Jump to content
Bazuinen

De Heilige Drie-eenheid


Guest

Recommended Posts

1 hour ago, Willempie said:

Je vraag was niet aan mij gericht maar ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik er toch wat over zeg. Afgezien van de discussie over het desbetreffende dogma, waar ik me verder liever niet in meng, denk ik niet dat Johannes 1 geschikt is om aan te tonen dat Christus God is want dat staat er gewoon niet. Let wel: Ik zeg nu niet dat Christus niet God is maar het gaat me nu even over de tekst zelf. Eigenlijk is Johannes 1:1 in de meeste Bijbelvertalingen wat vreemd. "In het begin was het Woord, en het Woord was bij God en het Woord was God."

"Het woord was God" kan ook vertaald worden als "God was het Woord." Maar het vreemde is dat dit in de verleden tijd staat. Dat roept de vraag op: "Nu niet meer dan?".

Juist heel leuk Willem dat je meedenkt en meeschrijft. Mijn reactie op de Quote door Hetairos genoemd gaat over Joh.1, ik dacht daarbij aan punten uit het hele hoofdstuk. Maar ook over v1 is al veel te zeggen, wat u dus ook al deed.

Bijzonder dat Johannes bij het Woord begint en niet bij God, 'In het beginne was het Woord'. Maar daarmee begint hij vanzelfsprekend ook bij God, want hij vervolgt, 'en het Woord was bij God, en het Woord was God.'

Maar voor de ganze schepping en ook voor ons was het Woord het begin, en dus God. Terwijl God ook vóór de schepping al bestond, maar Hij had nog niet gesproken en Zijn Woord had nog niemand gehoord.

Waarom was het Woord God? Omdat het van God als Spreker is uitgegaan, het Woord is 'God onderweg', Hij was Zijn vertrekpunt en Hij is tevens Zijn volkomen bestemming, nadat Hij heeft gedaan wat Hem behaagt. En nadat Hij als Woord van God is uitgegaan, wordt het moment van spreken automatisch verleden tijd. Maar Gods Woorden zijn geest en leven (Joh.6:63), dus de Heilige Geest is middels Zijn Woord nabij: God Zelf aanwezig, door Zijn Woord, gepersonifieerd in de Heer Jezus Christus. Maar dat zien we dan pas in de verzen 14 en 18.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Jahu said:

Als wij het over de Heilige Geest hebben, dan gaat het over God Zelf want Hij is Geest. (Joh.4:24)

Waarom zouden wij dan de Allerhoogste willen kwalificeren als een engel? Kunt u dat uitleggen?

Machten, krachten en tronen zijn Engelencategorieën. Een klasse van hemelse wezens. 

1 Petrus 3:

21 Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus, 22 die aan de rechterhand Gods is, naar de hemel gegaan, terwijl engelen en machten en krachten Hem onderworpen zijn.

Jezus moest opstijgen naar de Vader, zodat de Vader een andere Trooster kon zenden. De Vader zendt niet Zichzelf.

Johannes‬ ‭14‬:‭16‬-‭19‬

En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe. Nog een korte tijd en de wereld zal Mij niet meer zien, maar u zult Mij zien, want Ik leef en u zult leven. Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

De Vader zendt dus de Trooster in de Naam van Jezus. Zie daar de Heilige Drie-Eenheid.

Edited by Flawless victory
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Flawless victory said:

Machten, krachten en tronen zijn Engelencategorieën. Een klasse van hemelse wezens. 

Ja dat klopt die bestaan uiteraard allemaal deze 'hemelse wezens', door God Zelf geschapen Gen.2:1.

Maar ik kan daaruit nu niet bepaald de conclusie trekken dat 

".. dat de Heilige Geest een Engel is uit het leger van Christus." (Flawless)

Want alle hemelse wezens, groots en heerlijk in hun kracht en verschijning, zij zijn geschapen wezens, engelen, dienaren van de Allerhoogste. Dat wil zeggen dat hun aller plaats vóór Gods Troon is om Zijn Woord te horen en te volvoeren, niet in Zijn Troon! De zonde van engel satan was dat hij die gegeven plaats wilde verlaten, daar bovenuit wilde steken, en  óp de Troon zich zetten! 

"En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden." (Jes.14:13)

"Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden." (Jes.14:14)

"De sterren Gods" v13, dat zijn Gods engelen, daar wilde engel satan bovenuit, daarmee verliet hij zijn plaats! "Den Allerhoogste gelijk worden" v14, dat is niet meer voor maar op of beter 'in' de Troon, Gods niveau! Maar die positie op de Troon naast God Zelf, is aan de Mens voorbehouden. Dat wordt zichtbaar nadat Zijn Woord en Geest in de geredde mens de totale overwinning over zonde en ziekte tot stand heeft gebracht. Als in die 'Mens Gods' Zijn liefde alles heeft volbracht en in deze nieuwe Mens(heid) 'alles in allen' is geworden. 

'Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.' (Opb.3:21)

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Jahu said:

Geachte broeder Beer,

Ja dat lijkt mij leuk! Zoals ik het zie komt het nu bij mij over, dat ik de meest simpele opvatting van alle deelnemers heb. Ik denk: De Heilige Geest is God, en Hij woont in de Heer Jezus Christus. Ergo: De Geest van de Heer Jezus Christus is Heilig, daarom is Hij God. 

Eén God, één Naam, Jezus Christus.

Wie kan hier een vraag of opmerking over maken, om te zien of mijn Bijbelse bewering standhoudt?

Het is me echter niet volledig duidelijk wat je exact probeert te zeggen hier. De Heilige Geest woont niet alleen in Jezus Christus, maar is een effectieve Persoon die werkzaam kan zijn in het leven van mensen. Dus ook in jou! Beschouw de Heilige Geest niet als een Persoon zoals Jezus onder ons leefde. Hij is eerder een onzichtbare kracht die werkzaam kan zijn in alles en iedereen.

Jezus is het vleesgeworden Woord en is daarom gelijk aan God, maar belangrijker nog, God is gelijk aan ons geworden (dit keer zonder zonde en dus zeker heilig). Jezus is niet de Almachtige God de Vader die in de Hemel is, maar de Almachtige Vader die zichzelf verlaagde tot menselijke vorm in de gedaante van een Zoon. Hij werd mens, het vleesgeworden Woord.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Beer said:

Het is me echter niet volledig duidelijk wat je exact probeert te zeggen hier. De Heilige Geest woont niet alleen in Jezus Christus, maar is een effectieve Persoon die werkzaam kan zijn in het leven van mensen. Dus ook in jou! Beschouw de Heilige Geest niet als een Persoon zoals Jezus onder ons leefde. Hij is eerder een onzichtbare kracht die werkzaam kan zijn in alles en iedereen.

Jezus is het vleesgeworden Woord en is daarom gelijk aan God, maar belangrijker nog, God is gelijk aan ons geworden (dit keer zonder zonde en dus zeker heilig). Jezus is niet de Almachtige God de Vader die in de Hemel is, maar de Almachtige Vader die zichzelf verlaagde tot menselijke vorm in de gedaante van een Zoon. Hij werd mens, het vleesgeworden Woord.

Br. Beer, u schrijft een aantal schitterende dingen en vervolgens ook enkele waarmee ik het helaas niet eens kan zijn. Het is voor mij daarom wat lastig om de vinger op de goede plek te leggen, maar tegelijk ook mijn waardering voor uw bijdrage te tonen. Ik ga een poging doen.

Citaat Beer: "Jezus is het vleesgeworden Woord en is daarom gelijk aan God, maar belangrijker nog, God is gelijk aan ons geworden (dit keer zonder zonde en dus zeker heilig)."

Hier ben ik het helemaal mee eens, indien u bedoelt dat God in de Persoon Jezus Christus Zich bij ons in onze benarde situatie van de dood heeft gevoegd, zoals omschreven in Fil.2:7.

Citaat Beer: "De Heilige Geest woont niet alleen in Jezus Christus, maar is een effectieve Persoon die werkzaam kan zijn in het leven van mensen."

Toen de Heer Jezus Christus nog niet was gestorven en weer opgestaan, en er dus ook nog geen Pinksteren was geweest, woonde de Heilige Geest nog in geen enkel mens. (Joh.7:39)

De Heer Jezus Christus was de éérste Mens Gods, dus de eerste Mens waarin de Heilige Geest Zijn welbehagen heeft. Dat maakt de Heer Jezus Christus de éérste, de Voornaamste, het Begin van de nieuwe mensheid: Heilige mensen vervuld van Gods Geest, met Jezus Christus als Hoofd. Maar Hij is tevens Degene Die de Heilige Geest geeft aan hem/haar die Hem aanbidt, ook daar staat de Heer Jezus aan het begin van hun heiliging en hun vervulling. Als dat is gebeurt, zoals dat bij allen die Hem als de waarachtige God hebben aangenomen (Jh 1:12) het geval is, dan woont Zijn Heilige Geest - God Zelf als Persoon - ook in die mensen. NB: In dat opzicht zou je ook kunnen zeggen dat de Vader 'meer' is dan de Heer Jezus, omdat Zijn Geest in meerdere mensen is gaan wonen dan alleen in de Zoon des mensen!

Citaat Beer: "Hij is eerder een onzichtbare kracht die werkzaam kan zijn in alles en iedereen."

Het lijkt mij voor u bijzonder moeilijk worden om dit Bijbels te onderbouwen, omdat de Bijbel aangeeft dat de Heilige Geest wel een Persoon is, Joh.14:26. "een onzichtbare kracht" verliest iedere persoonlijkheid, en daar wordt nooit in de 3e Persoon over gesproken, zoals de Heer Jezus Christus deed in v26.

Daarbij komt dan ook nog de onmogelijke tegenstelling, "die werkzaam kan zijn in alles en iedereen", alsof de Heilige Geest "iedereen",ook in zondaars zou kunnen wonen! Dat zult u denk ik wel met mij eens zijn, dat dit nooit het geval is, immers, dat is nu juist de reden om de zondaars op te roepen tot bekering.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Jahu said:

Ja dat klopt die bestaan uiteraard allemaal deze 'hemelse wezens', door God Zelf geschapen Gen.2:1.

Maar ik kan daaruit nu niet bepaald de conclusie trekken dat 

".. dat de Heilige Geest een Engel is uit het leger van Christus." (Flawless)

Want alle hemelse wezens, groots en heerlijk in hun kracht en verschijning, zij zijn geschapen wezens, engelen, dienaren van de Allerhoogste. Dat wil zeggen dat hun aller plaats vóór Gods Troon is om Zijn Woord te horen en te volvoeren, niet in Zijn Troon! De zonde van engel satan was dat hij die gegeven plaats wilde verlaten, daar bovenuit wilde steken, en  óp de Troon zich zetten! 

"En zeidet in uw hart: Ik zal ten hemel opklimmen, ik zal mijn troon boven de sterren Gods verhogen; en ik zal mij zetten op den berg der samenkomst aan de zijden van het noorden." (Jes.14:13)

"Ik zal boven de hoogten der wolken klimmen, ik zal den Allerhoogste gelijk worden." (Jes.14:14)

"De sterren Gods" v13, dat zijn Gods engelen, daar wilde engel satan bovenuit, daarmee verliet hij zijn plaats! "Den Allerhoogste gelijk worden" v14, dat is niet meer voor maar op of beter 'in' de Troon, Gods niveau! Maar die positie op de Troon naast God Zelf, is aan de Mens voorbehouden. Dat wordt zichtbaar nadat Zijn Woord en Geest in de geredde mens de totale overwinning over zonde en ziekte tot stand heeft gebracht. Als in die 'Mens Gods' Zijn liefde alles heeft volbracht en in deze nieuwe Mens(heid) 'alles in allen' is geworden. 

'Die overwint, Ik zal hem geven met Mij te zitten in Mijn troon, gelijk als Ik overwonnen heb, en ben gezeten met Mijn Vader in Zijn troon.' (Opb.3:21)

 


Wat jij schrijft gaat over gevallen engelen, niet over de engelen die God trouw zijn gebleven. De Heilige Geest in de vorm van een Engel uit het Leger van Christus maakt op bevel van God woning in ons voor de Vader en de Zoon. De Vader zendt hem uit.  Want velen vaak vergeten is dat een minderheid van de engelen is gevallen. Eenderde tegenover tweederde die God trouw zijn gebleven.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Flawless victory said:

Wat jij schrijft gaat over gevallen engelen, niet over de engelen die God trouw zijn gebleven.

Wat vreemd dat u dat in mijn bijdrage leest? Ik heb steeds Gods goede engelen bedoeld en daar gaat het ook over, zij zijn trouw gebleven en staan voor Gods Troon. 

Die ene gevallen engel die ik a.d.h.v. Jes.14:14 noemde, is de satan.

17 minutes ago, Flawless victory said:

De Heilige Geest in de vorm van een Engel uit het Leger van Christus maakt op bevel van God woning in ons voor de Vader en de Zoon

Geen enkele engel ooit, heeft van God de Vader toestemming gekregen of zal dat krijgen, om in de mens 'woning' te maken. Die plaats is voor God Zelf gereserveerd, de mens is voor God het belangrijkste wezen. Zodra een engel wordt opgemerkt die bij de mens wil binnendringen, dan wordt die engel op straffe van het eeuwige vuur veroordeeld! Dat is ook de straf van de engelen uit Gen.6:2. De Heilige Geest is nooit een engel, en doet Zich nergens als een engel voor. Engelen zijn wel geesten met vrije wil, maar de Heilige Geest heeft hen geschapen door Zijn Woord. Daarom wordt God ook hun 'vader' genoemd. (Heb.12:9)

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jahu said:

 

Geen enkele engel ooit, heeft van God de Vader toestemming gekregen of zal dat krijgen, om in de mens 'woning' te maken.

 


Ik schreef erachter “voor de Vader en de Zoon”. Dus niet zomaar woning maken voor zichzelf. Door dat weg te laten is het net of er iets anders staat.

 

2 hours ago, Jahu said:

Die plaats is voor God Zelf gereserveerd, de mens is voor God het belangrijkste wezen. 

 


Met je eens, maar indien het een engel is die woning maakt voor de Vader en de Zoon dan zou deze de opdracht van God uitvoeren. En daar  is niets mis mee.

Het zijn in ieder geval drie personen van de Godheid, want de Vader zendt in Naam van Jezus de Trooster naar de mensen. 

Johannes‬ ‭14‬:‭16‬-‭19‬

En Ik zal de Vader bidden, en Hij zal u een andere Trooster geven, opdat Hij bij u blijft tot in eeuwigheid, namelijk de Geest van de waarheid, Die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet, maar u kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn. Ik zal u niet als wezen achterlaten; Ik kom weer naar u toe. Nog een korte tijd en de wereld zal Mij niet meer zien, maar u zult Mij zien, want Ik leef en u zult leven. Maar de Trooster, de Heilige Geest, Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u in alles onderwijzen en u in herinnering brengen alles wat Ik u gezegd heb.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Flawless victory said:

Ik schreef erachter “voor de Vader en de Zoon”. Dus niet zomaar woning maken voor zichzelf. Door dat weg te laten is het net of er iets anders staat.

Ja dat klopt, ik had er voor de volledigheid uw "voor de Vader en de Zoon" bij kunnen schrijven, maar ook dan is een engel in zware overtreding, hij mag onder géén beding in een mens komen, ook niet onder het mom van in opdracht van! Mocht u denken of vermoeden dat het wel zo is, dan stel ik voor dat u ter onderbouwing één Bijbeltekst opgeeft waarin wij dat kunnen lezen.

1 hour ago, Flawless victory said:

Het zijn in ieder geval drie personen van de Godheid, want de Vader zendt in Naam van Jezus de Trooster naar de mensen. 

Het gaat op dit moment nog even te ver om daar dieper op in te gaan, maar van die 'drie' is er zeker geen engel.

Ja in Johannes 14 belooft de Heer Jezus ons de Trooster, maar dat is de facto God Zelf, nl. de Heilige Geest. Net zoals de Heer Jezus Christus vóór Zijn hemelvaart ook als God Zelf bij Zijn discipelen was. 

Heel leuk dat wij ook door dit thema elkaar kunnen 'slijpen', en samen steeds een beetje wijzer worden. 

Link to comment
Share on other sites

On 3/14/2024 at 5:39 PM, Jahu said:

Als meelezer wil ik hier ook graag iets over opmerken, namelijk dat er teksplaatsen in de Bijbdl staan die duidelijk aangeven dat de Heer Jezus Christus Zelf God is. Ik som er een aantal op en gebruik SV:

Jes.9:6, Jes.44:6, Jes. 54:5, Joh.1:18, 13:13, 20:28, Han. 20:28, Rom. 9:5, Kol.2:9, 1Tim. 3:16, Tit. 1:3, 2:13, Heb. 1:8, 2Pet. 1:1, 1Joh. 5:20

Hoe kunnen wij anders de Schrift verklaren, als op deze plaatsen voluit staat dat Hij God is? Zie ik iets over het hoofd?

Aan @Jahu, Kopie aan: @Flawless victory, @Willempie en aan @Barnabas 

Toen ik jouw opmerking op me liet inwerken, besefte ik ineens dat ons gesprek eigenlijk een non-discussie is. We zijn het eens over de stelling dat Jezus God is. Ik ben echter van mening, dat Jezus God is geworden en jij bent van mening dat Jezus altijd al God is geweest. De discussie wordt daardoor religieus/dogmatisch gekleurd. Dat wil zeggen, dat we allebei vanuit onze overtuiging redeneren.

Naar mijn mening is een discussie vanuit religieuze overtuigingen nooit vruchtbaar. Ik merkte dat, want mijn zicht op Christus werd langzamerhand mistig. Toen besefte ik, dat ik me weer opnieuw moet wijden aan dat wat ik het liefste doe en dat is drinken uit de Bron van levend water of eten van de Boom des Levens.

Toen bleken de teksten, die jij opsomde, aan dat verlangen in mijn hart tegemoet te komen. Dus, Jehu, hartelijk dank voor de bemoedigende teksten; het is ongetwijfeld de Geest die jou heeft geïnspireerd. Ik zal ze echter nu niet meer stuk voor stuk met jou bespreken, want elke tekst wijst op hetzelfde principe: Jezus is het centrum van de Bijbel. Elk getuigenis in de Bijbel heeft Jezus als fundament.

Jes.9:6,

  • Isaiah 9:5-6 (NBG1951) Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de HERE der heerscharen zal dit doen. 

In deze tekst herken ik het wordingsproces van de mens Jezus tot de God Jezus. Hij is als kind binnen het geslacht van de mens geboren en Hij groeit uit tot de God die uiteindelijk: „Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst“ wordt genoemd. Door wie wordt Hij zo genoemd? Door degenen die Hem als zodanig herkennen. Jezus heeft, als mens!, dus een begin, maar als God kent Hij geen einde. Immers: „Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.“ Dan tot slot de vraag: „Wie doet dit alles?“ Doet de mens Jezus dit zelf? Doet de God Jezus dit zelf? Nee, de tekst maakt duidelijk dat dit wordt gedaan door de Geest van God. Dat is dezelfde Geest die de schepping tot stand bracht, nadat Hij eerst ‘zweefde’ over de wateren van de oervloed. Jezus, als God, is de realisatie van wat al in het denken van God aanwezig was, voordat Hij de scheppende woorden (de logos) uitsprak. Jezus komst in het vlees en opstanding in heerlijkheid, bewijst dat de logos ook werd gehoord.

Jezus, is verklaard Gods zoon te zijn in kracht: Romeinen 1:3-4 (NBG1951) „aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here …“. Dit is onomkeerbaar. Het heeft dan ook absoluut geen zin om nog te discussiëren over wat Jezus was als mens, want: 2 Cor. 5:16 (NBG1951) „Zo kennen wij dan van nu aan niemand naar het vlees. Indien wij al Christus naar het vlees gekend hebben, thans niet meer.“

Elk gesprek dat nog gaat over Christus toen Hij nog niet het zegel van de Vader droeg, is dogmatisch van aard. Het is te vergelijken met het vragen naar de papieren (credenties) van Koning Willem Alexander, want dan wordt feitelijk steeds geoordeeld over zijn status. In het geval van Jezus heeft dit echter geen zin, want Hij is! opgestaan. En dát is het bewijs.

Voor blijft nu maar één ding over en dat is Hem zien, aan Zijn voeten te zitten, naar Hem te luisteren én Hem te gehoorzamen. Hij is de Weg, die naar het eeuwige Leven leidt (zicht), Hij is degene, die als enige de Waarheid spreekt (gehoor), Hij is Degene die als enige motiveert (de wil) en Hij is degene die door zijn Geest in mij het zoonschap uitwerkt (handen en voeten geeft).

Als we dan nog praten over de Bijbel en wat deze ons te vertellen heeft, dan geldt voor mij altijd dat ik begin - en eindig bij Jezus Christus. Dan moet ik uiteraard wel in de gaten houden, dat ik me niet alsnog in een dogmatische discussie laat trekken. Maar, zoals eerder opgemerkt, ik merk dan zelf wel dat ik de verkeerde kant op beweeg, want mijn zicht op Jezus Christus raakt vertroebeld.

Ik wens dan ook dat onze gesprekken van dogmatische invloeden vrij zullen worden én blijven en dat ze bijdragen aan ons begrip van Jezus als verheerlijkte Heer.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Hetairos said:

Aan @Jahu, Kopie aan: @Flawless victory, @Willempie en aan @Barnabas 

Toen ik jouw opmerking op me liet inwerken, besefte ik ineens dat ons gesprek eigenlijk een non-discussie is. We zijn het eens over de stelling dat Jezus God is. Ik ben echter van mening, dat Jezus God is geworden en jij bent van mening dat Jezus altijd al God is geweest. De discussie wordt daardoor religieus/dogmatisch gekleurd. Dat wil zeggen, dat we allebei vanuit onze overtuiging redeneren.

Naar mijn mening is een discussie vanuit religieuze overtuigingen nooit vruchtbaar. Ik merkte dat, want mijn zicht op Christus werd langzamerhand mistig. Toen besefte ik, dat ik me weer opnieuw moet wijden aan dat wat ik het liefste doe en dat is drinken uit de Bron van levend water of eten van de Boom des Levens.

Toen bleken de teksten, die jij opsomde, aan dat verlangen in mijn hart tegemoet te komen. Dus, Jehu, hartelijk dank voor de bemoedigende teksten; het is ongetwijfeld de Geest die jou heeft geïnspireerd. Ik zal ze echter nu niet meer stuk voor stuk met jou bespreken, want elke tekst wijst op hetzelfde principe: Jezus is het centrum van de Bijbel. Elk getuigenis in de Bijbel heeft Jezus als fundament.

Jes.9:6,

  • Isaiah 9:5-6 (NBG1951) Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op zijn schouder en men noemt hem Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst. Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid. De ijver van de HERE der heerscharen zal dit doen. 

In deze tekst herken ik het wordingsproces van de mens Jezus tot de God Jezus. Hij is als kind binnen het geslacht van de mens geboren en Hij groeit uit tot de God die uiteindelijk: „Wonderbare Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst“ wordt genoemd. Door wie wordt Hij zo genoemd? Door degenen die Hem als zodanig herkennen. Jezus heeft, als mens!, dus een begin, maar als God kent Hij geen einde. Immers: „Groot zal de heerschappij zijn en eindeloos de vrede op de troon van David en over zijn koninkrijk, doordat hij het sticht en grondvest met recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.“ Dan tot slot de vraag: „Wie doet dit alles?“ Doet de mens Jezus dit zelf? Doet de God Jezus dit zelf? Nee, de tekst maakt duidelijk dat dit wordt gedaan door de Geest van God. Dat is dezelfde Geest die de schepping tot stand bracht, nadat Hij eerst ‘zweefde’ over de wateren van de oervloed. Jezus, als God, is de realisatie van wat al in het denken van God aanwezig was, voordat Hij de scheppende woorden (de logos) uitsprak. Jezus komst in het vlees en opstanding in heerlijkheid, bewijst dat de logos ook werd gehoord.

Jezus, is verklaard Gods zoon te zijn in kracht: Romeinen 1:3-4 (NBG1951) „aangaande zijn Zoon, gesproten uit het geslacht van David naar het vlees, naar de geest der heiligheid door zijn opstanding uit de doden verklaard Gods Zoon te zijn in kracht, Jezus Christus, onze Here …“. Dit is onomkeerbaar. Het heeft dan ook absoluut geen zin om nog te discussiëren over wat Jezus was als mens, want: 2 Cor. 5:16 (NBG1951) „Zo kennen wij dan van nu aan niemand naar het vlees. Indien wij al Christus naar het vlees gekend hebben, thans niet meer.“

Elk gesprek dat nog gaat over Christus toen Hij nog niet het zegel van de Vader droeg, is dogmatisch van aard. Het is te vergelijken met het vragen naar naar de papieren (credenties) van Koning Willem Alexander, want dan wordt feitelijk steeds geoordeeld over zijn status. In het geval van Jezus heeft dit echter geen zin, want Hij is! opgestaan. En dát is het bewijs.

Voor blijft nu maar één ding over en dat is Hem zien, aan Zijn voeten te zitten, naar Hem te luisteren én Hem te gehoorzamen. Hij is de Weg, die naar het eeuwige Leven leidt (zicht), Hij is degene, die als enige de Waarheid spreekt (gehoor), Hij is Degene die als enige motiveert (de wil) en Hij is degene die door zijn Geest in mij het zoonschap uitwerkt (handen en voeten geeft).

Als we dan nog praten over de Bijbel en wat deze ons te vertellen heeft, dan geldt voor mij altijd dat ik begin - en eindig bij Jezus Christus. Dan moet ik uiteraard wel in de gaten houden, dat ik me niet alsnog in een dogmatische discussie laat trekken. Maar, zoals eerder opgemerkt, ik merk dan zelf wel dat ik de verkeerde kant op beweeg, want mijn zicht op Jezus Christus raakt vertroebeld.

Ik wens dan ook dat onze gesprekken van dogmatische invloeden vrij zullen worden én blijven en dat ze bijdragen aan ons begrip van Jezus als verheerlijkte Heer.

Juist opgemerkt Hetairos, goede conclusies, prijs de Naam van onze God en Zaligmaker Jezus Christus!

Dit laten wij staan, ik ben u hiermee graag van dienst geweest, zoals u ook mij dikwijls hebt geholpen. Wij broeders en zusters (ook op het forum) putten uit dezelfde genade die de Heer Jezus ons geeft.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Hetairos said:

Ik ben echter van mening, dat Jezus God is geworden en jij bent van mening dat Jezus altijd al God is geweest.

Opmerking; Jesaja 43 

vóór Mij is er geen God geformeerd

en na Mij zal er geen zijn.

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, Thinkfree said:

Opmerking; Jesaja 43 

vóór Mij is er geen God geformeerd

en na Mij zal er geen zijn.

Thinkfree, deze Bijbeltekst wordt terecht door u gebruikt, is helemaal waar, en ik ga daar ook nog wat verder op in. Maar vanwege de goede woorden van Hetairos, waar ik het absoluut mee eens ben, wilde ik zijn tekst niet doorkruizen. De toelichting op zijn reactie in combinatie met Jesaja 43 ga ik ernaast plaatsen, dan kunnen wij het geheel overzien, waaruit zal blijken dat de Heer Jezus Christus de waarachtige God is.

Het aspect 'geworden' uit de reactie van Hetairos, kan zowel als bijstelling worden gelezen, maar ook als wezenlijk onderwerp. Het is geenszins tegenstrijdig maar juist allbei waar. Want inderdaad de Heer Jezus is mens 'geworden', dit is Zijn begin door geboorte. Maar het onstoffelijke deel van de Heer Jezus, Zijn Geest bestond al, immers, de Heilige Geest. Als nu de Heilige Geest Zich een Lichaam toebereidt, dan 'was' Hij al (Jes.43:10), maar Hij is tevens vlees 'geworden' in de Heer Jezus Christus. Bovendien als de engel Gabriël Hem 'dat Heilige' noemt, dan is dat een omschrijving van God, want buiten, of los van God is niets Heilig. (Luk 1:35) 

Daarbij merk ik nog op dat 'zijn' (IK BEN) en 'worden' (IK ZAL ER ZIJN), beide begrippen zijn die behoren tot het Ene Wezen van de Allerhoogste

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Thinkfree said:

Opmerking; Jesaja 43 

vóór Mij is er geen God geformeerd

en na Mij zal er geen zijn.

Correct.

Aanvulling: God IS helemaal niet geformeerd, vandaar dat Hij zegt: "Ik ben, die Ik ben" (JHWH).

PS: De enige die probeert ná God een (af)god te formeren, is de mens!

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hetairos said:

Correct.

Aanvulling: God IS helemaal niet geformeerd, vandaar dat Hij zegt: "Ik ben, die Ik ben" (JHWH).

PS: De enige die probeert ná God een (af)god te formeren, is de mens!

Correct.

Jezus is dus ook geen God geworden, hij was al God, is God, en zal altijd God blijven.

Als je Jesaja 43 doorneemt zal je zien dat Jezus daar spreekt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Thinkfree said:

Correct.

Jezus is dus ook geen God geworden, hij was al God, is God, en zal altijd God blijven.

Als je Jesaja 43 doorneemt zal je zien dat Jezus daar spreekt.

Hallo @Thinkfree. Ik heb zojuist Jesaja 43, heel aandachtig gelezen, maar ik denk oprecht, dat God met Israël in gesprek is.

Waar baseer je op, dat het niet God is die spreekt, maar Jezus? Ik vraag, dat in alle ernst, dat kun je van me aannemen. Ik hoop dus, dat je wilt antwoorden. Misschien zie ík iets over het hoofd. Per slot van rekening ben ook ik onderweg ....

Misschien willen de andere reizigers: @Jahu? @Willempie@Beer? hun inzicht(en) delen?

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Thinkfree said:

Opmerking; Jesaja 43 

vóór Mij is er geen God geformeerd

en na Mij zal er geen zijn.


Openbaring 1:8

7 Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen.

8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hetairos said:

Hallo @Thinkfree. Ik heb zojuist Jesaja 43, heel aandachtig gelezen, maar ik denk oprecht, dat God met Israël in gesprek is.

Waar baseer je op, dat het niet God is die spreekt, maar Jezus? Ik vraag, dat in alle ernst, dat kun je van me aannemen. Ik hoop dus, dat je wilt antwoorden. Misschien zie ík iets over het hoofd. Per slot van rekening ben ook ik onderweg ....

Misschien willen de andere reizigers: @Jahu? @Willempie@Beer? hun inzicht(en) delen?

Dat kun je zien aan het taalgebruik en met name specifieke woorden zoals Heiland, Verlosser, Rots.

Allemaal zaken die Christus en de apostelen op Jezus betrokken.

Ook zie je in Jesaja 43 dat de heidenen er niet buiten staan, absoluut niet.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Flawless victory said:


Openbaring 1:8

7 Zie, Hij komt met de wolken, en elk oog zal Hem zien, ook zij die Hem doorstoken hebben. En alle stammen van de aarde zullen rouw over Hem bedrijven. Ja, amen.

8 Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige.

👍 Amen.

Het boek heet openbaringen waarin de Christus in zijn volheid wordt geopenbaard aangaande wie hij is.

Zo duidelijk als maar kan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Thinkfree said:

Dat kun je zien aan het taalgebruik en met name specifieke woorden zoals Heiland, Verlosser, Rots.

Allemaal zaken die Christus en de apostelen op Jezus betrokken.

Ook zie je in Jesaja 43 dat de heidenen er niet buiten staan, absoluut niet.

Daar heb je helemaal gelijk in. Bedankt dat je erop wijst, zo had ik het nog niet eerder gelezen. Dankzij jouw opmerkzaamheid opende Zich een nieuw vergezicht bij het lezen van dat hoofdstuk. Mooi! 👍

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Flawless victory said:

Daar heb je helemaal gelijk in. Bedankt dat je erop wijst, zo had ik het nog niet eerder gelezen. Dankzij jouw opmerkzaamheid opende Zich een nieuw vergezicht bij het lezen van dat hoofdstuk. Mooi! 👍

👍 Bijbel is een zeer diep boek. Deze is ook mooi.

Jesaja 43

15Ik ben de HEERE, uw Heilige,

de Schepper van Israël, uw Koning.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...