Jump to content
Bazuinen

De Heilige Drie-eenheid


Guest

Recommended Posts

1 hour ago, Willempie said:

Ja, zo is dat door God overduidelijk middels zijn Woord aan ons geopenbaard. De op concilies vastgestelde kerkdogma's gaan daar echter in diepste wezen niet over. Die gaan veel verder. Gods waarheden hoeven niet d.m.v. kerkdogma's vastgelegd te worden. Over de opstanding van Jezus bijvoorbeeld is geen dogma vastgelegd. Dat is gewoon een vaststaande waarheid. Men zegt dat kerkdogma's zijn vastgelegd om eenheid te creëren maar als we naar de kerkgeschiedenis kijken blijkt dat, voor zover men daar in geslaagd lijkt te zijn, een kunstmatige en zeer oppervlakkige eenheid te zijn. Goedwillende volgelingen van Jezus zijn op grond van kerkdogma's uitgesloten, verbannen, gemarteld en zelfs vermoord. Dat laatste gebeurt nu gelukkig niet meer. De laatste christen ging in de achttiende eeuw op de brandstapel. Maar ik proef dat de geest die daarachter zit nog steeds aanwezig is. En die geest is niet in overeenstemming met de Heilige Geest die in mij woont. Hier is nog veel meer over te zeggen maar dit is heel in het kort hoe ik er ongeveer over denk.  

Sola Scriptura. Er bestaan inderdaad kerkdogma's die toe ellende geleid kunnen hebben. Zoals op het forum te lezen was, kan dogma heel wat stof doen opwaaien. Maar we hebben toch geen kerk nodig als we zouden zeggen dat de kruisdood een dogma is? Dat lezen we allemaal hetzelfde in het Evangelie en daar is maar 1 mogelijke interpretatie op uit te voeren, 1 waarheid. En die ene waarheid maakt het dan zoveel eenvoudiger. Absoluut versus relatief. Dogma is absoluut.

Ik begrijp nu beter dankzij jouw reactie waarom mensen een afkeer van het woord kregen. Maar koppel het los van "kerken uit het verleden", pas het toe op de Bijbel; en we komen tot veel meer eendracht als christenen om een autoriteit te hebben die ons kan leiden in de waarheid.

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Fundamenteel said:

Sola Scriptura. Er bestaan inderdaad kerkdogma's die toe ellende geleid kunnen hebben. Zoals op het forum te lezen was, kan dogma heel wat stof doen opwaaien. Maar we hebben toch geen kerk nodig als we zouden zeggen dat de kruisdood een dogma is? Dat lezen we allemaal hetzelfde in het Evangelie en daar is maar 1 mogelijke interpretatie op uit te voeren, 1 waarheid. En die ene waarheid maakt het dan zoveel eenvoudiger. Absoluut versus relatief. Dogma is absoluut.

Ik begrijp nu beter dankzij jouw reactie waarom mensen een afkeer van het woord kregen. Maar koppel het los van "kerken uit het verleden", pas het toe op de Bijbel; en we komen tot veel meer eendracht als christenen om een autoriteit te hebben die ons kan leiden in de waarheid.


👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De triniteit is geen katholieke doctrine, maar af te leiden uit de Bijbel. Als wij God, de Zoon en de Heilige Geest niet als Personen zien, hoe kunnen wij dan een persoonlijke relatie opbouwen? Hoe bouwen wij een persoonlijke relatie met God op? Door de Zoon, want de Zoon is het perfecte evenbeeld van de Vader. Maar de Zoon is opgenomen in de hemel om het nieuwe Jeruzalem voor te bereiden, dus liet Hij ons de Heilige Geest na. In Handelingen lezen wij dan waar de Heilige Geest Zich uitstort over de apostelen.

Geen drie-eenheid waarnemen, is er dan niet holistisch naar kijken volgens mijn bescheiden mening. Het is rechtstreeks af te lezen in onze Bijbel.

De video benadert ook de triniteit, (hetzij in een andere context dan hier) Kent Hovind doet wenkbrauwen fronzen, maar weet het hier wel te verwoorden:

A trinity of trinities 🙂

  • Duimpje! 1

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

De Vader stuurt de Zoon, de Zoon laat ons de Heilige Geest na. Een drie-eenheid is dan toch eerder wél waar te nemen dan niet? En als Jezus niet God in ons leven is, wie of wat is het dan wel? De politiek? De media? Sociale media? Narratieven die aansluiten bij onze gevoelens conform met de tijdsgeest? Waarom zouden wij twijfelen aan onze kerkvaders? Waarom zegt Paulus "de gemeenschap van de Heilige Geest?" Zijn er andere machten aangewezen? Het is toch de werking van de Heilige Geest waarop wij leunen tot de tweede komst?

Is de drie-eenheid waarnemen in ons geloof nu net geen resultaat van de Heilige Geest? 😄 Ik zeg van wel ja, en dat was een proces van lange adem.

  • Duimpje! 2

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Fundamenteel said:

De triniteit is geen katholieke doctrine, maar af te leiden uit de Bijbel. Als wij God, de Zoon en de Heilige Geest niet als Personen zien, hoe kunnen wij dan een persoonlijke relatie opbouwen?

 


De Triniteit als drie Personen  is wel een katholiek dogma. Het is minder aanwezig in het protestantisme.  De Heilige Geest wordt in het protestantisme en onder veel gelovigen meestal gezien als een kracht van God.   Zoals je weet ben ik zelf een Trinitariër maar ik beschouw het trinitarisch dogma niet als een heilszaak.  Als iemand beaamt dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest samenwerken en als het ware uit één mond spreken, dan is  het m.i okay. De Heilige Geest is de Geest Gods. Sommige mensen hebben er moeite mee die Geest als een Persoon te zien.

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Flawless victory said:


De Triniteit als drie Personen  is wel een katholiek dogma. Het is minder aanwezig in het protestantisme.  De Heilige Geest wordt in het protestantisme en onder veel gelovigen meestal gezien als een kracht van God.   Zoals je weet ben ik zelf een Trinitariër maar ik beschouw het trinitarisch dogma niet als een heilszaak.  Als iemand beaamt dat de Vader, de Zoon en de Heilige Geest samenwerken en als het ware uit één mond spreken, dan is  het m.i okay. De Heilige Geest is de Geest Gods. Sommige mensen hebben er moeite mee die Geest als een Persoon te zien.

Maar het is sedert ze als Personen te zien, dat ik daar ook een relatie mee kon vormen. Het is door Charles Stanley zijn diensten te volgen dat ik de HG als een Persoon van de triniteit ben beginnen zien. En deze ook zo ben beginnen aanspreken in gebed. 

Persoonlijk helpt dit wel, en als het doel mist is dat enkel door ongehoorzaamheid. 🙂

De Geest is dan misschien geen echte persoon zoals Jezus, Hem persoonlijk maken helpt wel in het smeden van de band.

 

 

  • Duimpje! 1

Romans 3:4 ...let God be true, but every man a liar; ...

Link to comment
Share on other sites

59 minutes ago, Fundamenteel said:

Maar het is sedert ze als Personen te zien, dat ik daar ook een relatie mee kon vormen. Het is door Charles Stanley zijn diensten te volgen dat ik de HG als een Persoon van de triniteit ben beginnen zien. En deze ook zo ben beginnen aanspreken in gebed. 

Persoonlijk helpt dit wel, en als het doel mist is dat enkel door ongehoorzaamheid. 🙂

De Geest is dan misschien geen echte persoon zoals Jezus, Hem persoonlijk maken helpt wel in het smeden van de band.

 

 

Dat ben ik helemaal met je eens.  Steengoede lezing van Charles Stanley. 👍

  • Love 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...