Jump to content
Bazuinen

De Heilige Drie-eenheid


Guest

Recommended Posts

35 minutes ago, Jahu said:

Inderdaad, ik nam in alle snelheid de bocht zó kort dat ik bij JW ook 'gewoon mens' plakte, zij hebben 'een god' met kleine letter, dat komt uit bij de oude Arius.

Ik ga Arius niet verdedigen maar je moet hem ook niet tekort doen. Arius geloofde niet dat Jezus een god met een kleine letter is. Ook Arius leerde dat Jezus de eniggeboren Zoon van God is. Hij leerde echter dat die Zoon door God is geschapen en dat God meer is dan de Zoon, dus dat er een hiërarchie bestaat. Waarschijnlijk was dit een reactie op het Sabellianisme. Arius was daarin lang niet de enige want een heel groot deel van de vroege christenen zag dat net zo. De Jehova's Getuigen leren dat Jezus de engel Michaël is. De Vergadering der Gelovigen, de Noorse Broeders en de Volle Evangeliebeweging omarmen gewoon het kerkdogma van de drie-eenheid en wijken daarin niet af. Zelfs het overgrote merendeel van de Messias belijdende Joden onderschrijft de gangbare kerkdogma's, inclusief de drie-eenheid. Een kleine minderheid doet dat niet maar zelf die belijdt Jezus als de beloofde Gezalfde uit de TeNach en als de eniggeboren Zoon van God, buiten wie er geen verlossing bestaat.    

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Jahu said:

Aanvulling voor @Willempie: Uit persoonlijke ervaring weet ik dat uit de groepen die ik verder noemde niet wordt erkent dat de Heer Jezus Christus de Almachtige God is.

Dan is je ervaring blijkbaar niet volledig want dit geldt alleen maar voor de Jehova's Getuigen en voor een klein deel van de Messias belijdende Joden. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Hetairos said:

Ja, dat is zo. Maar dat geeft me nog altijd geen antwoord op de vraag:

  • "Waarop baseert (@Thinkfree), dat het niet God is die spreekt, maar Jezus? (in Jesaja 43). 

Ik heb je genoeg voorbeelden gegeven, hier heb je een andere, ook een mooie.

note: Heere is Jehova in het Hebreeuws.

Psalm 23

1Een psalm van David.

De HEERE is mijn Herder,

mij ontbreekt niets.
2Hij doet mij neerliggen in grazige weiden,

Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren.
3Hij verkwikt mijn ziel,

Hij leidt mij in het spoor van de gerechtigheid,

omwille van Zijn Naam.

 

Johannes 10

11Jes. 40:11Ezech. 34:23Hebr. 13:201 Petr. 5:4Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Thinkfree said:

Ik heb je genoeg voorbeelden gegeven, hier heb je een andere, ook een mooie.

note: Heere is Jehova in het Hebreeuws.

Psalm 23

1Een psalm van David.

De HEERE is mijn Herder,

mij ontbreekt niets.
2Hij doet mij neerliggen in grazige weiden,

Hij leidt mij zachtjes naar stille wateren.
3Hij verkwikt mijn ziel,

Hij leidt mij in het spoor van de gerechtigheid,

omwille van Zijn Naam.

 

Johannes 10

11Jes. 40:11Ezech. 34:23Hebr. 13:201 Petr. 5:4Ik ben de goede Herder; de goede herder geeft zijn leven voor de schapen.


👍🙏

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Willempie said:

Dan is je ervaring blijkbaar niet volledig want dit geldt alleen maar voor de Jehova's Getuigen en voor een klein deel van de Messias belijdende Joden. 

Tja, wanneer is iemands ervaring volledig? Wat ik er over kan vertellen is dat in mijn studententijd een medestudent van de Noorse Broeders was. Wij hebben samen tientallen gesprekken gehad, en ik ben ook bij zijn (ouderling) ouders thuis geweest. Ik kan u verzekeren dat zij zeggen dat de Heer Jezus Christus niet God is. In 2022 heb meegeschreven aan een Volle Evangelie Blad, waarvan de eindredacteur uit de Noorse Broeders kwam. Ondanks zijn overstap naar VEG dacht ook hij er nog steeds zo over dat de Heer Jezus Christus niet de Almachtige God is maar een 'gewoon' mens. Die boodschap paste de redacteur ook toe bij zijn keuze van de copij en het verder uitwerken van het blad. Ook met een landelijke voorganger van VEG kwam toen een gesprek op gang, en ook hij (geplaatst op hun site) dacht er idem dito over. Jehova getuigen zien Jezus als 'god' (Jh 1:18 NWV), zijnde de engel Michaël.

Maar mijn punt is dit: of men nu denkt dat de Heer Jezus Christus een 'gewoon' mens is, of een 'ondergeschikte god', ik vind dat alle twee verwerpelijk en keur het af!

Van de Drie-eenheid wil ik niets negatiefs zeggen, enkel dat het naar mijn smaak onhandig is geformuleerd en daardoor gevoelig voor kritiek. Maar in ieder geval wordt binnen de Drie-eenheid de Heer Jezus Christus als de waarachtige God aanbeden, daar gaat het mij om.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Thinkfree said:

note: Heere is Jehova in het Hebreeuws.

Br. Thinkfree, denkt u dat er ook Joodse mensen zijn, die het Hebreeuws zo lezen:  יהוה

"Jehovah" is dus geen Hebreeuws, maar een vertaalkeuze, net als JHWH of Jahweh.

Welke zullen we dan kiezen? Want Joodse mensen spreken de Naam van God nooit uit, en schrijven die ook nooit op! In plaats daarvan gebruikt men Adonai Elhohim. Het lijkt mij toe, dat het verabsoluteren van de term "Jehovah", bijvoorbaat onjuist is.

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Jahu said:

dat het verabsoluteren van de term "Jehovah", bijvoorbaat onjuist is.

Klopt! Ik weet dat God vele namen heeft, maar er zijn er nogal wat die accepteren geen andere naam dan Jehova. Daarom wijs ik specifiek op die naam, zodat er geen excuus is.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Thinkfree said:

Klopt! Ik weet dat God vele namen heeft, maar er zijn er nogal wat die accepteren geen andere naam dan Jehova. Daarom wijs ik specifiek op die naam, zodat er geen excuus is.

U heeft zelf al het verband met Joh.10:11 gelegd, is het dan niet veel logischer in het licht van het Nieuwe Testament deze Herder bij Zijn Naam te noemen? Zijn Naam is de Heer Jezus Christus.

Link to comment
Share on other sites

Dat de Vader en de Zoon twee onderscheiden personen van de Godheid zijn blijkt bijvoorbeeld ook uit een tekst als Johannes 5:

Johannes 5 (HSV)

[19] Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.
[20] Want de Vader heeft de Zoon lief en laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.
[21] Want zoals de Vader de doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil.
[22] Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven,
[23] opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.
[24] Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
[25] Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven.
[26] Want zoals de Vader het leven heeft in Zichzelf, zo heeft Hij ook de Zoon gegeven het leven te hebben in Zichzelf;
[27] en Hij heeft Hem ook macht gegeven om oordeel te vellen, omdat Hij de Zoon des mensen is.
[28] Verwonder u daar niet over, want de tijd komt waarin allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen,
[29] en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis.
[30] Ik kan van Mijzelf niets doen. Zoals Ik hoor, oordeel Ik en Mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
[31] Als Ik van Mijzelf getuig, is Mijn getuigenis niet waar.
[32] Er is een Ander Die van Mij getuigt, en Ik weet dat het getuigenis dat Hij van Mij getuigt waar is.
[33] U hebt mensen naar Johannes gestuurd, en hij heeft van de waarheid getuigd.
[34] Ik grijp echter niet naar het getuigenis van een mens, maar dit zeg Ik opdat u behouden wordt.
[35] Hij was de brandende en lichtgevende lamp, en u hebt u voor een korte tijd in zijn licht willen verheugen.
[36] Maar Ik heb een getuigenis dat groter is dan dat van Johannes, want de werken die de Vader Mij gegeven heeft om die te volbrengen, juist die werken die Ik doe, getuigen van Mij dat de Vader Mij gezonden heeft.
[37] En de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Zelf van Mij getuigd. U hebt Zijn stem nooit gehoord, en ook Zijn gedaante niet gezien.
[38] En Zijn woord hebt u niet blijvend in u, omdat u Hem niet gelooft Die Hij gezonden heeft.
[39] U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.
[40] En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt.
[41] Eer van mensen neem Ik niet aan,
[42] maar Ik ken u: u bezit zelf de liefde van God niet.
[43] Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen.
[44] Hoe kunt u geloven, u die eer van elkaar aanneemt en de eer van de enige God niet zoekt?
[45] Denk niet dat Ik u zal aanklagen bij de Vader; die u aanklaagt, is Mozes, op wie u uw hoop gevestigd hebt.
[46] Want als u Mozes geloofde, zou u Mij geloven; want hij heeft over Mij geschreven.
[47] Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Flawless victory said:

Dat de Vader en de Zoon twee onderscheiden personen van de Godheid zijn blijkt bijvoorbeeld ook uit een tekst als Johannes 5:

Johannes 5 (HSV)

[19] Jezus dan antwoordde en zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De Zoon kan niets van Zichzelf doen, als Hij dat niet de Vader ziet doen, want al wat Deze doet, dat doet ook de Zoon op dezelfde wijze.
[20] Want de Vader heeft de Zoon lief en laat Hem alles zien wat Hij doet, en Hij zal Hem grotere werken laten zien dan deze, opdat u zich verwondert.
[21] Want zoals de Vader de doden opwekt en levend maakt, zo maakt ook de Zoon levend wie Hij wil.
[22] Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft heel het oordeel aan de Zoon gegeven,
[23] opdat allen de Zoon eren zoals zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert de Vader niet, Die Hem gezonden heeft.
[24] Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie Mijn woord hoort en Hem gelooft Die Mij gezonden heeft, die heeft eeuwig leven en komt niet in de verdoemenis, maar is uit de dood overgegaan in het leven.
[25] Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: De tijd komt en is nu dat de doden de stem van de Zoon van God zullen horen, en dat wie hem horen, zullen leven.
[26] Want zoals de Vader het leven heeft in Zichzelf, zo heeft Hij ook de Zoon gegeven het leven te hebben in Zichzelf;
[27] en Hij heeft Hem ook macht gegeven om oordeel te vellen, omdat Hij de Zoon des mensen is.
[28] Verwonder u daar niet over, want de tijd komt waarin allen die in de graven zijn, Zijn stem zullen horen,
[29] en zij zullen eruitgaan: zij die het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, maar zij die het kwade gedaan hebben, tot de opstanding ter verdoemenis.
[30] Ik kan van Mijzelf niets doen. Zoals Ik hoor, oordeel Ik en Mijn oordeel is rechtvaardig, want Ik zoek niet Mijn wil, maar de wil van de Vader, Die Mij gezonden heeft.
[31] Als Ik van Mijzelf getuig, is Mijn getuigenis niet waar.
[32] Er is een Ander Die van Mij getuigt, en Ik weet dat het getuigenis dat Hij van Mij getuigt waar is.
[33] U hebt mensen naar Johannes gestuurd, en hij heeft van de waarheid getuigd.
[34] Ik grijp echter niet naar het getuigenis van een mens, maar dit zeg Ik opdat u behouden wordt.
[35] Hij was de brandende en lichtgevende lamp, en u hebt u voor een korte tijd in zijn licht willen verheugen.
[36] Maar Ik heb een getuigenis dat groter is dan dat van Johannes, want de werken die de Vader Mij gegeven heeft om die te volbrengen, juist die werken die Ik doe, getuigen van Mij dat de Vader Mij gezonden heeft.
[37] En de Vader, Die Mij gezonden heeft, Die heeft Zelf van Mij getuigd. U hebt Zijn stem nooit gehoord, en ook Zijn gedaante niet gezien.
[38] En Zijn woord hebt u niet blijvend in u, omdat u Hem niet gelooft Die Hij gezonden heeft.
[39] U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen.
[40] En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt.
[41] Eer van mensen neem Ik niet aan,
[42] maar Ik ken u: u bezit zelf de liefde van God niet.
[43] Ik ben gekomen in de Naam van Mijn Vader, maar u neemt Mij niet aan. Als een ander komt, in zijn eigen naam, die zult u aannemen.
[44] Hoe kunt u geloven, u die eer van elkaar aanneemt en de eer van de enige God niet zoekt?
[45] Denk niet dat Ik u zal aanklagen bij de Vader; die u aanklaagt, is Mozes, op wie u uw hoop gevestigd hebt.
[46] Want als u Mozes geloofde, zou u Mij geloven; want hij heeft over Mij geschreven.
[47] Maar als u zijn Schriften niet gelooft, hoe zult u Mijn woorden geloven?

Zoals ik het zie, maar corrigeer mij aub als ik het mis heb, zijn de Vader en de Zoon één Persoon, God. Zoals uw verstand, uw lichaam, uw stem, uw naam, uw genen, uw kracht, allemaal van één persoon zijn, van Flawless victory. En als ik daarvan uitga kan ik Joh. 10:30 ook begrijpen:

'Ik en de Vader zijn één.'

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Jahu said:

Zoals ik het zie, maar corrigeer mij aub als ik het mis heb, zijn de Vader en de Zoon één Persoon, God. Zoals uw verstand, uw lichaam, uw stem, uw naam, uw genen, uw kracht, allemaal van één persoon zijn, van Flawless victory. En als ik daarvan uitga kan ik Joh. 10:30 ook begrijpen:

'Ik en de Vader zijn één.'

Ja dat is zoals jij het ziet en dat is het verschil tussen jouw en mijn visie.  De Zoon is niet de Vader. Jezus heeft ook nooit gezegd dat Hij de Vader is, Hij heeft gezegd “ de Vader is meerder dan Ik”.  Johannes 14:28. Maar Vader en Zoon zijn wel beiden JHWH.  En dat is duidelijk Bijbels.   Ik ga hier ook niet over twisten. Ik vind de twist daarover ziekelijk.  God blijft ten dele een Mysterie, Hij verwordt nooit tot iemands bezit. De Vader en de Zoon zijn Eén in het Zijn, maar ze blijven tegelijkertijd twee individuen. 
 

 

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Flawless victory said:

Jezus heeft ook nooit gezegd dat Hij de Vader is, Hij heeft gezegd

Dat hoeft Hij ook niet te doen, want Hij is niet de Vader, maar Hij en de Vader maken deel uit van één Persoon.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Jahu said:

U heeft zelf al het verband met Joh.10:11 gelegd, is het dan niet veel logischer in het licht van het Nieuwe Testament deze Herder bij Zijn Naam te noemen? Zijn Naam is de Heer Jezus Christus.

Ja, en deze Heere Jezus verwijst naar hemzelf als de Jehova van het o.t door hemzelf de  goede herder te noemen.

Kortom degene die in het o.t spreekt is Jezus zelf oftewel Jezus is God.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de indruk dat als het om de Heer Jezus Christus gaat, er bij ons forummers een soort van verschil van mening bestaat over: 1) Zijn bestaan bij God vóór Zijn geboorte, 2) Zijn leven vanaf Zijn geboorte t/m Zijn werk, prediking en hemelvaart, en 3) Zijn leven bij God na Zijn opstanding uit de dood.

Hier een mening:

Bij 1 was Hij als Woord nog God.

Bij 2 was Hij 'gewoon' mens.

Bij 3 is Hij dan weer God.

Mijn eigen mening is dat de Heer Jezus Christus onafgebroken God is geweest, dus ook tijdens Zijn hele aardse leven, vanaf dag 1 t/m Zijn 33/34 jaar.

Is dat juist of onjuist? En kunt u uw mening ook toelichten a.d.h.v. stap 1, 2 en 3?

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Jahu said:

Wat ik er over kan vertellen is dat in mijn studententijd een medestudent van de Noorse Broeders was. Wij hebben samen tientallen gesprekken gehad, en ik ben ook bij zijn (ouderling) ouders thuis geweest. Ik kan u verzekeren dat zij zeggen dat de Heer Jezus Christus niet God is. In 2022 heb meegeschreven aan een Volle Evangelie Blad, waarvan de eindredacteur uit de Noorse Broeders kwam. Ondanks zijn overstap naar VEG dacht ook hij er nog steeds zo over dat de Heer Jezus Christus niet de Almachtige God is maar een 'gewoon' mens. Die boodschap paste de redacteur ook toe bij zijn keuze van de copij en het verder uitwerken van het blad. Ook met een landelijke voorganger van VEG kwam toen een gesprek op gang, en ook hij (geplaatst op hun site) dacht er idem dito over.

Ik heb er inmiddels wat meer over gelezen en je blijkt gelijk te hebben. Het lijkt me trouwens een heel enge sekte.  

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Jahu said:

Ik heb de indruk dat als het om de Heer Jezus Christus gaat, er bij ons forummers een soort van verschil van mening bestaat over: 1) Zijn bestaan bij God vóór Zijn geboorte, 2) Zijn leven vanaf Zijn geboorte t/m Zijn werk, prediking en hemelvaart, en 3) Zijn leven bij God na Zijn opstanding uit de dood.

Hier een mening:

Bij 1 was Hij als Woord nog God.

Bij 2 was Hij 'gewoon' mens.

Bij 3 is Hij dan weer God.

Mijn eigen mening is dat de Heer Jezus Christus onafgebroken God is geweest, dus ook tijdens Zijn hele aardse leven, vanaf dag 1 t/m Zijn 33/34 jaar.

Is dat juist of onjuist? En kunt u uw mening ook toelichten a.d.h.v. stap 1, 2 en 3?

Mijn mening is dat er niemand is die het allemaal precies weet, dat het deels een geheimenis is omdat we het hier en nu niet volledig met ons beperkte verstand kunnen bevatten, dat God middels zijn Woord en Geest ons wil openbaren wat belangrijk is en wat wij wel kunnen bevatten, en dat we daarom als kinderen de Bijbel moeten lezen en aanvaarden, niet als kinderen in het verstand maar wel als kinderen in nederigheid en vertrouwen. En als ik dat dan probeer te doen, lees ik:

Bij 1 is Hij het Woord en de Zoon van God

Bij 2 is Hij het Woord en de Zoon van God

Bij 3 is Hij het Woord en de Zoon van God

Alles wat daar bovenuit gaat beschouw ik als speculatie. Die speculatie is soms overmoedig en kan zelfs grenzen aan godslastering.  

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jahu said:

Ik heb de indruk dat als het om de Heer Jezus Christus gaat, er bij ons forummers een soort van verschil van mening bestaat over: 1) Zijn bestaan bij God vóór Zijn geboorte, 2) Zijn leven vanaf Zijn geboorte t/m Zijn werk, prediking en hemelvaart, en 3) Zijn leven bij God na Zijn opstanding uit de dood.

Hier een mening:

Bij 1 was Hij als Woord nog God.

Bij 2 was Hij 'gewoon' mens.

Bij 3 is Hij dan weer God.

Mijn eigen mening is dat de Heer Jezus Christus onafgebroken God is geweest, dus ook tijdens Zijn hele aardse leven, vanaf dag 1 t/m Zijn 33/34 jaar.

Is dat juist of onjuist? En kunt u uw mening ook toelichten a.d.h.v. stap 1, 2 en 3?

Ik deel je visie, met dien verstande dat ik geloof dat de Heere Jezus bij 2 100% God en 100% Mens was. De twee naturen. Jezus zegt ook dat niemand Hem Zijn leven kon afnemen, Hij gaf het Zelf. 
 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Willempie said:

En als ik dat dan probeer te doen, lees ik:

Bij 1 is Hij het Woord en de Zoon van God

Bij 2 is Hij het Woord en de Zoon van God

Bij 3 is Hij het Woord en de Zoon van God

Zoals u de punten 1, 2 en 3 leest, moet ik dat dan op de puur Joodse manier zien, zoals staat in Johannes 5?

"Daarom zochten dan de Joden te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen den sabbat brak, maar ook zeide, dat God Zijn eigen Vader was, Zichzelven Gode evengelijk makende." (5:18)

U vindt dus ook dat de Heer Jezus Christus 'Gode evengelijk' is, en voor u daarom reden om Hem te aanbidden?

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Flawless victory said:

Ik deel je visie, met dien verstande dat ik geloof dat de Heere Jezus bij 2 100% God en 100% Mens was. De twee naturen. Jezus zegt ook dat niemand Hem Zijn leven kon afnemen, Hij gaf het Zelf. 
 

Ok Flawless, dat begrijp ik. Maar wat de "twee naturen" van de Heer Jezus aangaat, dat lijkt mij zeer moeilijk om vanuit de Bijbel te onderbouwen. Met alle respect, ik denk dat "twee naturen" iets is wat ooit door iemand is bedacht en werd opgenomen in een dogma.

Naar mijn stellige overtuiging heeft de Heer Jezus Christus maar één natuur, die van God Zelf. En als wij aan Zijn genade deel mogen hebben, krijgen wij ook deel aan die Goddelijke natuur. (2Petr.1:4)

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Jahu said:

Zoals u de punten 1, 2 en 3 leest, moet ik dat dan op de puur Joodse manier zien, zoals staat in Johannes 5?

"Daarom zochten dan de Joden te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen den sabbat brak, maar ook zeide, dat God Zijn eigen Vader was, Zichzelven Gode evengelijk makende." (5:18)

U vindt dus ook dat de Heer Jezus Christus 'Gode evengelijk' is, en voor u daarom reden om Hem te aanbidden?

 

Ik begrijp niet precies wat je met de Joodse manier bedoelt. De hele Bijbel is Joods. Ik bid tot de Vader maar ook tot Jezus. De normale gang van zaken is dat we tot de Vader bidden, in de naam van Jezus door wie wij vrije toegang hebben tot God, in de kracht en onder leiding van de heilige Geest. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Willempie said:

Ik begrijp niet precies wat je met de Joodse manier bedoelt. De hele Bijbel is Joods. Ik bid tot de Vader maar ook tot Jezus. De normale gang van zaken is dat we tot de Vader bidden, in de naam van Jezus door wie wij vrije toegang hebben tot God, in de kracht en onder leiding van de heilige Geest. 

Niet alle Joden uiteraard, maar die Joden die de Heer Jezus Christus verwierpen, die geloofden niet dat Hij de Zoon van God is. Want, zeiden zij, de Zoon van God, is gelijk aan God, dat wil zeggen Goddelijk. Daarmee is Hij voor hen die Hem wél als God aanvaarden voorwerp van aanbidding geworden. Juist het aanbidden van de Heer Jezus Christus, is de crux van het Evangelie.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Jahu said:

Niet alle Joden uiteraard, maar die Joden die de Heer Jezus Christus verwierpen, die geloofden niet dat Hij de Zoon van God is. Want, zeiden zij, de Zoon van God, is gelijk aan God, dat wil zeggen Goddelijk. Daarmee is Hij voor hen die Hem wél als God aanvaarden voorwerp van aanbidding geworden. Juist het aanbidden van de Heer Jezus Christus, is de crux van het Evangelie.

 

Het aanbidden van Jezus is volkomen Bijbels. Het is echter niet de crux van het evangelie en er staat ook nergens in de Bijbel dat dit zo zou zijn.  

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Willempie said:

Het aanbidden van Jezus is volkomen Bijbels. Het is echter niet de crux van het evangelie.   

U doet dat dus wel, de Heer Jezus Christus aanbidden, maar het is opvallend dat dwaalleringen zoals bv. de JW dikwijls gemeen hebben, dat zij juist dat aspect, de aanbidding van de Heer Jezus weigeren! Zij dichten Hem heel veel toe, maar niet dat Hij die Ene waarachtige God is.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...