Jump to content
Bazuinen

De Heilige Drie-eenheid


Guest

Recommended Posts

14 minutes ago, Beer said:

Maar de vertalers kijken toch vaak naar de gehele context van de Schrift om dit in haar totaliteit te benaderen? Misschien kan de moderatie dit onderwerp splitsen naar een gesprek over de drieeenheid?

Johannes 16:13: Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid, zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid, want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.

Matteüs 28:19: Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen.

Handelingen 13:2: En terwijl zij de Heere dienden en vastten, zei de Heilige Geest: Zonder voor Mij nu Barnabas en Saulus af voor het werk waartoe Ik hen geroepen heb.

Romeinen 8:26-27: En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen. En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.

Deze teksten lijken inderdaad aan te geven dat de Heilige Geest een eigen persoonlijkheid heeft. Ik weet ook dat veel voorgangers die ik ontzettend hoog acht dit zo leren. Ook om die redenen blijf ik heel erg terughoudend in gesprekken hierover en meng me er maar zelden in. Elk kerkdogma is gebaseerd op één of meerdere teksten uit de Bijbel maar het probleem is dat er voor ieder dogma ook teksten in de Bijbel zijn te vinden die de dogma's tegenspreken of althans dat lijken te doen. Daarom ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat de Bijbel zich eigenlijk niet leent voor dogma's. Ik heb het dan natuurlijk niet over de geloofswaarheden die zo duidelijk zijn dat daar geen kerkdogma's voor vastgesteld hoefden te worden om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.  

Edited by Willempie
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Hetairos said:

Ja, dat klopt.

Ik denk zelf, dat je overal waar Jezus spreekt over de (Heilige) Geest, dat je ook God kunt lezen én begrijpen. Daarom is de Heilige Geest een 'hij' in ons taalgebruik.

Waarom dan het onderscheid? Ik denk omdat dit is, omdat de benaming 'Heilige Geest' specifiek in verband staat met de werken van God, dus wat uit God voortkomt of bewerkt wordt.

Naar mijn mening is de leer van de drie-eenheid een poging om de twee personen (God en Jezus) in hun 'werken' (interactie) te omschrijven. Maar dat is eigenlijk onmogelijk, tenzij je dat dan nader toelicht. En dat doet iedereen naar eigen inzicht ( = interpretatie) . Maar omdat iedereen de neiging kent om alleen maar vast te houden aan het eigen inzicht en die boven die van anderen stelt ontstaat vaak onenigheid.

Maar hoe verklaar je dan dat Jezus zei. Laster over de Vader en Zoon kan vergeven worden maar voor het lasteren van de Heilige Geest is geen vergeving. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Ivanhoe said:

Maar hoe verklaar je dan dat Jezus zei. Laster over de Vader en Zoon kan vergeven worden maar voor het lasteren van de Heilige Geest is geen vergeving. 

Het werk van de Heilige Geest toeschrijven aan de duivel. Daar ging het over en daar gaat het volgens mij nog steeds over. De Heilige Geest is zo ontzettend heilig dat het bewust belasteren van die Geest onvergeeflijk is. Degenen waartegen Jezus deze woorden sprak zagen de heerlijke, hemelse wonderen die Jezus deed maar hun haat voor Jezus was zo groot dat ze die wonderen toeschreven aan de duivel. Dat is heel, heel ernstig. O sorry, ik zie nu dat je vraag niet aan mij gericht was maar aan Hetairos. Ik laat het toch maar staan omdat je er misschien iets aan hebt. 

Edited by Willempie
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Willempie said:

Het werk van de Heilige Geest toeschrijven aan de duivel. Daar ging het over en daar gaat het volgens mij nog steeds over. De Heilige Geest is zo ontzettend heilig dat het bewust belasteren van die Geest onvergeeflijk is. Degenen waartegen Jezus deze woorden sprak zagen de heerlijke, hemelse wonderen die Jezus deed maar hun haat voor Jezus was zo groot dat ze die wonderen toeschreven aan de duivel. Dat is heel, heel ernstig. 

Klopt wat je zegt, het ontkennen van de Heilige Geest lijkt me daarom erg onverstandig. Ik snap ook niet dat er twijfel over bestaat want in de bijbel wordt de HG zo vaak benoemd 

Edited by Ivanhoe
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Ivanhoe said:

Klopt wat je zegt, het ontkennen van de Heilige Geest lijkt me daarom erg onverstandig 

Dat is inderdaad erg onverstandig. Ik ben God ontzettend dankbaar dat Hij ons (mij) de Heilige Geest heeft geschonken en ben doodsbenauwd die Geest nog meer te bedroeven dan ik al heb gedaan of Zijn stem in mij uit te doven. 

Edited by Willempie
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Hetairos said:

Ja, dat klopt.

Ik denk zelf, dat je overal waar Jezus spreekt over de (Heilige) Geest, dat je ook God kunt lezen én begrijpen. Daarom is de Heilige Geest een 'hij' in ons taalgebruik.

Waarom dan het onderscheid? Ik denk omdat dit is, omdat de benaming 'Heilige Geest' specifiek in verband staat met de werken van God, dus wat uit God voortkomt of bewerkt wordt.

Naar mijn mening is de leer van de drie-eenheid een poging om de twee personen (God en Jezus) in hun 'werken' (interactie) te omschrijven. Maar dat is eigenlijk onmogelijk, tenzij je dat dan nader toelicht. En dat doet iedereen naar eigen inzicht ( = interpretatie) . Maar omdat iedereen de neiging kent om alleen maar vast te houden aan het eigen inzicht en die boven die van anderen stelt ontstaat vaak onenigheid.

Nee, de Heilige Geest is de derde Persoon van de drieeenheid. Misschien moet ik dat uitgebreider benaderen in een ander onderwerp.

Het doel van God met de mens is toch om ons weer naar Hem toe te brengen via de Zoon? Maar de Zoon is opgenomen; we zullen Hem niet meer zien tot Zijn tweede komst. Daarom heeft Onze Heer ons de Heilige Geest nagelaten.

Het is niet "mijn eigen inzicht" maar af te lezen in de Schrift.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Willempie said:

Dat is inderdaad erg onverstandig. Ik ben God ontzettend dankbaar dat Hij ons (mij) de Heilige Geest heeft geschonken en ben doodsbenauwd die Geest nog meer te bedroeven dan ik al heb gedaan of Zijn stem in mij uit te doven. 

Lekker zo doorgaan dan. We kunnen niet alles weten en hoeven niet alles te weten. Dat we erkennen dat we zondaar zijn en door genade behouden kunnen worden en dat we geloven in het verlossingswerk van Jezus is genoeg. De Heilige Geest is de stem van ons geweten en onze intuïtie. Als we daar naar handelen is het goed. Zo ervaar ik het zelf althans. 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Willempie said:

Deze teksten lijken inderdaad aan te geven dat de Heilige Geest een eigen persoonlijkheid heeft. Ik weet ook dat veel voorgangers die ik ontzettend hoog acht dit zo leren. Ook om die redenen blijf ik heel erg terughoudend in gesprekken hierover en meng me er maar zelden in. Elk kerkdogma is gebaseerd op één of meerdere teksten uit de Bijbel maar het probleem is dat er voor ieder dogma ook teksten in de Bijbel zijn te vinden die de dogma's tegenspreken of althans dat lijken te doen. Daarom ben ik voor mezelf tot de conclusie gekomen dat de Bijbel zich eigenlijk niet leent voor dogma's. Ik heb het dan natuurlijk niet over de geloofswaarheden die zo duidelijk zijn dat daar geen kerkdogma's voor vastgesteld hoefden te worden om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.  

Maar geen enkele kerk ontkent vandaag de drieeenheid? Met uitzondering van de Jehova's getuigen. Jezus spoorde ons aan om de Schrift te onderzoeken. Het fundament van de triniteit ligt in de Schrift en niet in willekeurige vertalingen?

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Beer said:

Maar geen enkele kerk ontkent vandaag de drieeenheid? Met uitzondering van de Jehova's getuigen. Jezus spoorde ons aan om de Schrift te onderzoeken. Het fundament van de triniteit ligt in de Schrift en niet in willekeurige vertalingen?

Dat klopt grotendeels. Er zijn wel christelijke gemeenschappen waar er weinig tot geen aandacht aan het dogma wordt gegeven. We kunnen er ook heel goed zonder. De eerste christenen hebben het er honderden jaren zonder gedaan en dat ging prima.

Edited by Willempie
Link to comment
Share on other sites

Just now, Willempie said:

Dat klopt. Er zijn wel christelijke gemeenschappen waar er weinig tot geen aandacht aan het dogma wordt gegeven. We kunnen er ook heel goed zonder. 

Is dat laatste wel zo? Wij hebben de werking van de Heilige Geest nodig om ons te begeleiden in alle waarheid. (Die/Hij is in deze context de Heilige Geest.) Zonder de Heilige Geest heb je geen drieeenheid, denk ik?

Johannes 16:8 En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: 9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien; 11 en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Beer said:

Is dat laatste wel zo? Wij hebben de werking van de Heilige Geest nodig om ons te begeleiden in alle waarheid. (Die/Hij is in deze context de Heilige Geest.) Zonder de Heilige Geest heb je geen drieeenheid, denk ik?

Johannes 16:8 En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel: 9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien; 11 en van oordeel, omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.

De Heilige Geest was al uitgestort en krachtig werkzaam in en door de christenen, honderden jaren voordat het kerkdogma van de drie-eenheid ook zelfs maar bekend was. In derde wereldlanden is de Geest ook vaak krachtig aanwezig in "primitieve" gemeenschappen die de kerkdogma's niet eens kennen.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat iedereen wel met de Heilige Geest te maken heeft gehad maar dat de meeste mensen de stem negeren

Link to comment
Share on other sites

Just now, Willempie said:

De Heilige Geest was al uitgestort en krachtig werkzaam in en door de christenen, honderden jaren voordat het kerkdogma van de drie-eenheid ook zelfs maar bekend was. In derde wereldlanden is de Geest ook vaak krachtig aanwezig in "primitieve" gemeenschappen die de kerkdogma's niet eens kennen.

Inderdaad.

Handelingen 2:1 Toen de dag van het Pinksterfeest volledig gekomen was, waren zij allen eensgezind bijeen. 2 En plotseling kwam er uit de hemel een geluid als van een geweldige windvlaag en dat vulde het hele huis waar zij zaten. 3 En er verschenen aan hen verdeelde tongen als van vuur, en het zette zich op ieder van hen. 4 En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken.

Ze hebben de werking van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest vertaald naar "trinitas/triniteit". Zo zijn er velen die niet eens de erfzonde erkennen, maar het is letterlijk af te lezen in Genesis. Toch niet zo letterlijk verwoord. De formulering van deze theologische termen is het resultaat van theologische ontwikkelingen en concilies. En daardoor werden ze dus dogma.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Ivanhoe said:

Ik denk dat iedereen wel met de Heilige Geest te maken heeft gehad maar dat de meeste mensen de stem negeren

Het gaat dus ook niet werkelijk om het dogma maar om sensitief luisteren en steeds meer leren te gehoorzamen. Ik faal daarin nog veel te vaak maar wordt gelukkig voortdurend door de Heilige Geest gecorrigeerd. God is eigenlijk wel heel erg lief. Voor mij in ieder geval wel. Waaraan ik dat heb verdiend? Geen idee want je wilt niet weten wat ik allemaal al heb uitgespookt.  

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Willempie said:

Het gaat dus ook niet werkelijk om het dogma maar om sensitief luisteren en steeds meer leren te gehoorzamen. Ik faal daarin nog veel te vaak maar wordt gelukkig voortdurend door de Heilige Geest gecorrigeerd. God is eigenlijk wel heel erg lief. Voor mij in ieder geval wel. Waaraan ik dat heb verdiend? Geen idee want je wilt niet weten wat ik allemaal al heb uitgespookt.  

Dan ben je toch goed bezig. Je erkent dat je zondaar bent en afhankelijk bent. Bij mij is het niet anders hoor. Het is toch fijn dat je dit kunt erkennen. Het hele idee van eergevoel verdwijnt. Ik ben er blij mee en dankbaar dat ik niet meer alleen hoef aan te kloten op deze wereld 

Link to comment
Share on other sites

  • admin featured this topic
21 hours ago, Ivanhoe said:

Maar hoe verklaar je dan dat Jezus zei. Laster over de Vader en Zoon kan vergeven worden maar voor het lasteren van de Heilige Geest is geen vergeving. 

Je lastert de Heilige Geest als je ontkent dat de 'werken' die Hij doet, van God komen. Als iemand door God wordt genezen (bijvoorbeeld) en je zegt dan, dat niet God maar een ander dat gedaan heeft, dan laster je in feite de Heilige Geest. Het lasteren is dus het gevolg van een verleugend of misleid denken en dat kán niet worden vergeven omdat het denken (de gezindheid) eerst moet worden vernieuwd (zie ook Romeinen 12:1 > ).

Let er ook op, dat het hier gaat om de vergeving van 'een specifieke' zonde en niet om de persoon, die zondigt. Iemand die zondigt tegen de Heilige Geest kan later tot inzicht komen en die zonde wordt hem dan óók vergeven.

 

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Beer said:

Nee, de Heilige Geest is de derde Persoon van de drieeenheid.

Het doel van God met de mens is toch om ons weer naar Hem toe te brengen via de Zoon? Maar de Zoon is opgenomen; we zullen Hem niet meer zien tot Zijn tweede komst. Daarom heeft Onze Heer ons de Heilige Geest nagelaten.

Ik zie het als volgt:

Er is maar één God. En er is maar één mens, die God 'kent'. De Heilige Geest is God zelf. De God of de Geest van God is enkel maar te zien in wat Hij uitwerkt (we zien Zijn werken en niet God zelf!).

De mens, die God als enige kent, is inderdaad opgenomen en dus blijft de Heilige Geest (dus God zelf) als enige (in de wereld van de mensen) over. Terwijl Christus heerst als Koning, is de Heilige Geest bezig het Lichaam van Christus, de gemeente, samen te stellen. Zodra dit werk gereed is (dat weet alleen de Geest/God zelf) keert Jezus terug op de wolken (van getuigen). Dan wordt het Koninkrijk van God in volle omvang zichtbaar.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Hetairos said:

Ik zie het als volgt:

Er is maar één God. En er is maar één mens, die God 'kent'. De Heilige Geest is God zelf. De God of de Geest van God is enkel maar te zien in wat Hij uitwerkt (we zien Zijn werken en niet God zelf!).

De mens, die God als enige kent, is inderdaad opgenomen en dus blijft de Heilige Geest (dus God zelf) als enige (in de wereld van de mensen) over. Terwijl Christus heerst als Koning, is de Heilige Geest bezig het Lichaam van Christus, de gemeente, samen te stellen. Zodra dit werk gereed is (dat weet alleen de Geest/God zelf) keert Jezus terug op de wolken (van getuigen). Dan wordt het Koninkrijk van God in volle omvang zichtbaar.

Ja, ik denk dat dit wel dichtbij de waarheid ligt.

Nu Jezus weg is, vervult de Heilige Geest Zijn werk om de bruid bij elkaar te brengen in één lichaam. Ik blijf echter van mening dat God, de Zoon en de Heilige Geest drie Personen zijn die elk hun eigen functie hebben. Als de Heilige Geest God is, dan is Jezus dat ook.

Voordat dit werk echter voltooid is, zullen we door een periode van beproeving moeten gaan.

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2024 at 12:39 AM, Ivanhoe said:

Waarom zou iets wat wij nooit geheel kunnen begrijpen toch begrepen moeten worden? We kennen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.  Vaak worden ze drieeenheid genoemd al twijfel ik of dat klopt.  Zelf denk ik dat het 3 afzonderlijke wezens zijn die elkaar aanvullen.  Elk heeft een eigen functie.  Volgens mij moeten we dat goed snappen. 

Ik geloof niet dat het Gods bedoeling is om dat te verbergen, maar aan de andere kant, waarom zouden wij het moeten ontdekken?

Ik ben het met je eens. De Heilige Geest is de moeder van de zoon (Christus). Daarom staat er dat wij uit water en geest geboren moeten worden. Jezus is ook uit de geest geboren (Geest dus, Joh). Het is normaal dat een kind door een vader verwekt wordt en uit een moeder geboren wordt. Daarom staat er ook dat wanneer man en vrouw het huwelijk aangaan zij één vlees worden (Markus 10:8). Zoals bij de mens twee lichamen tot één worden zo zie ik dat de Vader en de Heilige Geest ook één zijn.

Zie Joh 3:6: "Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest."

Dit gedeelte komt uit het gedeelte waar Nicodemus, een leraar van Israël, naar Jezus toe komt met een vraag over zijn geloof, Joh 3:1-21 waarin Jezus het standpunt maakt dat men eerst het aardse dient te begrijpen alvorens het geestelijke, Vers 9-12:

"Nicodemus antwoordde en zei tegen Hem: Hoe kunnen deze dingen gebeuren? Jezus antwoordde en zei tegen hem: Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet?
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wij spreken over wat Wij weten en getuigen van wat Wij gezien hebben, en toch neemt u Ons getuigenis niet aan. Als Ik aardse dingen tegen u zei en u niet gelooft, hoe zult u geloven als Ik hemelse dingen tegen u zeg?"

Jezus zegt het iets anders maar het heeft er mee te maken dat de scheppin guit God voortkomt en dat hij gekend kan worden uit zijn werken:

Rom 1:20: "Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn."

Dus het begrijpen van het aardse gaat vooraf aan het geestelijke en door/via het aardse zien wij het geestelijke.

Daarom staat er dat man en vrouw één vlees worden en dat verwijst naar heot het bij de drie-eenheid is.

Bij de drie-eeenheid is dan nog de zoon aanwezig. UIt de verhouding tussen man en vrouw kunnen we zien dat met één niet bedoeld wordt één persoon. De gemeenschap is met een zoon niet van belang. Maar het idee eenheid wel. Want samenwerken in Christus is ook één zijn. Daarom staat er dat wij één lichaam zijn met Christus, allen met een verschillende taak:

Rom 12:4: "Want zoals wij in één lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde functie hebben, zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar."

Dus ook Christus is onderdeel van de drie-eenheid met een afzonderlijke functie zoals mensen onderdeel zijn van een samenwerkingsverband. En dat kunnen we zien aan zijn opdracht.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik ben een eenvoudige gelovige en ik hoef niet alles volledig te begrijpen. Het belangrijkste begrijp ik en ik kan prima geloven met de kennis die ik heb. Uiteraard blijf ik veel lezen omdat ik dat ook graag doe en in ontwikkel ook verder. Toch gaan deze uiteenzettingen mij wat te ver. 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Ivanhoe said:

Ik ben een eenvoudige gelovige en ik hoef niet alles volledig te begrijpen. Het belangrijkste begrijp ik en ik kan prima geloven met de kennis die ik heb. Uiteraard blijf ik veel lezen omdat ik dat ook graag doe en in ontwikkel ook verder. Toch gaan deze uiteenzettingen mij wat te ver. 

Geen probleem, ik ben het met je eens.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Barnabas said:

Ik geloof niet dat het Gods bedoeling is om dat te verbergen, maar aan de andere kant, waarom zouden wij het moeten ontdekken?

Ik ben het met je eens. De Heilige Geest is de moeder van de zoon (Christus). Daarom staat er dat wij uit water en geest geboren moeten worden. Jezus is ook uit de geest geboren (Geest dus, Joh). Het is normaal dat een kind door een vader verwekt wordt en uit een moeder geboren wordt. Daarom staat er ook dat wanneer man en vrouw het huwelijk aangaan zij één vlees worden (Markus 10:8). Zoals bij de mens twee lichamen tot één worden zo zie ik dat de Vader en de Heilige Geest ook één zijn.

Zie Joh 3:6: "Wat uit het vlees geboren is, is vlees; en wat uit de Geest geboren is, is geest."

Dit gedeelte komt uit het gedeelte waar Nicodemus, een leraar van Israël, naar Jezus toe komt met een vraag over zijn geloof, Joh 3:1-21 waarin Jezus het standpunt maakt dat men eerst het aardse dient te begrijpen alvorens het geestelijke, Vers 9-12:

"Nicodemus antwoordde en zei tegen Hem: Hoe kunnen deze dingen gebeuren? Jezus antwoordde en zei tegen hem: Bent u de leraar van Israël en weet u deze dingen niet?
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wij spreken over wat Wij weten en getuigen van wat Wij gezien hebben, en toch neemt u Ons getuigenis niet aan. Als Ik aardse dingen tegen u zei en u niet gelooft, hoe zult u geloven als Ik hemelse dingen tegen u zeg?"

Jezus zegt het iets anders maar het heeft er mee te maken dat de scheppin guit God voortkomt en dat hij gekend kan worden uit zijn werken:

Rom 1:20: "Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn."

Dus het begrijpen van het aardse gaat vooraf aan het geestelijke en door/via het aardse zien wij het geestelijke.

Daarom staat er dat man en vrouw één vlees worden en dat verwijst naar heot het bij de drie-eenheid is.

Bij de drie-eeenheid is dan nog de zoon aanwezig. UIt de verhouding tussen man en vrouw kunnen we zien dat met één niet bedoeld wordt één persoon. De gemeenschap is met een zoon niet van belang. Maar het idee eenheid wel. Want samenwerken in Christus is ook één zijn. Daarom staat er dat wij één lichaam zijn met Christus, allen met een verschillende taak:

Rom 12:4: "Want zoals wij in één lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde functie hebben, zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar."

Dus ook Christus is onderdeel van de drie-eenheid met een afzonderlijke functie zoals mensen onderdeel zijn van een samenwerkingsverband. En dat kunnen we zien aan zijn opdracht.

 

Wat je hier schrijft klopt denk ik wel hoor. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Barnabas said:

Ik geloof niet dat het Gods bedoeling is om dat te verbergen, maar aan de andere kant, waarom zouden wij het moeten ontdekken?

Nee, dat eerste is inderdaad niet de bedoeling van God. Feit is dat veel wél verborgen IS.

Wie (het verborgene) wil vinden, zoekt daar ook naar. Degene die meent al te hebben gevonden, zoekt niet meer. Hij zal dan waarschijnlijk alleen nog maar proberen, dat wat hij heeft, aan anderen te 'verkopen'.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...