Jump to content
Bazuinen

Hoeveel invloed heeft de hel op jou?


Recommended Posts

Ah het is beeldspraak @Flawless victory waaruit blijkt dit in de Bijbel?

Er staat geschreven dat de valse profeet en het beest, en ieder die hun kenteken aanvaardde en het beest aanbaden in de poel van het vuur. geworpen worden En Jezus zegt dat daar pijnigingen en knarsetanden afspelen... In alle eeuwigheid.

Los van wat die link daar schrijft: het is toch wat de Bijbel schrijft? Ik heb uw link even willen bekijken en ze legt meteen een link van de profetie van Jesaja naar het laatste oordeel? Waarom? Op basis van wat? Misssen we Jesaja 35 in het verhaal? Ik niet. Lezen wij daar niet eerder de val van Babylon de grote beschreven als "Edom"? Het is een plaats dat daarna nooit meer bewoond zal kunnen worden en omschreven wordt door Jesaja als "Edom". Ik ben me bewust dat mijn interpretatie verkeerd kan zijn, maar voel helemaal niets bij die link van u. Het spijt me. Vergeet ook niet dat Jesaja 35 verder gaat en die profetie ook weer aansluit bij degene die blij zijn met de val van Babylon de grote. Anders dan de grote kooplieden ter aarde zullen er weinigen bij rouwen. Maar nogmaals, ik kan me vergissen.

Om dat lukraak te linken aan degene die expliciet gedetailleerd benoemd worden (die het kenteken van het beest aanvaarden (en meer)) is niet correct volgens mij. Lees het eens met uw eigen ogen zonder dat anderen verbanden voor jou leggen. Dus de val van "Edom" in Jesaja is niet te vergelijken met het laatste oordeel, he?


Intussen veel verder op de link, en moet mijn mening beter nuanceren. In de footnotes van Jesaja 34 wordt al gerefereerd naar Openbaringen 14 (Jesaja 34:10). Dus ik was wat impulsief. Toch legt mijn Bijbel (hsv) zelf de link naar Babylon de Grote. Maar ga die link toch eens grondiger lezen en er dan op terugkomen.

Wordt daar geen superbom beschreven? Die de grond zodanig vergiftigd dat niemand er eeuwen dichtbij kan komen zonder ziek te worden/dood te gaan? Maar is dit dan al het laatste oordeel? Dat volgt daarna.

Dus dood = onbekend + onbekende tijd = wederopstanding = oordeel = poel van vuur of het eeuwige leven.
Ik ga die link wel door lezen, maar kort en bondig op terugkomen. Ik geef al wel mee te voorbarig geweest te zijn. 😉

 


 

ik vond het toch niet zo interessant, vooral een lang saai verhaal vol traditionele observaties, vermengd met eigen verbanden en interpretaties waarbij uiteindelijk de poel des vuur aan een vulkaan aan/in de Rode Zee wordt gelinkt en geografisch gepreciseerd wordt met de werken van Strabo. Ja, dat is nu niet mijn ding, maar bedankt voor uw insteek. 😉

Intussen heb ik gezien wat Robert Frans daarover zei op Credible en vond ik zijn insteek toch ook opstekelijk. Het is toch gevaarlijker met absolute zekerheid te verkondigen dat mensen niet naar de hel gaan, dan te twijfelen en het eens goed met eigen geest samen te vatten, in plaats van zomaar ieder mens zijn verhaal te geloven?

Het was wel een zware boterham om uiteindelijk met niets achter te blijven. Je weet zelf hoe glad het is om allerlei speculaties en verbanden (en dan al zeker geografisch) aan het boek Openbaringen toe te dichten. En al zeker als het over onvervulde profetie gaat.

EDIT: Kan die vergelijking niet gemaakt worden om er iets bij in te beelden en is het in dat opzicht beeldspraak? Toch levensecht.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

Worstelen wij niet allemaal met zonde waarvoor wij aan bekering toe zijn? Als Jezus waarschuwde over een plaats van pijn en marteling, dienen wij dat te relativeren? Liever niet. Ik blijf benadrukken: als wij hierna terugkijken op de zonde vanuit onze geschapen geest, veroordelen we misschien onszelf. Want als je je bewust wordt en je er tijdens je leven iets aan doet om er dan op terug te blikken, is het zo erg misschien niet als een leven welbehagen te hebben in zonde?

Het is misschien zo dat wij onszelf veroordelen door Hem niet volledig aanvaard te hebben. Ons vlees geestelijk doden door overgave aan Hem is de strijd, denk ik. En die gaat letterlijk over leven en dood. Permanent. En hoe de dood hierna afspeelt, ik durf daar toch niets met zekerheid over te zeggen. Maar als ik in Jezus geloof, moet ik dus op Zijn woord vertrouwen.

Volgens mij is er een tijd waarin we onszelf veroordelen en een tijd waarin we op genade of de tweede dood mogen rekenen. Maar parallellen leggen om die doctrine weg te relativeren, is een broeder of zuster potentieel blootstellen aan de gevaren van het hellevuur.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Fundamenteel said:

Worstelen wij niet allemaal met zonde waarvoor wij aan bekering toe zijn? Als Jezus waarschuwde over een plaats van pijn en marteling, dienen wij dat te relativeren? Liever niet. Ik blijf benadrukken: als wij hierna terugkijken op de zonde vanuit onze geschapen geest, veroordelen we misschien onszelf. Want als je je bewust wordt en je er tijdens je leven iets aan doet om er dan op terug te blikken, is het zo erg misschien niet als een leven welbehagen te hebben in zonde?

Het is misschien zo dat wij onszelf veroordelen door Hem niet volledig aanvaard te hebben. Ons vlees geestelijk doden door overgave aan Hem is de strijd, denk ik. En die gaat letterlijk over leven en dood. Permanent. En hoe de dood hierna afspeelt, ik durf daar toch niets met zekerheid over te zeggen. Maar als ik in Jezus geloof, moet ik dus op Zijn woord vertrouwen.

Volgens mij is er een tijd waarin we onszelf veroordelen en een tijd waarin we op genade of de tweede dood mogen rekenen. Maar parallellen leggen om die doctrine weg te relativeren, is een broeder of zuster potentieel blootstellen aan de gevaren van het hellevuur.

Zonder serieus zondebesef kunnen wij ons niet bekeren. Dat is dan ook een teken van de werking van de Heilige Geest, die overtuigt van zonde en oordeel. Na onze bekering laat de Heilige Geest ons steeds meer dingen in onszelf zien die niet goed zijn en waarvan Hij ons wil reinigen. Hij doet dat op een liefdevolle wijze en Hij laat ons niet gelijk alles zien want dan zouden wij daardoor verpletterd worden. Hij wordt niet voor niets ook de Trooster genoemd. Daarnaast is er ook de hoofdaanklager. Die is erop uit ons zoveel mogelijk te ontmoedigen en uit te schakelen. Daarom dienen wij onze geestelijke uitrusting te dragen en volkomen te vertrouwen op het reinigende bloed van Jezus. Tenslotte is er de geest van kritiek, die ons verleidt om op alles en iedereen kritiek uit te oefenen en niet aan zelfkritiek te doen. Daar is ook gewoon een psychologische verklaring voor. We krijgen dan het valse idee dat we toch wel beter zijn dan die anderen. "Kijk eens naar die en die! Zo erg is het met mij gelukkig niet!" Daar had Jezus het over met die "rechtvaardige" Farizeeër die in de tempel de Heer dankte dat hij niet zo was als die anderen en die andere man die bad: "Wees mij arme zondaar genadig". In tegenstelling tot de eerste ging de laatste gerechtvaardigd naar huis.  

  • Amen 1
Link to comment
Share on other sites

In aanvulling daarop deel ik mijn persoonlijke ervaring. Na mijn bekering stopte ik met roken, drinken en masturberen. Ik had toen echt het idee dat ik heilig was geworden. Maar daarna ging de Geest mij wijzen op zaken die er echt toe deden. De verborgen zonden van het hart zijn vele malen destructiever dan de zichtbare, uiterlijke zaken. Dan begint een proces van reiniging dat je hele leven lang doorgaat. Ik ervaar dat niet als pijnlijk maar als vreugdevol. Het is heerlijk te mogen ervaren dat God het werk dat Hij begint ook voltooit. Het is bijna onbevattelijk dat God ons tuchtigt en corrigeert zoals een (goede) aardse vader dat met zijn kinderen doet die hij onvoorwaardelijk liefheeft.   

Link to comment
Share on other sites

Uiteraard Willempie. Maar de weg moet natuurlijk wel bewandeld worden, en waar compromis gesteld is/was dienen we een standpunt nemen. En een standpunt nemen wekt veel tegenstand op. Als ik gisteren als voorbeeld zou geven, en ik heb een screenshot (niet van leden maar van de numerologie binnen een zekere synchroniciteit), dan vrees ik dat ik meteen een te grote deur open. Maar de invloed van de hel mogen we niet onderschatten, en zeker niet als vormende ziel die toenadering tot God zoekt. Als wij onze kinderen willen opvoeden met kennis van de Heer, maar zij krijgen op school te leren dat "wij het fout hebben" en de "overheid het juist heeft"; waarin dan nog eens een klimaat ontstaat van verdeling en twisten, dan wordt het moeilijker en moeilijker in waarheid op te voeden. Een voorbeeld is dan genderideologie.

De Heilige Geest maakt ons bewust van de zonde in onszelf, we leren Hem beter kennen en daardoor zien we ze ook rondom ons heen. De invloeden ervan op de mensen waarvan we net het meeste houden. Ik vind het wijzer dat we alle gemeenschappen attenderen op het feit hoeveel terrein de duivel gewonnen heeft in onze samenleving en zich reeds vergrepen heeft aan velen. Als wij dan niet meer de waarheid kunnen belijden omdat het "haatspraak" is wegens een geënsceneerd klimaat, waar zullen we de kinderen als vaders afleveren? Simpelweg omdat wij deze tijdsgeest niet willen beledigen?

Romeinen 7 was uiteraard wel weer van kracht gisteren, en net daarom is het wijzer dat we zelf onze Bijbels samenvatten, en dat grondig doen alvorens het van iemand anders aan te nemen. Als we aan een groeplezing doen en die dan samenbrengen en overleveren aan de Geest; dan worden we er alleen maar wijzer uit.

Ik vind het ook niet correct de hele doctrine te verwerpen op basis van enkele woorden in enkele citaten. In het totaalplaatje was Jezus zeer ernstig over de hel en de invloeden van de duivel. Zijn apostelen hebben dit ook uitvoerig benadrukt. Het is werkelijk onmogelijk geworden (voor mij persoonlijk) daarin een compromis te stellen omdat ik de waarheid moeilijk kan vervangen met een leugen. En dikwijls is de waarheid zo vanzelfsprekend, maar valt men in relativeren om "wat is, altijd was en altijd zal zijn" van richting te veranderen. Als iets niets is zoals het ons overgeleverd is, dan is het van de vader der leugens. Zo is het niet goed om onze zondes te aanvaarden hopende dat ze vergeven zijn, ze zijn vergeven maar je moet er wel mee aan de slag om herboren te worden in geest. Nochtans leert de tijdsgeest vandaag heel trots te zijn en kan je maar zijn wie of wat je wil zijn, op basis van gevoelens en niet meer op een sterk fundament dat ons cultureel overgeleverd was. We mogen ons geloof en Zijn leer niet te relatief maken vrees ik, want er zijn echt ruim voorbeelden rondom mij die een lang termijn effect weergeven. Een effect van het afkeren van de Heer.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...