Jump to content
Bazuinen

Hoe God dienen? Naar de letter (de wet) of naar de geest (in vrijheid)?


Recommended Posts

De mens is een religieus wezen. Dat betekent, dat hij beseft dat zijn bestaan een doel heeft. Het religieuze daarvan is, dat hij hij altijd tijdens zijn leven, op zoek wil gaan naar dat doel. Hij kan niet anders; de wil tot zoeken zit 'm in z'n genen.

Dit onderscheidt de mens van alle andere levende wezens: hij is nieuwsgierig. Die nieuwsgierigheid heeft een broertje en dat is kiezen.

Mijn stelling:

De mens is van nature een zoeker. Nu kan ik de mens onderverdelen in drie categorieën:

  • Zij die bewust zoeken;
  • Zij die bewust niet zoeken:
  • En zij die, zich niet bewust zijn van het feit, dat ze kunnen zoeken.

Zij die zoeken willen vinden. Zij die bewust niet zoeken, hebben al gevonden of hebben het zoeken opgegeven, omdat ze van mening zijn dat dat waar ze naar op zoek zijn tóch niet kunnen vinden en accepteren hun huidige levenssituatie. Als een mens zich niet bewust is van het feit dat hij kan zoeken, dan is hij eigelijk misleid in zijn denken.

Vraagstelling:

Jullie vinden waarschijnlijk voldoende stof in mijn stelling (maar óók in mijn inleidende verhaaltje) om goede en (geloof)opbouwende gesprekken te voeren.

Ik hoop oprecht, dat we met elkaar in staat zullen blijken, concreet bij het onderwerp (de onderwerpen) te blijven.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

Quote

Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk, die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

2 Kor. 3:5-6 (NBG1951)

De letter doodt, maar de Geest maakt levend. Als we enkel kunnen communiceren via het geschreven woord, is onze communicatie zeer beperkt. Zelfs zo beperkt, dat als we die woorden weglaten, er helemaal geen communicatie meer mogelijk is. Dan is, naar mijn mening, de letter gestorven. Het enige dat dan voor de lezer van die woorden overblijft, is z'n eigen interpretatie. Dus dat wat hij al denkt!.

De Bijbel vertelt ons, dat "de Geest levend maakt". Maar wat maakt de Geest dan levend? Dat geschreven woord zelf of degene die dat woord leest?

Wat denken jullie?

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Hetairos said:

De letter doodt, maar de Geest maakt levend. Als we enkel kunnen communiceren via het geschreven woord, is onze communicatie zeer beperkt. Zelfs zo beperkt, dat als we die woorden weglaten, er helemaal geen communicatie meer mogelijk is. Dan is, naar mijn mening, de letter gestorven. Het enige dat dan voor de lezer van die woorden overblijft, is z'n eigen interpretatie. Dus dat wat hij al denkt!.

De Bijbel vertelt ons, dat "de Geest levend maakt". Maar wat maakt de Geest dan levend? Dat geschreven woord zelf of degene die dat woord leest?

Wat denken jullie?


Jeetje wat een scherpe opmerking, waarvoor dank. Ik denk dat de Geest zowel het geschreven woord als degene die dat woord leest, levend maakt. Maar ook buiten de geschreven tekst om maakt de Geest een mens levend. Persoonlijk merk ik dat onder andere doordat mijn kracht vernieuwd wordt om iets te doen (wat het dan ook is dan gedaan wil worden). Ik noem dat een “opwekking”. Ik wordt dan door de Geest opgewekt om een bepaalde taak op te pakken of bij wijze van spreken om een ommetje te gaan maken.  Zo was ik in het verleden regelmatig op de juiste tijd op de juiste plek.   Het verstaan van de Geest vergt wel een heel goede luisterbereidheid want het zijn zachte fluisteringen.

Edited by Flawless victory
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Hoe God dienen? Naar de letter (de wet) of naar de geest (in vrijheid)?"

Naar de Geest. God zoekt mensen die Hem in de Heilige Geest en door Zijn Woord Jezus Christus Hem zouden aanbidden en dienen .

De geschreven woorden zijn daarbij een hulpmiddel. Wat Paulus met de wet bedoelde is de hele Sinaïtische wet. Christus vraagt van ons niet om al die geboden van de wet letterlijk te vervullen. Een hele grote deel van zijn geboden hebben te maken met de dieren offers. Jezus heeft Zichzelf opgeofferd voor het leven van de wereld, het is dus zinloos om dieren te blijven offeren, die de voorafbeelding waren van Jezus als Lam Gods. Christus is de vervulling van de wet. En omdat Hij hem vervuld heeft, hoeven wij dat niet te doen. De enige wat overblijft is 'houd af van het kwade en doe het goede.'

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...