Jump to content
Bazuinen

De Heilige Drie-eenheid


Guest

Recommended Posts

1 minute ago, Thinkfree said:

Dan heb je wel moed hoor, ik heb enkel het stukje van Barnabas gelezen en ben het grondig met hem eens.

(In ieder geval dat stuk dan) 

 

Ik heb met name veel aan de berichten van jou en van Beer.  Het is goed dit topic weer eens opnieuw te lezen. Ik ben pas op pagina 6 dus het bericht van Barnabas lees ik zometeen.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Flawless victory said:

Ik heb met name veel aan de berichten van jou en van Beer.  Het is goed dit topic weer eens opnieuw te lezen. Ik ben pas op pagina 6 dus het bericht van Barnabas lees ik zometeen.

Nog iets geleerd of te melden van het doorspitten van dit topic?

Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2024 at 8:17 PM, Barnabas said:

Nog een argument dat de tekst in Deuteronomium 6:4 het bestaan van drie Goden (Vader, Zoon en Geest) die één zijn niet tegenspreekt maar juist bevestigd.

Deut 6:4: "Luister, Israël! De HEERE, onze God, de HEERE is één!" (De HEERE is  vertaald uit JHWH)

Het grondwoord voor één is אחד (echaad) dat "één" betekent. Datzelfde woord één (אחד, echaad) wordt gebruikt door Mozes wanneer hij schrijft dat man en vrouw tot één vlees zullen worden (Genesis 2:24): "Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zich aan zijn vrouw hechten; en zij zullen tot één vlees zijn."

Het mag duidelijk zijn dat het woord Echaad meer inhoud dan één persoon zijn, want een getrouwd stel bestaat uit twee onafhankelijke personen en worden toch één (אחד) genoemd. Wanneer dan God op dezelfde wijze één wordt genoemd betekent dit dus niet dat God slechts één persoon is zoals Adam of Eva dat waren. Omdat de mens naar het beeld van God gemaakt is en de mens één is met twee personen is ook God één met meerdere personen. Mannelijk en vrouwelijk waarna een derde persoon, zoals een zoon, erbij kan komen zoals ook bij God het geval is. Daarom wordt Jezus de Zoon van God genoemd.

Het woord voor "mens" is Adaam (Adam) en wordt voor Adam, voor Adam en Eva en voor de hele mensheid gebruikt. Technisch betekent het woord Adaam dus dat de hele mensheid één "Adaam" is, de mens. Ook hier zien we dat man, vrouw en zoon in begrip één zijn. Een parallel is dus dat één Elohiem (God) meerder Goden in zich verenigd.


Ik sluit me bij @Thinkfree aan, een uitstekende aanvulling @Barnabas 👍.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Thinkfree said:

Nog iets geleerd of te melden van het doorspitten van dit topic?

Dat heb ik al aangegeven in het topic. Daar sta ik nog steeds achter. Wel heb ik gezien dat @Jahu niemand beschuldigde maar een terechte conclusie trok.   Deze topic staat bomvol juweeltjes.   Zo zie je maar weer dat op het scherpst van de snede juist heel diepgaande inzichten aan het licht komen.    Ik vind het overigens jammer dat Monachos zo snel weer vertrok. Ook hij heeft vaak zinnige aanvullingen.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Flawless victory said:

Dat heb ik al aangegeven in het topic. Daar sta ik nog steeds achter. Wel heb ik gezien dat @Jahu niemand beschuldigde maar een terechte conclusie trok.   Deze topic staat bomvol juweeltjes.   Zo zie je maar weer dat op het scherpst van de snede juist heel diepgaande inzichten aan het licht komen.    Ik vind het overigens jammer dat Monachos zo snel weer vertrok. Ook hij heeft vaak zinnige aanvullingen.

👍 Rustig teruglezen kan verhelderend werken inderdaad.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Thinkfree said:

Nog iets geleerd of te melden van het doorspitten van dit topic?


Wat mij overigens wel te binnen schoot was een bijbelvers dat ik van de week heb gelezen waarin staat dat wij de bewaarders zijn van de geheimenissen van God.  Daar maakt m.i. de Triniteit  en de vleeswording van God ook deel van uit. Ik heb helaas de Schriftplaats van de week niet opgeslagen. Als ik het terugvind dan plaats ik het.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Flawless victory said:


Wat mij overigens wel te binnen schoot was een bijbelvers dat ik van de week heb gelezen waarin staat dat wij de bewaarders zijn van de geheimenissen van God.  Daar maakt m.i. de Triniteit  en de vleeswording van God ook deel van uit. Ik heb helaas de Schriftplaats van de week niet opgeslagen. Als ik het terugvind dan plaats ik het.

 

👍

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Willempie said:

Ik heb deze man een jaar of tien geleden ontdekt. John Lennox is een zeer gerespecteerde wetenschapper, een briljante denker en een dierbaar kind van God. Voor de geïnteresseerden: Geniet ervan.

 

👍

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Thinkfree said:

👍

Ik zal nooit de reactie van mijn jongere zus, die hoogleraar wiskunde was, vergeten toen ik haar met Lennox in contact bracht. "Ik wou dat ik van deze man les had gehad." Wat zijn goede leraren toch kostbaar!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Willempie said:

Ik heb deze man een jaar of tien geleden ontdekt. John Lennox is een zeer gerespecteerde wetenschapper, een briljante denker en een dierbaar kind van God. Voor de geïnteresseerden: Geniet ervan.

 

Ik vind de vergelijking met de kubus wel spot on 🙂 1 stuk, 3 dimensies.

Thanks for sharing!

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Willempie said:

Ik zal nooit de reactie van mijn jongere zus, die hoogleraar wiskunde was, vergeten toen ik haar met Lennox in contact bracht. "Ik wou dat ik van deze man les had gehad." Wat zijn goede leraren toch kostbaar!

En daar heeft ze helemaal gelijk in.

Lennox is wat dat betreft een diamant, die hopelijk nog lang onder ons blijft.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Willempie said:

Ik heb deze man een jaar of tien geleden ontdekt. John Lennox is een zeer gerespecteerde wetenschapper, een briljante denker en een dierbaar kind van God. Voor de geïnteresseerden: Geniet ervan.

 

👍

Ook ik ben al vele vele jaren fan van John Lennox.  Deze video kende ik echter nog niet. Bedankt voor het delen. Steengoed!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fundamenteel said:

Ik vind de vergelijking met de kubus wel spot on 🙂 1 stuk, 3 dimensies.

Thanks for sharing!

De drie dimensies zijn voor iedereen begrijpelijk. Maar er bestaan nog veel meer dimensies. De vierde dimensie, ruimtetijd, is voor intelligente denkers nog enigszins voorstelbaar. De diepere dimensies zijn uit te drukken in wiskundige formules maar voor het verstand onbevattelijk. We mogen ons van God een driedimensionale voorstelling maken maar dat mag geen vaststaand dogma zijn. We mogen God niet in een doosje stoppen en daar een etiketje op plakken. God gaat ons voorstellingsvermogen te boven. We mogen er ons enorm op verheugen dat die ontzettend machtige God een relatie wil met een ieder van ons persoonlijk maar laten we alsjeblieft niet gaan proberen Hem natuurwetenschappelijk te ontleden want dat is een vorm van godslastering.  

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Willempie said:

We mogen God niet in een doosje stoppen en daar een etiketje op plakken.

Daar ben ik het geheel mee eens, dat kan ook niet.

Maar we mogen God wel benoemen hoe hij zichzelf door het geïnspireerde woord openbaart.

En hij openbaart zich m.i als drie-eenheid, dat valt dan ook niet in een doosje te stoppen.

Ikzelf ben van mening dat mensen die God als één persoon zien omdat de drie-eenheid boven hun hoofd gaat(zoals bij iedereen, dus geen doosje), hem in een doosje proberen te stoppen.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Willempie said:

We mogen er ons enorm op verheugen dat die ontzettend machtige God een relatie wil met een ieder van ons

Echt onbevattelijk, ook dit kun je niet in een doosje stoppen.

Echt alles aan God is wonderlijk en bewonderingswaardig.

Link to comment
Share on other sites

Just now, Thinkfree said:

Daar ben ik het geheel mee eens, dat kan ook niet.

Maar we mogen God wel benoemen hoe hij zichzelf door het geïnspireerde woord openbaart.

En hij openbaart zich m.i als drie-eenheid, dat valt dan ook niet in een doosje te stoppen.

Ikzelf ben van mening dat mensen die God als één persoon zien omdat de drie-eenheid boven hun hoofd gaat(zoals bij iedereen, dus geen doosje), hem in een doosje proberen te stoppen.


Amen. 👍

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Willempie said:

De drie dimensies zijn voor iedereen begrijpelijk. Maar er bestaan nog veel meer dimensies. De vierde dimensie, ruimtetijd, is voor intelligente denkers nog enigszins voorstelbaar. De diepere dimensies zijn uit te drukken in wiskundige formules maar voor het verstand onbevattelijk. We mogen ons van God een driedimensionale voorstelling maken maar dat mag geen vaststaand dogma zijn. We mogen God niet in een doosje stoppen en daar een etiketje op plakken. God gaat ons voorstellingsvermogen te boven. We mogen er ons enorm op verheugen dat die ontzettend machtige God een relatie wil met een ieder van ons persoonlijk maar laten we alsjeblieft niet gaan proberen Hem natuurwetenschappelijk te ontleden want dat is een vorm van godslastering.  

Wat zeg je dit mooi Willempie. Er bestaan inderdaad meerdere dimensies. Het was denk ik niet de bedoeling om er een 3D voorstelling van te maken, maar om te tonen dat een geheel uit drie-eenheiden kan bestaan. Ik geloof dat onze relatie met God op aarde als een triniteit beleefd wordt, tenminste als christen. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Is dat geen dogma dan? 😛

Als we die relatie opbouwen, dan doen we dat toch via de Zoon die ons de Heilige Geest achterliet?

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Flawless victory said:


Amen. 👍

Niemand kan God in een doosje stoppen, en wie zou er baat bij hebben? Maar hoe staan wij tegenover een lichaam? Mag God daar wel in wonen? Want ik zeg dat juist dat het geval is: de Allerhoogste woont in een lichaam, en Zijn Naam is Jezus Christus. Als iemand op grond van de Bijbel kan aangeven dat dit niet waar is, dan hoor ik het heel graag. Want in onze Bijbel staat woord voor woord dat Jezus Christus de waarachtige God is, wij hoeven niet verder te zoeken. Er is maar Eén God, en dat is Hij, Jezus. Dit heilsfeit accepteren en aannemen is precies de hele crux van het Evangelie. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jahu said:

Niemand kan God in een doosje stoppen, en wie zou er baat bij hebben? Maar hoe staan wij tegenover een lichaam? Mag God daar wel in wonen? Want ik zeg dat juist dat het geval is: de Allerhoogste woont in een lichaam, en Zijn Naam is Jezus Christus. Als iemand op grond van de Bijbel kan aangeven dat dit niet waar is, dan hoor ik het heel graag. Want in onze Bijbel staat woord voor woord dat Jezus Christus de waarachtige God is, wij hoeven niet verder te zoeken. Er is maar Eén God, en dat is Hij, Jezus. Dit heilsfeit accepteren en aannemen is precies de hele crux van het Evangelie. 

Amen 👍🙏
 

‘Want het heeft de ganse volheid behaagd in Hem woning te maken,’
‭‭Kolossenzen‬ ‭1‬:‭19‬ ‭NBG51‬‬
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jahu said:

Niemand kan God in een doosje stoppen, en wie zou er baat bij hebben? Maar hoe staan wij tegenover een lichaam? Mag God daar wel in wonen? Want ik zeg dat juist dat het geval is: de Allerhoogste woont in een lichaam, en Zijn Naam is Jezus Christus. Als iemand op grond van de Bijbel kan aangeven dat dit niet waar is, dan hoor ik het heel graag. Want in onze Bijbel staat woord voor woord dat Jezus Christus de waarachtige God is, wij hoeven niet verder te zoeken. Er is maar Eén God, en dat is Hij, Jezus. Dit heilsfeit accepteren en aannemen is precies de hele crux van het Evangelie. 

Amen 🙂

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Fundamenteel said:

Ik geloof dat onze relatie met God op aarde als een triniteit beleefd wordt, tenminste als christen. De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Is dat geen dogma dan? 😛

Als we die relatie opbouwen, dan doen we dat toch via de Zoon die ons de Heilige Geest achterliet?

Ja, zo is dat door God overduidelijk middels zijn Woord aan ons geopenbaard. De op concilies vastgestelde kerkdogma's gaan daar echter in diepste wezen niet over. Die gaan veel verder. Gods waarheden hoeven niet d.m.v. kerkdogma's vastgelegd te worden. Over de opstanding van Jezus bijvoorbeeld is geen dogma vastgelegd. Dat is gewoon een vaststaande waarheid. Men zegt dat kerkdogma's zijn vastgelegd om eenheid te creëren maar als we naar de kerkgeschiedenis kijken blijkt dat, voor zover men daar in geslaagd lijkt te zijn, een kunstmatige en zeer oppervlakkige eenheid te zijn. Goedwillende volgelingen van Jezus zijn op grond van kerkdogma's uitgesloten, verbannen, gemarteld en zelfs vermoord. Dat laatste gebeurt nu gelukkig niet meer. De laatste christen ging in de achttiende eeuw op de brandstapel. Maar ik proef dat de geest die daarachter zit nog steeds aanwezig is. En die geest is niet in overeenstemming met de Heilige Geest die in mij woont. Hier is nog veel meer over te zeggen maar dit is heel in het kort hoe ik er ongeveer over denk.  

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...