

Ik betwijfel zeer sterk of ik ooit tot de alverzoening zal komen. 🙂

Ik hoop van harte br. @Fundamenteel dat u, net als ik, nooit in de theorie van de alverzoening verstrikt zult raken, maar dat u ook het Evangelie van de Heer Jezus Christus, van bekering tot God en van vergeving van zonden zult behouden!

  • Duimpje! 1
  • Amen 1
Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Jahu said:

 

Kolossenzen 1

Wat was er op aarde en wat was er in de hemel waartussen vrede gemaakt moest worden? In de hemel de Heilige God Zelf, en op aarde de in zonde gevallen mensen.

Er staat geschreven HET AL, Jahu. Het al.  Alles in de hemel en op de aarde én onder de aarde.  Je geeft er je eigen draai aan maar de Bijbel spreekt voor zich.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Flawless victory said:

Er staat geschreven HET AL, Jahu. Het al.  Alles in de hemel en op de aarde én onder de aarde.  Je geeft er je eigen draai aan maar de Bijbel spreekt voor zich.

Paulus heeft het in vers 16 over de Heer Jezus Christus, dat door Hem alle dingen zijn geschapen, die in de hemel en die op de aarde, de zienlijke en die onzienlijk zijn. Dat komt dus overeen met Genesis 1:1, de 'hemel' en de 'aarde'.

De onzienlijke Heilige Geest is van Hemzelf, de (onzienlijke) engelen zijn geschapen. De aarde omvat de geschapen tastbare en zichtbare dingen, maar ook de mens. Dit 'al', de onzienlijke en de zienlijke, beide sferen heeft de Heer Jezus Christus tot Zichzelf (v20) verzoend. 

Een simpele vergelijking: Als u (hemel) vrede met de Heer Jezus heeft, en ik (aarde) heb ook vrede Hem, dan hebben wij onderling ook vrede. 😉

 

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Thinkfree said:

Klopt, en de bijbel zegt dat al wie in de Zoon gelooft gered zal worden. En al wie niet in hem gelooft alreeds is veroordeeld.

Iemand die werkelijk begrepen zou hebben wat ik allemaal heb geschreven en met de BIJBEL heb aangetoond, die zou weten dat wat jij nu schrijft daar niet mee in contrast staat.  Je schept een schijntegenstelling. Jammer. Ik ga het niet weer allemaal herhalen. De goedwillende leest terug wat er staat en wat de BIJBEL leert over Gods Alverzoening.  Ook al kan hij het nog niet geloven.  Er staat geschreven, al wat ik heb aangehaald en nog wel honderd Schriftplaatsen meer.  Ik ga het niet herhalen.

 

Link to comment
Share on other sites

En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen:

Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;

Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.

Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.

En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!

Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen. (Luk.13: 23-28, SV)

Ze bestaan echt hoor: mensen die God niet wil kennen.

 

  • Duimpje! 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jahu said:

Ik hoop van harte br. @Fundamenteel dat u, net als ik, nooit in de theorie van de alverzoening verstrikt zult raken, maar dat u ook het Evangelie van de Heer Jezus Christus, van bekering tot God en van vergeving van zonden zult behouden!

Amen. Op dat vlak ben ik er wel uit. Ik weet niet hoe het na de tweede dood is, maar ik geloof wel in het laatste oordeel. Als men beoordeeld wordt op zijn werken, dan ziet het er voor de duivel niet goed uit.

 

  • Duimpje! 1

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Flawless victory said:

Ik weet het zeker dat jij tot de Alverzoening komt, eerder nog dan menigeen, gezien jouw achtergrond. Wanneer je je ervaringskennis gaat integreren kom je daar ooit op uit. En word je er dankbaar om. Dat geloof ik. Ik weet dat dit vreselijk arrogant klinkt. Maar zo is het niet bedoeld. Fijn dat je het niet tussen ons laat komen. Dat doe ik ook niet. 😉👍

Ik heb het nu toch al zeker meer dan 10 keer gelezen sedert we deze discussie startte. Wat ik mij dan wel afvraag, als die mensen in de tweede dood zijn omgekomen, wat staan ze dan nog buiten het nieuwe Jeruzalem te doen in Openbaringen 22:15?

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fundamenteel said:

Ik heb het nu toch al zeker meer dan 10 keer gelezen sedert we deze discussie startte. Wat ik mij dan wel afvraag, als die mensen in de tweede dood zijn omgekomen, wat staan ze dan nog buiten het nieuwe Jeruzalem te doen in Openbaringen 22:15?

Te overleggen of ze hun ongelijk zullen bekennen hun gewaden zullen wassen en de poorten binnengaan of dat ze buiten blijven tandenknarsen.    Zie vers 17.   Ik zal het morgen ook herlezen. Daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Flawless victory said:

Te overleggen of ze hun ongelijk zullen bekennen hun gewaden zullen wassen en de poorten binnengaan of dat ze buiten blijven tandenknarsen.    Zie vers 17.   Ik zal het morgen ook herlezen. Daar ben ik nog niet aan toegekomen.

En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen. (Luk16:26, SV)

Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem. (Joh. 3:36)

Voor eeuwig! Dat is dus voor altijd. We kunnen niet uit eigen kracht onszelf bekeren. Daar is God voor nodig en die is niet te vinden in de hel. De bedrieglijke gedachte dat iedereen gered zal worden, is er eentje die de oren kietelt en de ziel vernietigt.

Wat een nare gedachte om te moeten bedenken dat Jezus gestorven is voor alle mensen, ze heeft gekocht met Zijn eigen bloed, en ze toch in de hel belanden. U verkondigt een mislukte Jezus en daar gaan mijn nekharen van overeind staan.

Link to comment
Share on other sites

Hallo @Flawless victory en anderen, natuurlijk.

Ik denk dat de Bijbel niet spreekt over dogma's of leerstellingen, want die zijn allemaal het resultaat van menselijk denken. Wat we wél uit de Bijbel kunnen halen, is wat God doet; Het gaat in de Bijbel om processen:

God is bezig ALLE dingen (de hele schepping!) met Zichzelf te verzoenen. En daar is Hij mee bezig tot Hij alles in allen is.

Het het resultaat er uitziet, weten we echter niet. Een dogma probeert dat echter wel in te vullen. Maar aangezien een dogma altijd ontstaat in het menselijk denken, is de kans groot (100%?) dat het denken vervuild is door de zonde. Om die reden zullen degenen die zich achter dogma's en leerstellingen opstellen, het nooit met elkaar eens worden.

Mijn standpunt ten opzichte van de leer van de Alverzoening is dus:

  • Ben ik het eens met de leer? Nee
  • Geloof ik dat God alle dingen met Zichzelf aan het verzoenen is? Ja
  • Weet ik hoe het eindresultaat er uit zal zien? Nee

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Hetairos said:

Mijn standpunt ten opzichte van de leer van de Alverzoening is dus:

  • Ben ik het eens met de leer? Nee
  • Geloof ik dat God alle dingen met Zichzelf aan het verzoenen is? Ja
  • Weet ik hoe het eindresultaat er uit zal zien? Nee

Zou je willen uitleggen hoe je het niet eens kunt zijn met de leer van de alverzoening, maar toch overtuigt bent van een God die alles met zich aan het verzoenen is?

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Flawless victory said:

Te overleggen of ze hun ongelijk zullen bekennen hun gewaden zullen wassen en de poorten binnengaan of dat ze buiten blijven tandenknarsen.    Zie vers 17.   Ik zal het morgen ook herlezen. Daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Dus ik heb mij vergist toen ik zei dat ze daarna nooit meer vernoemd worden. Tenzij het over een andere groep gaat in Openbaringen 22:15.

Zoals @Jahu aangaf, het Evangelie van zonde en bekering loopt niet synchroon met een alverzoening. Het blijft moeilijk te rijmen. Net zoals ik het nog steeds moeilijk vind een liefdevolle God met de satan te vereenzelvigen. God Zijn tolerantie, liefde en genade betekent daarom niet Zijn goedkeuring. Hij staat de duivel toe ons te beproeven, maar dat betekent niet dat Hij het goedkeurt als wij "overspel" plegen naartoe God.

De duivel kan niet vergeven worden omdat de duivel heel doelbewust tegen God in gaat. God heeft het agenda van de duivel aan ons bekend gemaakt. Als wij dan toch de duivel zijn teken zouden aanvaarden onder het mom van een alverzoening, zie je meteen hoe "gevaarlijk" deze doctrine kan zijn.

Ik nodig u echt uit enkel en alleen de Bijbel te lezen en daar zélf op te bidden, mediteren en grondig over na te denken zonder inbreng van andere mensen. Neem het ook niet van mij aan, maar lees het eens echt met je eigen geest en verbind deze met DE Geest.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Fundamenteel said:

Net zoals ik het nog steeds moeilijk vind een liefdevolle God met de satan te vereenzelvigen.

Dat hoef je ook helemaal niet te doen. God heeft satan niet gemaakt, die heeft zichzelf gemaakt tot wat ie is: een vreselijk lelijke vent die zichzelf ontzettend mooi vindt.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Figulus said:

Dat hoef je ook helemaal niet te doen. God heeft satan niet gemaakt, die heeft zichzelf gemaakt tot wat ie is: een vreselijk lelijke vent die zichzelf ontzettend mooi vindt.

God heeft, Schepper zijnde, dus wel de mogelijkheid ingebouwd dat er een satan ontstaan kon. Dus Hij is wel deels verantwoordelijk voor het kwaad. En we zien dat Hij die verantwoordelijkheid ook neemt, niet uit de weg gaat. Hij vraagt zelfs zijn zoon, zich op te offeren omdat Hij het zelf niet kan. Want Hij is God, een rein wezen. 

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Figulus said:

Dat hoef je ook helemaal niet te doen. God heeft satan niet gemaakt, die heeft zichzelf gemaakt tot wat ie is: een vreselijk lelijke vent die zichzelf ontzettend mooi vind.

Omdat Henoch al een paar keer werd aangehaald op het forum, wil ik die insteek er toch even bijhalen.

De duivel was/is een cherub en kon gezien worden als de "oogappel" van God. Maar de duivel vond niet dat hij de mens ter dienst moest staan, dat kon andersom dacht ie. Dus een derde(? van de engelen verzette zich tegen God, sloot zich aan bij de duivel en organiseerde zich op de aarde. Ze verdeelden de koninkrijken van de aarde onderling en onderwierpen de mens aan hen. Ze leerden ons wapens maken, ijdelheid met mascara en blitse kledij, ze hadden zelfs eugenetische projecten lopen om een eigen "evenbeeld" te maken. Wat nog steeds lopende is en gekend is onder den Tammuz, het tegenovergestelde van onze Heer. De onheilige triniteit. De antichrist vandaag.

Deze heeft onze Kerk al reeds enorm verdeeld met diverse wereldse zaken die ons uit elkaar dreven en de grote afval inluidde. Ik nodig daarom ook iedereen uit alleen de Bijbel erbij te halen en niet google of andere bronnen die ons daar brachten via media onder toezicht van den boze. Want deze won ongezien veel terrein in dit tijdperk. De toorn nam ongezien toe en mensen zijn te gesensibiliseerd aan het kwade geworden om de ernst er van te begrijpen.

Als we de ernst niet snel samenvatten, lopen we er als mens snel als een ander evenbeeld bij. Maar het is onvermijdelijk, of de Bijbel zou liegen. Als we dan zien wat de wereld Jezus heeft aangedaan, is bekering en standvast in geloof blijven staan een steeds hardere strijd op deze wereld.

(tekst op auto piloot geschreven)

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Boaz said:

God heeft, Schepper zijnde, dus wel de mogelijkheid ingebouwd dat er een satan ontstaan kon. Dus Hij is wel deels verantwoordelijk voor het kwaad. En we zien dat Hij die verantwoordelijkheid ook neemt, niet uit de weg gaat. Hij vraagt zelfs zijn zoon, zich op te offeren omdat Hij het zelf niet kan. Want Hij is God, een rein wezen. 

God is niet verantwoordelijk voor het kwaad. Hoe kun je dat nu stellen? Alweer godslastering. God heeft personen een vrije wil gegeven, daar is niets verkeerds aan. Het is de persoon die een vrije wil heeft gekregen die verantwoordelijk is voor de keuze om kwaad te doen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...