Jump to content
Bazuinen

Conversietherapie - heilzaam of gruwel?


Fundamenteel

Recommended Posts

1 minute ago, Fundamenteel said:

Dat zegt zij toch? Zij zegt dat we enkel degene die met berouw komen moeten ontvangen en die bevestiging zoeken beter weren.

En ik nuanceerde nog in mijn tweede post dat de getuigenissen die ik zag, vrijwillige waren.

Veel kerken bevestigen vandaag en zij geeft daar een weerwoord op hoe we het beter moeten doen, als ervaringsdeskundige.

Daarmee zegt zij dus helemaal geen conversietherapeutische dingen, maar verkondigt ze simpel bekering van zonde. En het begrip "zonde" is iets dat niet voor komt in het seculiere woordenboek van de hulpverlening. Hooguit praat men daar over ongewenst gedrag. Je bewering dat deze mevrouw iets te maken heeft met conversietherapie vind ik erg onaannemelijk.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Figulus said:

Daarmee zegt zij dus helemaal geen conversietherapeutische dingen, maar verkondigt ze simpel bekering van zonde. En het begrip "zonde" is iets dat niet voor komt in het seculiere woordenboek van de hulpverlening. Hooguit praat men daar over ongewenst gedrag. Je bewering dat deze mevrouw iets te maken heeft met conversietherapie vind ik erg onaannemelijk.

 Wanneer iemand met zo'n geaardheid worstelt, verloopt die bekering natuurlijk anders binnen de gemeenschap. Als iemand naar een kerk komt met hebzucht als zonde, dan gaat die andere "therapie" krijgen dan iemand die met homofilie worstelt. En dat vormsel met Bijbelse waarheden is dan synoniem voor "conversietherapie."

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

Just now, Fundamenteel said:

 Wanneer iemand met zo'n geaardheid worstelt, verloopt die bekering natuurlijk anders binnen de gemeenschap. Als iemand naar een kerk komt met hebzucht als zonde, dan gaat die andere "therapie" krijgen dan iemand die met homofilie worstelt. En dat vormsel met Bijbelse waarheden is dan synoniem voor "conversietherapie."

Als je nu begon met je eigen definitie van conversietherapie, ipv die van AI, dan scheelt je dat een hoop vastlullen. Conversietherapie is een buitenBijbelse methode die men het beste niet toepast binnen de kerk.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Figulus said:

Als je nu begon met je eigen definitie van conversietherapie, ipv die van AI, dan scheelt je dat een hoop vastlullen. Conversietherapie is een buitenBijbelse methode die men het beste niet toepast binnen de kerk.

De geaardheid veranderen door middel van Bijbelse waarheden, na intensief vormen = conversietherapie (binnen christelijke context)

Ik gaf ze al regelmatig hoor. 🙂 Lees de openingspost anders nog eens. 😉

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

Just now, Fundamenteel said:

De geaardheid veranderen door middel van Bijbelse waarheden, na intensief vormen = conversietherapie (binnen christelijke context)

Ik gaf ze al regelmatig hoor. 🙂 Lees de openingspost anders nog eens. 😉

Nee, dat is niet de definitie van conversietherapie. Conversietherapie gaat niet uit van zondig gedrag.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Figulus said:

Nee, dat is niet de definitie van conversietherapie. Conversietherapie gaat niet uit van zondig gedrag.

Wie sprak van gedrag? Men benoemt homoseksualiteit een conditie, een zondige conditie. Die is daar dus door condities in gekomen en kan er opnieuw weer uit geconditioneerd worden  = conversietherapie.

Maar ik ga hier niet schaken met duiven he Figulus 😉 Agreed to disagree wat mij betreft over dat woord; ik neem die mevrouw (ervaringsdeskundige) haar werk er wel op na. Meer vrucht. 😛

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Fundamenteel said:

Wie sprak van gedrag? Men benoemt homoseksualiteit een conditie, een zondige conditie. Die is daar dus door condities in gekomen en kan er opnieuw weer uit geconditioneerd worden  = conversietherapie.

Maar ik ga hier niet schaken met duiven he Figulus 😉

Conversietherapie kent het begrip "zonde" überhaupt niet. Persoonlijke bekering zou ten grondslag behoren te liggen aan gedragsverandering, niet de wenselijkheid van heteroseksuele relaties ten opzichte van homoseksuele relaties.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Figulus said:

Conversietherapie kent het begrip "zonde" überhaupt niet. Persoonlijke bekering zou ten grondslag behoren te liggen aan gedragsverandering, niet de wenselijkheid van heteroseksuele relaties ten opzichte van homoseksuele relaties.

Christendom kent het begrip zonde wel en wat die vrouw daar beschrijft, is de christelijke context van conversietherapie.

In het westen krijgen wij een "beeld" mee dat niet conform met de effectieve waarheid is. Denk je nu echt dat christenen daar wijwater over gooien? Enkel gebedjes prevelen? Of gaan ze die ziel indoctrineren met de Bijbel om de geaardheid eruit te conditioneren?

Het is geen persoonlijke bekering maar een vormsel gericht op Bijbelse waarheden... over homoseksualiteit en de traditionele weg. Zij is amper 1 uit duizendtallen.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

Just now, Fundamenteel said:

Christendom kent het begrip zonde wel en wat die vrouw daar beschrijft, is de christelijke context van conversietherapie.

In het westen krijgen wij een "beeld" mee dat niet conform met de effectieve waarheid is. Denk je nu echt dat christenen daar wijwater over gooien? Enkel gebedjes prevelen? Of gaan ze die ziel indoctrineren met de Bijbel om de geaardheid eruit te conditioneren?

Het is geen persoonlijke bekering maar een vormsel gericht op Bijbelse waarheden... over homoseksualiteit en de traditionele weg.

ik vermoed dat je nogal evangelicalisch naar deze kwestie kijkt. Die hebben er een handje van om wereldse definities een christelijk sausje te geven.

Link to comment
Share on other sites

De vrouw praat wél kort in het begin over haar persoonlijke bekering, maar bouwt dan een heel betoog op hoe we met de conditie (homoseksualiteit/transgenders) moeten omgaan. Het is dus niet op bekering alleen gericht, maar doelgerichte vorming op 1 specifieke zonde. DUS?

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Figulus said:

ik vermoed dat je nogal evangelicalisch naar deze kwestie kijkt. Die hebben er een handje van om wereldse definities een christelijk sausje te geven.

Ik vrees eerder dat u er te werelds naar kijkt.

Maar ik wil uw vrucht wel eens beproeven: Vat eens concreet samen wat die vrouw dan wél zegt? Want ze is amper over haar persoonlijke bekering bezig?

Dr. Rosaria Butterfield bekritiseerde aanvankelijk "reparatieve therapie" (RT) als schadelijk en vergelijkbaar met het welvaartsevangelie, maar trok deze standpunten later in. Recent onderzoek suggereert dat sommige vormen van seksuele oriëntatieveranderingsinspanningen (SOCE) mogelijk geen schade veroorzaken en voor sommige individuen gunstig kunnen zijn. Desondanks blijven er debatten bestaan over de effectiviteit en ethische implicaties van SOCE.

https://heidelblog.net/2022/07/something-new-to-discuss-during-our-qa-session-rosaria-changes-her-mind-about-conversion-therapy/

Schaken, duiven...

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, Fundamenteel said:

Maar ik wil uw vrucht wel eens beproeven: Vat eens concreet samen wat die vrouw dan wél zegt? Want ze is amper over haar persoonlijke bekering bezig?

Volgens mij begint ze haar betoog met een persoonlijke getuigenis van Gods werk in haar leven. De homoseksualiteit is onderdeel van haar biografie, maar niet meer van haar natuur, zoals ze zelf zegt. Nergens hoor ik haar praten over conversietherapie die daaraan bijgedragen zou hebben. Integendeel; ik hoor haar dringend adviseren om je te bekeren van zonde en binnen te komen in de gemeente van God (minuut 8:35).

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Figulus said:

Volgens mij begint ze haar betoog met een persoonlijke getuigenis van Gods werk in haar leven. De homoseksualiteit is onderdeel van haar biografie, maar niet meer van haar natuur, zoals ze zelf zegt. Nergens hoor ik haar praten over conversietherapie die daaraan bijgedragen zou hebben. Integendeel; ik hoor haar dringend adviseren om je te bekeren van zonde en binnen te komen in de gemeente van God (minuut 8:35).

Dat zegt ze ja, maar de zaken over hoe we homoseksualiteit eruit halen quoteer je niet mee? Ja hallo? Draai haar naam eens door google 😉

Hopelijk moeien andere leden zich snel om meer perspectief te winnen. Tot dan ruimte voor de HG bieden. Slaapwel.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Figulus said:

Geef mij een link waaruit blijkt dat ze voorstander is van conversietherapie binnen de kerk.

Indulge: https://heidelblog.net/2022/07/something-new-to-discuss-during-our-qa-session-rosaria-changes-her-mind-about-conversion-therapy/

En google haar naam. Maarja als de youtube het u al niet duidelijk maakt, vrees ik voor verdere nuances.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Fundamenteel said:

In Canada is men geneigd om elke vorm van gedragsverandering aangaande seksuele geaardheid te bestempelen als conversietherapie, ook die van de bekering. Ik lees dat ze terugkomt op bepaalde uitspraken, maar ik lees niet dat ze voorstander is van conversietherapie in de kerk. Ze is voorstander van vrije zorg en wijst op twee wegen: die van de Bijbelse bekering en van de seculiere conversietherapie. Beiden zouden moeten kunnen bestaan volgens haar, dit in tegenstelling tot haar eerdere verklaring waarin ze toch pertinent afstand lijkt te doen van de CT, omdat ze een nogal barbaarse voorstelling van zaken had. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Figulus said:

In Canada is men geneigd om elke vorm van gedragsverandering aangaande seksuele geaardheid te bestempelen als conversietherapie, ook die van de bekering. Ik lees dat ze terugkomt op bepaalde uitspraken, maar ik lees niet dat ze voorstander is van conversietherapie in de kerk. Ze is voorstander van vrije zorg en wijst op twee wegen: die van de Bijbelse bekering en van de seculiere conversietherapie. Beiden zouden moeten kunnen bestaan volgens haar, dit in tegenstelling tot haar eerdere verklaring waarin ze toch pertinent afstand lijkt te doen van de CT, omdat ze een nogal barbaarse voorstelling van zaken had. 

Conversie = verandering. Therapie kan ook in christelijke context gebied worden, door ze te vormen op Bijbelse waarheden.

Het gaat dan ook niet over Canada, of over dat beiden moeten bestaan; maar die youtube de christelijke context van conversietherapie weergeeft. En die is zaligmakend, niet veroordelend zoals mensen beweren die overal "bashing" denken te zien. (En dan heb ik het niet over jou ;))

 

1 hour ago, Fundamenteel said:

In het westen krijgen wij een "beeld" mee dat niet conform met de effectieve waarheid is.

 

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Fundamenteel said:

Conversie = verandering. Therapie kan ook in christelijke context gebied worden, door ze te vormen op Bijbelse waarheden.

Het gaat dan ook niet over Canada, of over dat beiden moeten bestaan; maar die youtube de christelijke context van conversietherapie weergeeft. En die is zaligmakend, niet veroordelend zoals mensen beweren die overal "bashing" denken te zien. (En dan heb ik het niet over jou ;))

Het gaat over jou die perse conversietherapie als een christelijk ding wil zien.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Figulus said:

Het gaat over jou die perse conversietherapie als een christelijk ding wil zien.

Woorden betekenen niet altijd hetgene je erbij voelt.  Pas het eens letterlijk toe binnen de context van de openingspost.

En zie de wikipedia beschrijving:

Conversietherapie (of homotherapie, Engels: conversion therapy of Sexual orientation change efforts (S.O.C.E.)) is een verzamelnaam voor methoden die als doel hebben de seksuele geaardheid van homoseksuele (en biseksuele) mensen te veranderen in heteroseksueel. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Conversietherapie

Je kan dan blijven struikelen over uw "beeld" bij het woord; of het benaderen in de christelijke context, niet de psychiatrische zoals vroeger. 😉 Laat u leiden door de openingspost; dat is de context.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Fundamenteel said:

Je kan dan blijven struikelen over uw "beeld" bij het woord; of het benaderen in de christelijke context, niet de psychiatrische zoals vroeger. 😉 Laat u leiden door de openingspost; dat is de context.

Ik stel homogenezingstherapeuten niet op een lijn met pastorale hulpverlening. Dat weiger ik. Dat zijn twee geheel verschillende disciplines die weinig met elkaar uit te staan hebben. Volgens mij ben je aan het ageren tegen de onlangs geïntroduceerde wet bij jullie in België die het behandelen van homo's met als doel verandering van hun identiteit strafbaar stelt.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Figulus said:

Ik stel homogenezingstherapeuten niet op een lijn met pastorale hulpverlening. Dat weiger ik. Dat zijn twee geheel verschillende disciplines die weinig met elkaar uit te staan hebben. Volgens mij ben je aan het ageren tegen de onlangs geïntroduceerde wet bij jullie in België die het behandelen van homo's met als doel verandering van hun identiteit strafbaar stelt.

Het gaat er meer over hoe dat objectief toegepast wordt volgens de openingspost. Maar ik begrijp uw punt nu beter. We kunnen er dan eindelijk voorbij?

.Er wordt trouwens niemand benadeld, er wordt besproken wat het is vanuit de christelijke doctrine en niet vanuit de politieke of psychiatrische. En wat blijkt? Duizendtallen zielen worden gered en zijn gelukkiger dan daarvoor.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Fundamenteel said:

Het gaat er meer over hoe dat objectief toegepast wordt volgens de openingspost. Maar ik begrijp uw punt nu beter. We kunnen er dan eindelijk voorbij?

.Er wordt trouwens niemand benadeld, er wordt besproken wat het is vanuit de christelijke doctrine en niet vanuit de politieke of psychiatrische. En wat blijkt? Duizendtallen zielen worden gered en zijn gelukkiger dan daarvoor.

Volgens mij bestaat er nog geen universeel geaccepteerde academische vastomlijnde definitie van conversietherapie. Dat gaat denk ik ook niet gebeuren binnen die pseudowetenschappelijke rommelpot. Dus zolang die niet bestaat, en wij geen consensus bereiken over wat wij verstaan onder conversietherapie, wordt het een beetje langs elkaar heen lullen. Tijd voor een dogma?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Figulus said:

Volgens mij bestaat er nog geen universeel geaccepteerde academische vastomlijnde definitie van conversietherapie. Dat gaat denk ik ook niet gebeuren binnen die pseudowetenschappelijke rommelpot. Dus zolang die niet bestaat, en wij geen consensus bereiken over wat wij verstaan onder conversietherapie, wordt het een beetje langs elkaar heen lullen. Tijd voor een dogma?

Dat geloof ik best. Daarom dat ik expliciet koos om de term in de letterlijke zin te gebruiken binnen de christelijke context. Hence de openingspost. Conversietherapie deelt een verleden met psychiatrie en de politiek, die geschiedenis maakt het woord weerzinwekkend. Maar de christelijke context maakt het verlossend. Want duizendtallen belijden gered te zijn door onze Heer na conversietherapie volgens die context.

Het onderwerp wekte dan ook meteen de nodige aandacht om het elders als "bashing" te ervaren, als voorbeeld kan dat wel tellen. Het duurt vandaag eeuwen om mensen die woke zijn, uit te leggen wat die woorden daadwerkelijk betekenen. Woorden als racisme, ...fobisch, etc worden vaak aangepast naar hoe mensen zich erbij voelen, niet hoe er daadwerkelijk over gesproken wordt. Woorden verliezen de oorspronkelijke betekenis op basis van gevoelens. Conversie = verandering, therapy = therapie.

Dus christendom kan zeker toegepast worden als conversietherapie en blijkt 1000 maal efficiënter dan hoe de politiek of psyhiatrie het benaderden: het is enkel vanuit genade en vrije wil te bereiken. De honger naar bekering en het schuldbesef moet er wel zijn natuurlijk. Dus neen geen dogma van maken, want dan zou de objectieve betekenis beperkt worden naar 1 betekenis alleen. Het woord dient net perspectief te winnen om weer als positief ervaren te kunnen worden. Als men conversietherapie strafbaar wil maken, dan gaan ze aan die duizendtallen zielen voorbij, waarvan nu steeds meer voor de gevaren van de invloeden binnen LGBQT++ waarschuwen.

 

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Fundamenteel said:

Dus neen geen dogma van maken, want dan zou de objectieve betekenis beperkt worden naar 1 betekenis alleen. Het woord dient net perspectief te winnen om weer als positief ervaren te kunnen worden. Als men conversietherapie strafbaar wil maken, dan gaan ze aan die duizendtallen zielen voorbij, waarvan nu steeds meer voor de gevaren van de invloeden binnen LGBQT++ waarschuwen.

Inmiddels is conversietherapie strafbaar bij jullie. Aangezien je standpunt, promoot je praktijken die door de wet en belangrijke medische en psychologische organisaties als schadelijk en onethisch worden beschouwd.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Figulus said:

Inmiddels is conversietherapie strafbaar bij jullie. Aangezien je standpunt, promoot je praktijken die door de wet en belangrijke medische en psychologische organisaties als schadelijk en onethisch worden beschouwd.

Ik denk dat mijn land intussen al wel weet dat ik bereid ben vervolgd te worden en mijn zaken grondig weet te onderbouwen.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...