Jump to content
Bazuinen

Bijbelse voeding en verzorging


Recommended Posts

 

Als we ons realiseren dat ons lichaam als een tempel wordt beschouwd en we de verantwoordelijkheid hebben om goed voor dit tempellichaam te zorgen, is het de moeite waard om hierover in de Bijbel te lezen. Ik heb een interessante website gevonden die veel van dit onderzoek al heeft gedaan.

  1. Aloë:

    • Historisch gebruik: Gebruikt voor balseming en als parfum.
    • Hedendaags gebruik: Behandeling van brandwonden, genezing van huidirritaties, hydratatie van de huid, mogelijk lagere bloedsuikerspiegel.
  2. Anijs:

    • Historisch gebruik: Alle delen van de anijsplant werden gebruikt om hoge temperaturen te verlichten.
    • Hedendaags gebruik: Ondersteuning van de spijsvertering, anti-flatulentie, borstvoeding, bestrijding van parasieten.
  3. Balsem:

    • Historisch gebruik: Gebruikt als medicinale balsem in Bijbelse tijden.
    • Hedendaags gebruik: Verschillende kruidenzalven en oliën geïnspireerd op deze Bijbelse balsem.
  4. Bittere kruiden:

    • Historisch gebruik: Gegeten als voedsel, vooral tijdens het Pesachfeest.
    • Hedendaags gebruik: Bittere kruiden zoals gentiaan en alsem worden gebruikt om spijsverteringsklachten te voorkomen en verlichten.
  5. Kassie:

    • Historisch gebruik: Kassieolie werd gebruikt als zalving tijdens Bijbelse tijden.
    • Hedendaags gebruik: Gebruikt in natuurlijke haarverzorging.
  6. Kaneel:

    • Historisch gebruik: Verzameld voor zalving en parfum.
    • Hedendaags gebruik: Helpt de bloedsuikerspiegel te verlagen, gebruikt in de natuurlijke behandeling van schimmelinfecties.
  7. Komijn:

    • Historisch gebruik: Zaden werden gedroogd en gebruikt om voedsel op smaak te brengen.
    • Hedendaags gebruik: Onderzoek toont aan dat komijnzaden stoffen bevatten die nuttig kunnen zijn bij diabetesbestrijding.
  8. Wierook (Boswellia carterii, Boswellia frereana of Boswellia serrata bomen😞

    • Historisch gebruik: Gebruikt als wierook tijdens ceremoniële offers en beschouwd als luxeproduct.
    • Hedendaags gebruik: Anti-inflammatoire, pijnstillend, antidepressieve en kalmerende eigenschappen.
  9. Knoflook:

    • Historisch gebruik: Gegeten als voedsel en medicijn, vooral gewaardeerd door de oude Egyptenaren.
    • Hedendaags gebruik: Versterkt het immuunsysteem, helpt bij hartziekten, effecten op hypertensie en hoog cholesterol.
  10. Hysop:

    • Historisch gebruik: Geurig kruid gebruikt in ceremoniële rituelen.
    • Hedendaags gebruik: Mogelijke voordelen voor hyperglycemie, werkt als een slijmoplossend middel voor ademhalingsproblemen.
  11. Munt:

    • Historisch gebruik: Gebruikt als culinair kruid en voor medicinale doeleinden.
    • Hedendaags gebruik: Kalmerende effecten, verbetering van spijsverteringsproblemen, verlichting van hoofdpijn en misselijkheid.
  12. Mosterd:

    • Historisch gebruik: Overvloedig aanwezig in Palestina, thema van een beroemde parabel van Jezus.
    • Hedendaags gebruik: Onderzoek naar mogelijke anti-kanker eigenschappen van mosterdzaad.
  13. Mirre:

    • Historisch gebruik: Veelvuldig genoemd in de Bijbel, gebruikt als specerij en in zalvingsoliën.
    • Hedendaags gebruik: Anti-parasitair, antischimmel en antibacteriële voordelen.
  14. Saffraan:

    • Historisch gebruik: Gebruikt voor kleuring en als specerij, behandeling van maagklachten en plagen.
    • Hedendaags gebruik: Onderzoek naar mogelijke voordelen zoals kankerremmende eigenschappen, antidepressieve effecten en bevordering van een verzadigd gevoel.

Gevonden op: https://draxe.com/nutrition/the-top-14-herbs-of-the-bible/

Reine dieren:

Zoogdieren:

  1. Runderen
  2. Schapen
  3. Geiten
  4. Herten
  5. Antilopen
  6. Wilde schapen
  7. Wilde geiten

Gevogelte:

  1. Kippen
  2. Kalkoenen
  3. Duiven
  4. Kwartels

Vissen:

  1. Alles met vinnen en schubben

Toch een belangrijke noot hieraan:

Handelingen 10:9 De volgende dag reisden deze mannen, terwijl ze onderweg waren en dicht bij de stad kwamen, klom Petrus op het dak om te bidden, ongeveer het zesde uur. 10 Hij kreeg honger en wilde iets eten, maar terwijl ze wat gereedmaken, raakte hij in extase. 11 Hij zag de hemel geopend en een voorwerp neerdalen, dat eruitzag als een groot laken dat aan de vier hoeken neergelaten werd op de aarde. 12 Daarin bevonden zich allerlei viervoetige dieren van de aarde, wilde dieren, kruipende dieren en vogels van de hemel. 13 En er kwam een stem tot hem: Sta op, Petrus, slacht en eet. 14 Maar Petrus zei: Beslist niet, Heere, want ik heb nooit iets gegeten wat onheilig of onrein is. 15 En de stem sprak voor de tweede keer tot hem: Wat God gereinigd heeft, moet u niet voor onheilig houden. 16 Dit gebeurde tot driemaal toe; en meteen werd het voorwerp weer opgenomen in de hemel.

Klopt het dat alle dieren als rein zijn verklaard? Of moeten we deze passage in de bredere context beschouwen, met inbegrip van het daaropvolgende ontmoetingsverhaal tussen Petrus en Cornelius? Niettemin benadrukt de tekst duidelijk dat God deze dieren als gereinigd heeft bestempeld.

Link to comment
Share on other sites

Maar sinds het nieuwe testament mogen we alles eten. Wellicht heb ik het niet goed begrepen hoor maar het staat wel geschreven. Toch mijd ik zelf ook wel bepaalde diersoorten. De omnivoren eet ik zo min mogelijk. Paling en oesters eet ik ook niet. Ik heb een beetje mazzel dat ik de onreine dieren niet lekker vind. 
 

Ik weet niet het fijne ervan maar de reine dieren zijn zover ik weet allen herbivoren. Ik denk dat het ongezond is om carnivoren en omnivoren te eten omdat zij parasieten meedragen. Tegenwoordig is het denk ik wel mogelijk om deze dieren een dieet te geven waarbij dit voorkomen kan worden. 
 

Goed onderwerp dit. Ik hoor graag wie hier meer over kan vertellen. Wij zijn denk ik in de westerse samenleving met ons voedsel ook niet goed bezig. 
 

Beer, ik vind dat u een echt mens bent en dat bedoel ik als compliment. Ge bent intelligent en ge doet aan zelfreflectie. Ik waardeer dat sterk 

Link to comment
Share on other sites

Hartelijk dank, Ivanhoe. Insgelijks! 🙂 Hoewel ik mezelf niet als een perfect mens beschouw, streef ik er wel naar om steeds beter te worden.

Leviticus 11:1 Opnieuw sprak de HEERE tot Mozes en Aäron: 2 "Richt je tot de Israëlieten en zeg tegen hen: 'Dit zijn de dieren die je mag eten onder alle dieren die op aarde zijn: 3 Alles wat gespleten hoeven heeft, de klauw gespleten heeft, en dat herkauwt, mag je eten.'"

Het lijkt inderdaad zo te zijn dat de spijswetten niet langer strikt hoeven te worden nageleefd sinds het Nieuwe Testament. Deze voorschriften ondergingen in de loop van de Bijbel verschillende veranderingen. Adam en Eva consumeerden alleen zaaddragende gewassen. Na de zondvloed mocht men alle dieren eten, met uitzondering van het bloed. Met de komst van Mozes werden de spijswetten opnieuw uitgebreid. Onze Heer benadrukte in het Testament dat wat we eten ons niet onrein maakt; maar het is de onzuiverheid van ons hart die ons onrein maakt. Dit wordt verder ondersteund door het visioen van Petrus in Handelingen 10, hoewel het jammer is dat Lukas niet specificeerde welke onreine dieren Petrus in zijn visioen zag.

Het is bekend dat varkensvlees veel parasieten bevat en dat varkens niet kunnen zweten. Schaaldieren kunnen biotoxines opnemen en zelfs produceren. Het lijkt wel zo dat dit alles met mate niet per se schadelijk is. Alsemkruid zou ik echter vermijden om te consumeren, maar het kan nuttig zijn in balsems.

Mensen neigen te vaak naar traditionele geneeskunde, terwijl pure natuurlijke middelen vaak effectiever zijn en minder belastend voor het lichaam. Ik probeer altijd eerst natuurlijke middelen te gebruiken voordat ik me aan medicijnen of pijnstillers waag. Maar ik zou wel medicijnen nemen wanneer het echt nodig is. Al geloof ik sterk dat de meeste gezondheidsproblemen te voorkomen zijn door een gezonde levensstijl.

Link to comment
Share on other sites

Het ontglipte me om rauwe honing aan de lijst toe te voegen. Opmerkelijk is dat Johannes de Doper gekleed ging in kamelenhuiden, mogelijk zijn volledige bezit in één gordel om zijn heup kon dragen, en zijn voeding beperkte tot rauwe honing en sprinkhanen. Interessant, nietwaar? Ik vraag me af of de menselijke spijsvertering in staat is om de exoskeletten van sprinkhanen te verteren. Een intrigerende overdenking over de eetbaarheid van deze insecten. Eat zi bugs! - Schwab-mode. 🤭

Link to comment
Share on other sites

On 3/5/2024 at 3:10 PM, Beer said:

Het ontglipte me om rauwe honing aan de lijst toe te voegen. Opmerkelijk is dat Johannes de Doper gekleed ging in kamelenhuiden, mogelijk zijn volledige bezit in één gordel om zijn heup kon dragen, en zijn voeding beperkte tot rauwe honing en sprinkhanen. Interessant, nietwaar? Ik vraag me af of de menselijke spijsvertering in staat is om de exoskeletten van sprinkhanen te verteren. Een intrigerende overdenking over de eetbaarheid van deze insecten. Eat zi bugs! - Schwab-mode. 🤭

En melk, boter, eieren, wijn, vijgen en nog wel meer dingen. Met het melkachtige vocht van verse vijgen heb ik zelf een heel bijzondere ervaring. De vijg is ook één van de weinige vruchten die niet zijn gemanipuleerd en nog steeds hetzelfde zijn als duizenden jaren geleden. Ik heb een nichtje die arts is en ook die geeft toe dat de hedendaagse opleiding tot arts nauwelijks aandacht geeft aan de rol van voedsel in onze gezondheid. En dat terwijl ik op de TU te Delft heb geleerd dat voedsel de grootste enkele oorzaak is van kanker.  

Edited by Willempie
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Willempie said:

En melk, boter, eieren, wijn, vijgen en nog wel meer dingen. Met het melkachtige vocht van verse vijgen heb ik zelf een heel bijzondere ervaring. De vijg is ook één van de weinige vruchten die niet zijn gemanipuleerd en nog steeds hetzelfde zijn als duizenden jaren geleden. Ik heb een nichtje die arts is en ook die geeft toe dat de hedendaagse opleiding tot arts nauwelijks aandacht geeft aan de rol van voedsel in onze gezondheid. En dat terwijl ik op de TU te Delft heb geleerd dat voedsel de grootste enkele oorzaak is van kanker.  

Dat is absoluut waar. Voedsel kan aanzienlijk bijdragen aan het welzijn van mensen. Ik hoor vaak mensen klagen over vermoeidheid, terwijl ze liters drank met aspartaam consumeren en zich te buiten gaan aan junkfood, chips, en dergelijke. Ik geloof dat als deze mensen zouden beginnen met dagelijks twee stukken fruit, water met elektrolyten en een gevarieerd dieet, ze aanzienlijke verbeteringen in hun gezondheid zouden ervaren. Ik eet daarbij minstens 4 eieren per dag.

Wat is uw ervaring met het melkachtige vocht van vijgen? Ik eet wel eens vijgen, maar wellicht te weinig.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Beer said:

Wat is uw ervaring met het melkachtige vocht van vijgen? Ik eet wel eens vijgen, maar wellicht te weinig.

Ik heb vele jaren lang een vervelend uitstulpsel op mijn grote teen gehad. Bij aanraking ging die regelmatig open en bloeden en dat was tamelijk pijnlijk. Een jaar of vijftien geleden logeerde ik op een boerderijtje van een tante in Portugal, vol met vijgenbomen. Ik heb een week lang bijna alleen maar verse vijgen gegeten. Heerlijk! Maar een buurman gaf mij de tip om het melkachtige vocht dat vrijkomt als je een vijg van de boom plukt op het gezwel te druppelen. De volgende dag was het geval verschrompeld en tot mijn grote verbazing viel het spontaan van mijn teen af. Ik heb er nooit meer last van gehad. Ik heb er alleen nog een littekentje van over.  

Edited by Willempie
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Willempie said:

Ik heb vele jaren lang een vervelend uitstulpsel op mijn grote teen gehad. Bij aanraking ging die regelmatig open en bloeden en dat was tamelijk pijnlijk. Een jaar of vijftien geleden logeerde ik op een boerderijtje van een tante in Portugal, vol met vijgenbomen. Ik heb een week lang bijna alleen maar verse vijgen gegeten. Heerlijk! Maar een buurman gaf mij de tip om het melkachtige vocht dat vrijkomt als je een vijg van de boom plukt op het gezwel te druppelen. De volgende dag was het geval verschrompeld en tot mijn grote verbazing viel het spontaan van mijn teen af. Ik heb er nooit meer last van gehad. Ik heb er alleen nog een littekentje van over.  

Goed om te weten. Als ik eens een huidkwaal heb, smeer ik er wat vijgensap op. 🙂 De Bijbel vernoemt ook granaatappels in de verse waar vijgen vernoemd worden. Granaatappels kunnen helpen om het risico op prostaatkanker te verminderen. Over tarwe en gerst valt ook nog iets te zeggen, Ezechiël maakte daarmee een speciaal brood dat voldoende voedingstoffen bevatte. Ik denk wel dat hij hier bonen en linzen aan toevoegde, maar dat moet ik later eens opzoeken.

Deuteronomium 8:7 Want de HEERE, uw God, brengt u naar een goed land, een land van waterbeken, bronnen en diepe wateren, die ontspringen in het dal en op de bergen, 8 een land van tarwe en gerst, van wijnstokken, vijgenbomen en granaatappels, een land van olijven en honing.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...