Jump to content
Bazuinen

De Heilige Drie-eenheid


Guest

Recommended Posts

4 hours ago, Hetairos said:

Ik zie het als volgt:

Er is maar één God.

Zoals ik gezien heb dat je het met me eens bent dat men om het hemelse te begrijpen bij het aardse dient te beginnen dien wij om te weten te komen of Jezus God is de schrft serieus nemen:

Joh 1 zegt het volgende:

In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is. In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen. En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen. Er was een mens door God gezonden; zijn naam was Johannes. Hij kwam tot een getuigenis, om van het licht te getuigen, opdat allen door hem geloven zouden. Hij was het licht niet, maar was gezonden om van het licht te getuigen. Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht. Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend. Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond en wij hebben Zijn heerlijkheid gezien, een heerlijkheid als van de Eniggeborene van de Vader), vol van genade en waarheid. Johannes getuigt van Hem en heeft geroepen: Híj was het van Wie ik zei: Deze Die na mij komt, is vóór mij geworden, want Hij was er eerder dan ik. En uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, en wel genade op genade. Want de wet is door Mozes gegeven, de genade en de waarheid zijn er door Jezus Christus gekomen. Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in de schoot van de Vader is, Die heeft Hem ons verklaard."

en vervolgens betreft het het getuigenis van Johannes (ook Joh 1):

"En dit is het getuigenis van Johannes, toen de Joden priesters en Levieten uit Jeruzalem stuurden om hem te vragen: Wie bent u? En hij beleed en ontkende het niet, maar hij beleed: Ik ben de Christus niet. En zij vroegen hem: Wat dan? Bent u Elia? En hij zei: Ik ben het niet. Bent u de Profeet? En hij antwoordde: Nee. Zij zeiden dan tegen hem: Wie bent u, opdat wij antwoord kunnen geven aan hen die ons gestuurd hebben; wat zegt u van uzelf? Hij zei: Ik ben de stem van iemand die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere recht, zoals Jesaja, de profeet, gesproken heeft. En zij die gestuurd waren, behoorden tot de Farizeeën, en zij vroegen hem: Waarom doopt u dan, als u de Christus niet bent, en Elia niet, en evenmin de Profeet? Johannes antwoordde hun: Ik doop met water, maar midden onder u staat Hij Die u niet kent. Hij is het Die na mij komt, Die vóór mij geworden is, bij Wie ik het niet waard ben de riem van Zijn sandalen los te maken. Dit gebeurde in Bethabara, aan de overkant van de Jordaan, waar Johannes doopte. De volgende dag zag Johannes Jezus naar zich toe komen en hij zei: Zie het Lam van God, Dat de zonde van de wereld wegneemt! Híj is het van Wie ik gezegd heb: Na mij komt een Man Die voor mij geworden is, want Hij was er eerder dan ik. En ik kende Hem niet, maar opdat Hij aan Israël geopenbaard zou worden, daarom ben ik gekomen om te dopen met het water. En Johannes getuigde: Ik heb de Geest zien neerdalen uit de hemel als een duif, en Hij bleef op Hem. En ik kende Hem niet, maar Hij Die mij gezonden heeft om te dopen met water, Die had tegen mij gezegd: Op Wie u de Geest zult zien neerdalen en op Hem blijven, Die is het Die met de Heilige Geest doopt. En ik heb gezien en getuigd dat Híj de Zoon van God is."

Hier staat dus onomstotelijk dat Jezus God is.

In de beginverzen wordt van hem getuigt dat hij daarbij in het begin bij God was waarbij hij alle dingen gemaakt heeft.

Is er bij u een vers bekend waarin dit tegengesproken wordt opdat ik van u kan leren?

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hetairos said:

Er is maar één God.

Kunt u het met het volgende eens zijn?

In psalm 82 staat dat God in de vergadering van de goden staat, in deze psalm wordt aangeroerd dat er meerdere goden zijn:

"1 God staat in de vergadering van God, Hij oordeelt te midden van de goden:
2 Hoelang zult u onrechtvaardig oordelen en de goddelozen bevoordelen?
3 Doe recht aan de geringe en de wees, bewijs de ellendige en de arme gerechtigheid. 4 Bevrijd de geringe en de arme, ontruk hem aan de hand van de goddelozen.
5 Zij weten niets en begrijpen niets, zij wandelen steeds in de duisternis rond; daarom wankelen alle fundamenten van de aarde.
6 Ík heb wel gezegd: U bent goden, u bent allen zonen van de Allerhoogste; 7toch zult u sterven als een mens, zoals iedere andere vorst. zult u vallen.
8 Sta op, o God, oordeel de aarde, want Ú bezit alle volken."

Er zijn dus meerdere goden. Hoe kunt u volharden in uw standpunt?

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Barnabas said:

Kunt u het met het volgende eens zijn?

In psalm 82 staat dat God in de vergadering van de goden staat, in deze psalm wordt aangeroerd dat er meerdere goden zijn:

"1 God staat in de vergadering van God, Hij oordeelt te midden van de goden:
2 Hoelang zult u onrechtvaardig oordelen en de goddelozen bevoordelen?
3 Doe recht aan de geringe en de wees, bewijs de ellendige en de arme gerechtigheid. 4 Bevrijd de geringe en de arme, ontruk hem aan de hand van de goddelozen.
5 Zij weten niets en begrijpen niets, zij wandelen steeds in de duisternis rond; daarom wankelen alle fundamenten van de aarde.
6 Ík heb wel gezegd: U bent goden, u bent allen zonen van de Allerhoogste; 7toch zult u sterven als een mens, zoals iedere andere vorst. zult u vallen.
8 Sta op, o God, oordeel de aarde, want Ú bezit alle volken."

Er zijn dus meerdere goden. Hoe kunt u volharden in uw standpunt?

 

 

Wat in Psalm 82  met “goden” is vertaald, daar staat 'ĕlôhı̂ym, dat zijn engelen. Sommige van deze 'ĕlôhı̂ym zijn gaan rebelleren tegen God, vandaar dat Hij in Ps.82 in hun midden staat om hen te oordelen!

Een Christen weet dat er maar één God is, zegt Paulus in 1 Korinthiërs 8:

4Wat nu het eten van offervlees betreft, wij weten, dat er geen afgod in de wereld bestaat en dat er geen God is dan Eén. 5Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde – en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte – 6voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.

 

Edited by Flawless victory
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Hetairos said:

Ik zie het als volgt:

Er is maar één God.

Nu wil ik beide vorige antwoorden combineren en stellen dat Jezus Christus de God is die temidden van de mensen staat.

Want psalm 82 spreekt over deze goden als mensen en Joh 1 verklaart dat Christus God is en temidden van de mensen optrad en dus op enig moment ook stond. Daarbij oordeelde hij bijvoorbeeld ten aanzien van een conflict tussen hem en de Farizeeën, bijvoorbeeld waar het de genezing van een kromgegroiede vrouw betrof die hij op sabbat genas. Daarbij genas hij deze vrouw.

Daarna bewees hij God te zijn door vele werken te doen die onmogelijk zijn terwijl hij mens was. Omdat wij kinderen van God zijn, geboren uit de Geest, wanneer wij christenen zijn, zijn wij zonen en dochteren van God. Daarom noemt de tekst in psalm 82 ons goden.

Kunt u mij in een reactie bevestigen opdat wij de waarheid van de bijbel gezamelijk kunnen blijven onderzoeken?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Barnabas said:

Zoals ik gezien heb dat je het met me eens bent dat men om het hemelse te begrijpen bij het aardse dient te beginnen dien wij om te weten te komen of Jezus God is de schrft serieus nemen:

 

Hoi Barnabas,

Even een opmerking vooraf: Je hoeft me niet met u aan te spreken, hoor. Dat geldt trouwens voor iedereen met wie ik in gesprek ben. Het respect voor elkaar moet gewoon blijken uit de inhoud van onze berichten. En het feit dat je me vragen stelt (dus geïnteresseerd bent in) naar mijn visie, is voor mij het grootste bewijs. Ik zal je vragen dan ook zo zorgvuldig mogelijk beantwoorden. Als ik het antwoord (nog) niet weet, dan geef ik dat gewoon aan, want Ik wil ook van jou leren. Zo zijn we elkaar tot en hand en een voet.

Met betrekking tot de inhoud van je bericht; er is zoveel waar ik op in kan gaan, dat ik echt even de tijd moet nemen voor mijn antwoord(en). Maar ze komen er aan. Wat mij betreft, wordt het een boeiend debat, zeker voor meelezers. Ik hoop echter niet dat je de indruk krijgt, dat ik je van mijn visie wil overtuigen, want dat is absoluut niet het geval.

Een hartelijke en broederlijke groet,

Hetairos 

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

@Barnabas,

Ik schreef eerder:

Quote

Ik zie het als volgt: Er is maar één God.

Hoi Barnabas, ik kan eindelijk de tijd vinden, te antwoorden op jouw berichten. Het komt dus goed uit, dat je ze nu combineert. Dat scheelt mij ook weer.

Quote

Nu wil ik beide vorige antwoorden combineren en stellen dat Jezus Christus de God is die temidden van de mensen staat.

Ik begrijp dat je dit stelt. Het is voor echter nu wel de vraag of ik het ‘echt’ met je eens ben. Je voert namelijk Psalm 82 als bewijsplaats aan voor je stelling. Nu kan ik het wél met je eens zijn, dat Jezus, in zijn hoedanigheid als hoogste autoriteit, als god dus, temidden van de mensen staat, maar dat bewijst Psalm 82 niet, naar mijn mening.

Quote

Want psalm 82 spreekt over deze goden als mensen …

Ja, dat zie ik ook zo.

Quote

…. en Joh 1 verklaart dat Christus God is

Dát denk ik niet.

Quote

en temidden van de mensen optrad en dus op enig moment ook stond.

Naar mijn mening, breng je nu verbanden aan, die het gevolg zijn, van jouw eigen interpretatie.

Quote

Daarbij oordeelde hij bijvoorbeeld ten aanzien van een conflict tussen hem en de Farizeeën, bijvoorbeeld waar het de genezing van een kromgegroeide vrouw betrof die hij op sabbat genas. Daarbij genas hij deze vrouw.

OK?

Quote

Daarna bewees hij God te zijn door vele werken te doen die onmogelijk zijn terwijl hij mens was.

Dat denk ik niet. Hij kon die werken doen omdat God met Hem was. Hij deed wat Hij Zijn Vader zag doen.

Quote

Omdat wij kinderen van God zijn, geboren uit de Geest, wanneer wij christenen zijn, zijn wij zonen en dochteren van God. Daarom noemt de tekst in psalm 82 ons goden.

Nee, de Psalm noemt ‘ons’ geen goden, maar degenen waar de Psalm het over heeft. Je kunt de Psalm wel zien als een analogie. Maar dat moet dan wel door de Heilige Geest aan jouw (individueel) geest worden bevestigd; Hij is de Enige, die dat kan.   

Quote

Kunt u mij in een reactie bevestigen opdat wij de waarheid van de bijbel gezamelijk kunnen blijven onderzoeken?

Natuurlijk, Barnabas. Het is óók mijn intentie de Waarheid achter het getuigenis van de Bijbel te vinden. We zijn beiden nog onderweg.

Tot zover, mijn reactie,

Moge onze God en Heiland, Christus Jezus, jouw hart en verstand verlichten, tot eer en glorie van Zijn naam.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2024 at 9:36 AM, Ivanhoe said:

De bijbel spreekt zover ik weet nergens over de drie eenheid. Maar wat de protestanten ermee bedoelen is de drie eenheid van De Vader, de Zoon en de Heilige Geest. In die zin is de drie eenheid wel bijbels. De Heilige Geest kwam in plaats van Jezus naar de aarde 

Mooie topic heb je gemaakt @Ivanhoe. Persoonlijk geloof ik dat de Heilige Geest een Engel is uit het leger van Christus.  Persoonlijk geloof ik dus in de heilige drie-eenheid en dat dat inderdaad de drie personen van de Godheid zijn. Voor mij werkt dat dogma uitstekend, het past zowel bij de Schrift als bij mijn eigen ervaringen. Maar ik heb begrip voor hen die er moeite mee hebben.

Edited by Flawless victory
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Flawless victory said:

Persoonlijk geloof ik dat de Heilige Geest een Engel is uit het leger van Christus.  

Meschien kan handelingen 5  je helpen.

3 En Petrus zeide: Ananias, waarom heeft de satan uw hart vervuld, dat gij den Heiligen Geest liegen zoudt, en onttrekken van den prijs des lands?

4 Zo het gebleven ware, bleef het niet uw, en verkocht zijnde, was het niet in uw macht? Wat is het, dat gij deze daad in uw hart hebt voorgenomen? Gij hebt den mensen niet gelogen, maar Gode.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Flawless victory said:

Maar ik heb begrip voor hen die er moeite mee hebben.

Het is ook niet makkelijk vooral als de schriftelijke kennis ontbreekt.

Ikzelf houdt vast aan het dogma omdat ik er Bijbels gezien niet onderuit kom.

Begrijp ik het ten volle, Tuurlijk niet. Willen unitaristen beweren dat zij God wel ten volle begrijpen?

Kortom het is gewoon Bijbels ook al kunnen wij het niet ten volle begrijpen.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Hetairos said:

Naar mijn mening, breng je nu verbanden aan, die het gevolg zijn, van jouw eigen interpretatie.

Deze opmerking vind ik een beledeging en zou ik liever naar de achtergrond verwijzen.

 

⚠ De opmerking is niet beledigend, maar eerder uitnodigend jouw interpretatie nader te nuanceren. Mvg, admin.
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Hetairos said:

Ik begrijp dat je dit stelt. Het is voor echter nu wel de vraag of ik het ‘echt’ met je eens ben. Je voert namelijk Psalm 82 als bewijsplaats aan voor je stelling. Nu kan ik het wél met je eens zijn, dat Jezus, in zijn hoedanigheid als hoogste autoriteit, als god dus, temidden van de mensen staat, maar dat bewijst Psalm 82 niet, naar mijn mening.

Dat is het wel: Zie Psalm 82 in combinatie met Joh 1. Wat klopt er niet aan de verbanden die ik gegeven heb?

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Barnabas said:
14 hours ago, Hetairos said:

Naar mijn mening, breng je nu verbanden aan, die het gevolg zijn, van jouw eigen interpretatie.

Deze opmerking vind ik een beledeging en zou ik liever naar de achtergrond verwijzen.

Misschien wil je dit deze opmerking nader toelichten in een privé-contact? Ik zal je zo direct een berichtje sturen, dan kun je, buiten het publiek om, reageren...

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Barnabas said:
14 hours ago, Hetairos said:

Ik begrijp dat je dit stelt. Het is voor echter nu wel de vraag of ik het ‘echt’ met je eens ben. Je voert namelijk Psalm 82 als bewijsplaats aan voor je stelling. Nu kan ik het wél met je eens zijn, dat Jezus, in zijn hoedanigheid als hoogste autoriteit, als god dus, temidden van de mensen staat, maar dat bewijst Psalm 82 niet, naar mijn mening.

Dat is het wel: Zie Psalm 82 in combinatie met Joh 1. Wat klopt er niet aan de verbanden die ik gegeven heb?

IK ZIE* exegetisch geen verband tussen Psalm 82 en Johannes 1 en dus VIND* IK de verbanden, die jij wel ziet** en vindt**, niet kloppen.

In feite kan ik jouw vraag: "wat klopt er niet ....?", onmogelijk beantwoorden, zonder (opnieuw?) te verzanden in een onverkwikkelijk welisnietes spel. 

* = MIJN interpretatie (denkfilter)

** = JOUW interpretatie (denkfilter)

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Hetairos said:

Dát denk ik niet

Als meelezer wil ik hier ook graag iets over opmerken, namelijk dat er teksplaatsen in de Bijbdl staan die duidelijk aangeven dat de Heer Jezus Christus Zelf God is. Ik som er een aantal op en gebruik SV:

Jes.9:6, Jes.44:6, Jes. 54:5, Joh.1:18, 13:13, 20:28, Han. 20:28, Rom. 9:5, Kol.2:9, 1Tim. 3:16, Tit. 1:3, 2:13, Heb. 1:8, 2Pet. 1:1, 1Joh. 5:20

Hoe kunnen wij anders de Schrift verklaren, als op deze plaatsen voluit staat dat Hij God is? Zie ik iets over het hoofd?

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Flawless victory said:

Persoonlijk geloof ik dat de Heilige Geest een Engel is uit het leger van Christus

Als wij het over de Heilige Geest hebben, dan gaat het over God Zelf want Hij is Geest. (Joh.4:24)

Waarom zouden wij dan de Allerhoogste willen kwalificeren als een engel? Kunt u dat uitleggen?

Link to comment
Share on other sites

On 3/10/2024 at 12:07 PM, Beer said:

Nee, de Heilige Geest is de derde Persoon van de drieeenheid. Misschien moet ik dat uitgebreider benaderen in een ander onderwerp.

Geachte broeder Beer,

Ja dat lijkt mij leuk! Zoals ik het zie komt het nu bij mij over, dat ik de meest simpele opvatting van alle deelnemers heb. Ik denk: De Heilige Geest is God, en Hij woont in de Heer Jezus Christus. Ergo: De Geest van de Heer Jezus Christus is Heilig, daarom is Hij God. 

Eén God, één Naam, Jezus Christus.

Wie kan hier een vraag of opmerking over maken, om te zien of mijn Bijbelse bewering standhoudt?

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Jahu said:

Als meelezer wil ik hier ook graag iets over opmerken, namelijk dat er teksplaatsen in de Bijbdl staan die duidelijk aangeven dat de Heer Jezus Christus Zelf God is. Ik som er een aantal op en gebruik SV:

Ik kom er op terug. Ik moet de teksten even opzoeken en van mijn commentaar voorzien (exegese). Dat kost even wat tijd; ik begin er direct aan.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jahu said:

Zoals ik het zie komt het nu bij mij over, dat ik de meest simpele opvatting van alle deelnemers heb. Ik denk: De Heilige Geest is God, en Hij woont in de Heer Jezus Christus.

Die opvatting heb ik ook: "De Heilige Geest is God en Hij  woont in de Heer Jezus Christus."

Ik leg alleen óók nog uit, waarom dat Jezus Christus tot onze God maakt.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Jahu said:

Als meelezer wil ik hier ook graag iets over opmerken, namelijk dat er teksplaatsen in de Bijbdl staan die duidelijk aangeven dat de Heer Jezus Christus Zelf God is. Ik som er een aantal op en gebruik SV:

Jes.9:6, Jes.44:6, Jes. 54:5, Joh.1:18, 13:13, 20:28, Han. 20:28, Rom. 9:5, Kol.2:9, 1Tim. 3:16, Tit. 1:3, 2:13, Heb. 1:8, 2Pet. 1:1, 1Joh. 5:20

Hoe kunnen wij anders de Schrift verklaren, als op deze plaatsen voluit staat dat Hij God is? Zie ik iets over het hoofd?

Geen probleem dat je de SV gebruikt, maar het is misschien handiger deze direct naast de bijbelverzen te plaatsen. Ik zie de relevantie met uw links tot de bijbelcitaten niet, dus zijn de citaten opnieuw geplaast zonder hyperlinks.

Welkom op het forum trouwens. 😉

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, admin said:

Geen probleem dat je de SV gebruikt, maar het is misschien handiger deze direct naast de bijbelverzen te plaatsen. Ik zie de relevantie met uw links tot de bijbelcitaten niet, dus zijn de citaten opnieuw geplaast zonder hyperlinks.

Welkom op het forum trouwens. 😉

Heel goed admin, de hyperlinks zijn onbedoeld in mijn tekst beland. Dank u vriendelijk voor uw welkom, uw forum komt prettig bij mij over. Ik ga mijn best doen goede bijdragen te leveren.

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Hetairos said:
Quote

…. en Joh 1 verklaart dat Christus God is

Dát denk ik niet.

Mocht u tijd vinden goede vriend, kunt u deze opmerking dan nog iets nader toelichten?

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, Jahu said:

Mocht u tijd vinden goede vriend, kunt u deze opmerking dan nog iets nader toelichten?

Natuurlijk, dat doe ik graag. In mijn antwoord wil ik echter eerst een korte inleiding geven op mijn visie. Dat is, denk ik, wel nodig, anders hangt het gesprek zo, als het ware, in het luchtledige.

Daarna zal ik jouw referenties behandelen.

Ik citeer uit de OnlineBible van OliveTree (digitaal) en die geeft standaard een verwijzing bij de tekst naar de vertaling waaruit de tekst is gekopieerd.

Het zal dus wel een heel verhaal worden en ik weet niet of me dat in één dag gaat lukken. Maar ik zal m'n best doen. Het punt is, dat ik gewend ben om elke vraag, die aan mij wordt gesteld, fris te doordenken. Ik put namelijk nooit uit dat wat al, door mij of anderen, op papier is gezet.

PS:

Ik ging helaas zojuist wat te kort door de bocht. Morgenochtend ben ik helaas verhinderd. Ik kan dus pas morgenmiddag aan het verhaal beginnen. Misschien moet ik het nu zelfs wel over het weekeinde heen tillen. 

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, Jahu said:

Mocht u tijd vinden goede vriend, kunt u deze opmerking dan nog iets nader toelichten?

Je vraag was niet aan mij gericht maar ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik er toch wat over zeg. Afgezien van de discussie over het desbetreffende dogma, waar ik me verder liever niet in meng, denk ik niet dat Johannes 1 geschikt is om aan te tonen dat Christus God is want dat staat er gewoon niet. Let wel: Ik zeg nu niet dat Christus niet God is maar het gaat me nu even over de tekst zelf. Eigenlijk is Johannes 1:1 in de meeste Bijbelvertalingen wat vreemd. "In het begin was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God."

"Het woord was God" kan ook vertaald worden als "God was het Woord." Maar het vreemde is dat dit in de verleden tijd staat. Dat roept de vraag op: "Nu niet meer dan?".

Als je deze tekst opslaat in de Naardense vertaling, die een woord voor woord vertaling is, staat er (en ik citeer voor de duidelijkheid hier maar even de eerste drie verzen i.p.v. alleen het eerste):

 
1:1

Bij begin (Gen. 1,1)
is er het spreken geweest;
het spreken is God nabij geweest,
ja God is het spreken geweest;

1:2

het is geweest bij begin,
God nabij (Spr. 8,22 vv; Sirach 24,9);

 
1:3

alle dingen zijn daardoor geworden
en buiten dat om
is niet één ding geworden
dat geworden is.

 

Edited by Willempie
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Hetairos said:

Natuurlijk, dat doe ik graag. In mijn antwoord wil ik echter eerst een korte inleiding geven op mijn visie. Dat is, denk ik, wel nodig, anders hangt het gesprek zo, als het ware, in het luchtledige.

Daarna zal ik jouw referenties behandelen.

Ik citeer uit de OnlineBible van OliveTree (digitaal) en die geeft standaard een verwijzing bij de tekst naar de vertaling waaruit de tekst is gekopieerd.

Het zal dus wel een heel verhaal worden en ik weet niet of me dat in één dag gaat lukken. Maar ik zal m'n best doen. Het punt is, dat ik gewend ben om elke vraag, die aan mij wordt gesteld, fris te doordenken. Ik put namelijk nooit uit dat wat al, door mij of anderen, op papier is gezet.

PS:

Ik ging helaas zojuist wat te kort door de bocht. Morgenochtend ben ik helaas verhinderd. Ik kan dus pas morgenmiddag aan het verhaal beginnen. Misschien moet ik het nu zelfs wel over het weekeinde heen tillen. 

Heitaros. Ik had mijn reactie al gepost voordat ik de jouwe las. Ik hoop niet dat ik het gras voor je voeten heb  weggemaaid maar jou een beetje kennende heb ik goede hoop dat dit niet het geval zal zijn. Jij hebt er vast nog veel meer over te zeggen. Succes!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...