Jump to content
Bazuinen

De Heilige Drie-eenheid


Guest

Recommended Posts

9 minutes ago, Jahu said:

U doet dat dus wel, de Heer Jezus Christus aanbidden, maar het is opvallend dat dwaalleringen zoals bv. de JW dikwijls gemeen hebben, dat zij juist dat aspect, de aanbidding van de Heer Jezus weigeren! Zij dichten Hem heel veel toe, maar niet dat Hij die Ene waarachtige God is.

De Jehova's Getuigen prediken het evangelie dan ook niet. Ze prediken Armageddon.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Jahu said:

Ok Flawless, dat begrijp ik. Maar wat de "twee naturen" van de Heer Jezus aangaat, dat lijkt mij zeer moeilijk om vanuit de Bijbel te onderbouwen.


 

Nee hoor, de twee naturenleer is volkomen bijbels.
 

“12.4 OVER ZIJN NATUREN

 

Hoeveel naturen heeft Christus? 

Twee: een Goddelijke en een menselijke natuur.
1 Tim. 3:16. En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees.


Was dat ook voorzegd? 

Ja.
Jes. 9:5. Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.

 

Is Hij waarachtig God? 
Ja.
1 Joh. 5:20. Doch wij weten dat de Zone Gods gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God en het eeuwige Leven.


Welke van de drie Personen is Hij naar Zijn Godheid? 

De tweede Persoon, de Zoon.
Gal. 4:4. Wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw.


Is Hij ook waarachtig mens? 

Ja.
1 Tim. 2:5. Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus.

 

Uit hoeveel delen bestaat Zijn mensheid? 
Uit twee: uit ziel en lichaam.


Is Zijn Godheid dan niet in plaats van Zijn ziel geweest? 

Nee, want Hij heeft in Zijn ziel geleden.
Matth. 26:38. Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.


Waarom moest Hij God zijn? 

- Om de menselijke natuur te ondersteunen tot het doordragen van Gods oneindige toorn;
- om een oneindige waarde toe te brengen aan Zijn verdiensten.
Jes. 63:1-3. Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een die in de wijnpers treedt? Ik heb de pers alleen getreden en er was niemand van de volken met Mij, en Ik heb hen getreden in Mijn toorn en heb hen vertrapt in Mijn grimmigheid, en hun kracht is gesprengd op Mijn klederen en al Mijn gewaad heb Ik bezoedeld.


Waarom moest Hij mens zijn? 

Om te kunnen lijden en sterven.


10 Zijn de twee naturen in Christus verenigd? 

Ja, die zijn verenigd in één Persoon.


11 Hoe heeft die vereniging plaatsgevonden? 

Zijn Goddelijke Persoon heeft de menselijke natuur aangenomen.
Filipp. 2:7. Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden.


12 Is Zijn Goddelijke natuur dan niet veranderd in de menselijke natuur? 

Nee, Hij bleef God.
 


13. Toch staat er in Johannes 1:14: Het Woord is vlees geworden. 

Alle ‘worden’ houdt nog geen verandering van wezen in.
Christus is een vloek geworden, zonder in een vloek te veranderen. Gal. 3:13.


14 Zijn die twee naturen niet vermengd tot één natuur? 

Nee, het blijven twee naturen, ook na de vereniging.


15 Zijn de twee naturen dan twee Personen? 

Nee, het zijn twee naturen in één Persoon.


16 Zijn er eigenschappen van de Goddelijke natuur overgegaan in de menselijke natuur? 

Nee, iedere natuur houdt haar onderscheiden eigenschappen.”

 

https://bijbel-statenvertaling.com/hellenbroek-hertaald/12-4-over-zijn-naturen/#1

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Flawless victory said:

Nee hoor, de twee naturenleer is volkomen bijbels.
 

“12.4 OVER ZIJN NATUREN

 

Hoeveel naturen heeft Christus? 

Twee: een Goddelijke en een menselijke natuur.
1 Tim. 3:16. En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees.


Was dat ook voorzegd? 

Ja.
Jes. 9:5. Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.

 

Is Hij waarachtig God? 
Ja.
1 Joh. 5:20. Doch wij weten dat de Zone Gods gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God en het eeuwige Leven.


Welke van de drie Personen is Hij naar Zijn Godheid? 

De tweede Persoon, de Zoon.
Gal. 4:4. Wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw.


Is Hij ook waarachtig mens? 

Ja.
1 Tim. 2:5. Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus.

 

Uit hoeveel delen bestaat Zijn mensheid? 
Uit twee: uit ziel en lichaam.


Is Zijn Godheid dan niet in plaats van Zijn ziel geweest? 

Nee, want Hij heeft in Zijn ziel geleden.
Matth. 26:38. Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.


Waarom moest Hij God zijn? 

- Om de menselijke natuur te ondersteunen tot het doordragen van Gods oneindige toorn;
- om een oneindige waarde toe te brengen aan Zijn verdiensten.
Jes. 63:1-3. Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een die in de wijnpers treedt? Ik heb de pers alleen getreden en er was niemand van de volken met Mij, en Ik heb hen getreden in Mijn toorn en heb hen vertrapt in Mijn grimmigheid, en hun kracht is gesprengd op Mijn klederen en al Mijn gewaad heb Ik bezoedeld.


Waarom moest Hij mens zijn? 

Om te kunnen lijden en sterven.


10 Zijn de twee naturen in Christus verenigd? 

Ja, die zijn verenigd in één Persoon.


11 Hoe heeft die vereniging plaatsgevonden? 

Zijn Goddelijke Persoon heeft de menselijke natuur aangenomen.
Filipp. 2:7. Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden.


12 Is Zijn Goddelijke natuur dan niet veranderd in de menselijke natuur? 

Nee, Hij bleef God.
 


13. Toch staat er in Johannes 1:14: Het Woord is vlees geworden. 

Alle ‘worden’ houdt nog geen verandering van wezen in.
Christus is een vloek geworden, zonder in een vloek te veranderen. Gal. 3:13.


14 Zijn die twee naturen niet vermengd tot één natuur? 

Nee, het blijven twee naturen, ook na de vereniging.


15 Zijn de twee naturen dan twee Personen? 

Nee, het zijn twee naturen in één Persoon.


16 Zijn er eigenschappen van de Goddelijke natuur overgegaan in de menselijke natuur? 

Nee, iedere natuur houdt haar onderscheiden eigenschappen.”

 

https://bijbel-statenvertaling.com/hellenbroek-hertaald/12-4-over-zijn-naturen/#1

Amen, prachtig uiteengezet. 👍

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Thinkfree said:

Klopt, je kan ze eigenlijk geen christenen noemen.

Ik vind het moeilijk om ze  geen christenen te noemen; zelf vinden ze dat ze wel christenen zijn , maar ik heb ook grote moeite met Jehova’s Getuigen, omdat ze zodra ze in het nauw komen - bijvoorbeeld doordat je een ongemakkelijke waarheid over hun geloof beschrijft - overgaan op allerlei manipulatieve en slinkse tactieken zoals het verdraaien van je woorden, of het stiekem achteraf, als niemand het meer in de gaten heeft, verwijderen van je bijdrage(n) als het gaat om bijvoorbeeld een moderator. Ik heb een bloedhekel aan schijnheiligheid.  Een voorbeeld van zo’n ongemakkelijke waarheid is het gegeven dat de JWO  - en ook de ZDA - zich baseert op de Greber-bijbel. Johannes Greber was iemand die samenwerkte met spiritisten die necromantiek bedreven.  Die geesten zouden de Bijbel verbeteren. Daar is de NWV mede op gebaseerd.

http://avjg.nl/artikelen/wachttoren-johannes-greber.aspx

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Flawless victory said:

Nee hoor, de twee naturenleer is volkomen bijbels.
 

“12.4 OVER ZIJN NATUREN

 

Hoeveel naturen heeft Christus? 

Twee: een Goddelijke en een menselijke natuur.
1 Tim. 3:16. En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees.


Was dat ook voorzegd? 

Ja.
Jes. 9:5. Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.

 

Is Hij waarachtig God? 
Ja.
1 Joh. 5:20. Doch wij weten dat de Zone Gods gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God en het eeuwige Leven.


Welke van de drie Personen is Hij naar Zijn Godheid? 

De tweede Persoon, de Zoon.
Gal. 4:4. Wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw.


Is Hij ook waarachtig mens? 

Ja.
1 Tim. 2:5. Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus.

 

Uit hoeveel delen bestaat Zijn mensheid? 
Uit twee: uit ziel en lichaam.


Is Zijn Godheid dan niet in plaats van Zijn ziel geweest? 

Nee, want Hij heeft in Zijn ziel geleden.
Matth. 26:38. Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.


Waarom moest Hij God zijn? 

- Om de menselijke natuur te ondersteunen tot het doordragen van Gods oneindige toorn;
- om een oneindige waarde toe te brengen aan Zijn verdiensten.
Jes. 63:1-3. Wie is Deze, Die van Edom komt met besprenkelde klederen, van Bozra? Deze, Die versierd is in Zijn gewaad? Die voorttrekt in Zijn grote kracht? Ik ben het, Die in gerechtigheid spreek, Die machtig ben te verlossen. Waarom zijt Gij rood aan Uw gewaad, en Uw klederen als van een die in de wijnpers treedt? Ik heb de pers alleen getreden en er was niemand van de volken met Mij, en Ik heb hen getreden in Mijn toorn en heb hen vertrapt in Mijn grimmigheid, en hun kracht is gesprengd op Mijn klederen en al Mijn gewaad heb Ik bezoedeld.


Waarom moest Hij mens zijn? 

Om te kunnen lijden en sterven.


10 Zijn de twee naturen in Christus verenigd? 

Ja, die zijn verenigd in één Persoon.


11 Hoe heeft die vereniging plaatsgevonden? 

Zijn Goddelijke Persoon heeft de menselijke natuur aangenomen.
Filipp. 2:7. Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden.


12 Is Zijn Goddelijke natuur dan niet veranderd in de menselijke natuur? 

Nee, Hij bleef God.
 


13. Toch staat er in Johannes 1:14: Het Woord is vlees geworden. 

Alle ‘worden’ houdt nog geen verandering van wezen in.
Christus is een vloek geworden, zonder in een vloek te veranderen. Gal. 3:13.


14 Zijn die twee naturen niet vermengd tot één natuur? 

Nee, het blijven twee naturen, ook na de vereniging.


15 Zijn de twee naturen dan twee Personen? 

Nee, het zijn twee naturen in één Persoon.


16 Zijn er eigenschappen van de Goddelijke natuur overgegaan in de menselijke natuur? 

Nee, iedere natuur houdt haar onderscheiden eigenschappen.”

 

https://bijbel-statenvertaling.com/hellenbroek-hertaald/12-4-over-zijn-naturen/#1

Nogmaals hartelijk dank voor deze samenvatting. Een aantal aanvullende opmerkingen van mijn kant:

  1. Ik denk persoonlijk, dat de 'menselijke natuur' van Christus, sinds de opstanding, zodanig met die van God is 'versmolten' (ik weet zo snel geen ander woord), dat je nu niet meer kunt spreken van twee naturen in de persoon Jezus. Zoals ik al eens heb aangegeven, kun je deze 'vereniging' dan ook op geen enkele wijze nog gescheiden denken.
  2. Ik zie het dus als volgt:
    1. God heeft één natuur: De Geestelijke;
    2. Jezus had één natuur, tot het moment dat Hij stierf aan het kruis van Golgotha: De menselijke;
    3. Tijdens de drie dagen in het graf, vond het mysterie van de vereniging plaats.
    4. Na de opstanding heeft Jezus een verheerlijkte, maar nog steeds menselijke, natuur. Hij is, echter de enige, tot nu toe.
    5. Menselijk gesproken, was God dus alleen, onzichtbaar, onkenbaar en onbenaderbaar; nu is er echter Christus Jezus, die het wezen van God (als Enige!) bekend maakt.
    6. En daarom is Jezus God. We zullen het er mee moeten doen. Iedereen, die God wil benaderen buiten Jezus om, is een dief en een inbreker. God Zelf, barricadeert de toegang, want Hij heeft alles aan de Zoon gegeven.
  3. De uiteenzetting van Hellebroek, geeft geen inzicht in het dogma van de Drie-eenheid.

PS: In mijn benadering 'bevindt' God zich buiten elk menselijk denkkader. We kunnen dus niets over God zeggen. Dat blijft zo (dat heeft te maken met het feit, dat we schepsels zijn en blijven), maar Hij heeft op mysterieuze wijze toch woning gemaakt in Jezus. Zo door redenerend, denk ik dus ook dat God zich óók in de eeuwigheid buiten de schepping blijft bevinden. Echter ontstaat er 'as we speak' een Lichaam (de Gemeente) die bestaat uit gelovigen, die net als Jezus (tijdens zijn leven op aarde) volkomen aan Jezus zijn toegewijd. Zij zullen op een zeker moment worden veranderd en, net als Jezus ná Zijn opstanding worden voorzien van een verheerlijkt lichaam. Dit lichaam is géén normaal menselijk lichaam én geen geestelijk lichaam, maar een door God bedacht 'Goddelijk' lichaam.

Dat Goddelijke lichaam is gelijk aan dat van Jezus, God kan dan ook rechtstreeks met ons contact hebben. Maar, zoals gezegd, op dit moment is dit alles nog mysterie. Maar dan zullen we het weten;. Door de Geest die in ons allen woning heeft gemaakt en met ons gemeenschap heeft.

 

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Flawless victory said:

Ik vind het moeilijk om ze  geen christenen

Een christen is iemand die Jezus als zijn/haar herder(zie o.t) aanneemt en navolgt.

Jehovasgetuigen zien Jezus enkel als doorgeefluik/boodschapper niet als herder.

Ze noemen zichzelf ook expliciet jehovasgetuigen daar hoort Christus niet bij volgens hun.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Flawless victory said:
Hoeveel naturen heeft Christus? 

Twee: een Goddelijke en een menselijke natuur.

<Dit is een klassiek voorbeeld van kerkdogma uit de oude Gereformeerde kerk waarbinnen Hellenbroek werkzaam was. Zinloos om te beweren dat ik het beter weet dan Hellenbroek, maar ik houd zijn dogma's wel even tegen het licht van de Bijbel dat wij in onze tijd, inmiddels ruim 300 jaar later, mochten ontvangen.>


1 Tim. 3:16. En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees.

<Als de Bijbel terecht wordt geciteerd met 1Tim.3:16 dat "God is geopenbaard in het vlees", dan moeten wij over Diezelfde God óók citeren dat Zijn gehele natuur, zowel buiten Zijn vlees als daarbinnen, onveranderlijk is. "‭Let op, Ik, de Heer, verander niet." (Mal.3:6)

 

Was dat ook voorzegd? 

Ja.
Jes. 9:5. Een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij is op Zijn schouder; en men noemt Zijn Naam Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst.

<Een kind krijgt door geboorte zijn natuur, God's Kind heeft door geboorte God's natuur. Daarom staat er in de Bijbel: "Eniggeboren God." (Joh.1:18 - Codex Sinaiticus, Codex Vaticanus, Papyrus 66 en Papyrus 75)>

Is Hij waarachtig God? 
Ja.
1 Joh. 5:20. Doch wij weten dat de Zone Gods gekomen is, en heeft ons het verstand gegeven, dat wij den Waarachtige kennen; en wij zijn in den Waarachtige, namelijk in Zijn Zoon Jezus Christus. Deze is de waarachtige God en het eeuwige Leven

<Ja dat schrijf ik voortdurend, de Heer Jezus Christus is de waarachtige God.>

 
 

Welke van de drie Personen is Hij naar Zijn Godheid? 

De tweede Persoon, de Zoon.
Gal. 4:4. Wanneer de volheid des tijds gekomen is, heeft God Zijn Zoon uitgezonden, geworden uit een vrouw.

<De Goddelijke natuur van Christus was vóór Zijn geboorte, tijdens Zijn geboorte, en na Zijn geboorte in het vlees, steeds onverminderd aanwezig. (1Joh.4:2)>


Is Hij ook waarachtig mens? 

Ja.
1 Tim. 2:5. Want er is één God, er is ook één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus.

<Jazeker, de Mens Jezus Christus is de Heere uit de hemel. 1Kor.15:47 SV)>

 

Uit hoeveel delen bestaat Zijn mensheid? 
Uit twee: uit ziel en lichaam.

<Zullen wij daar de Heilige Geest maar aan toevoegen? Want als de Heilige Geest Zijn Lichaam verlaat, dan is het dood! Zie Golgotha. (Jac.2:26)>


Is Zijn Godheid dan niet in plaats van Zijn ziel geweest? 

Nee, want Hij heeft in Zijn ziel geleden.
Matth. 26:38. Toen zeide Hij tot hen: Mijn ziel is geheel bedroefd tot den dood toe; blijft hier en waakt met Mij.

<Omdat de Heer Jezus vrijwillig en voor korte tijd heeft afgezien van Zijn Goddelijke suprematie, anders had Hij niet kúnnen sterven!>

 

 

Bedankt voor de punten 1 t/m 16, uit het catechisatieboekje van Abraham Hellenbroek. Dit dogmatische werkje is ruim 300 jaar oud! 
Ik schrijf mijn opmerkingen tussen <...> direct achter deze punten, dat scheelt heen en weer geblader.

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Jahu said:

 

Bedankt voor de punten 1 t/m 16, uit het catechisatieboekje van Abraham Hellenbroek. Dit dogmatische werkje is ruim 300 jaar oud! 
Ik schrijf mijn opmerkingen tussen <...> direct achter deze punten, dat scheelt heen en weer geblader.

Dat werkje mag dan 300 jaar oud zijn, ik ben zonder dat boekje tot dezelfde conclusie gekomen.  Dus het gestelde over dit punt in dat boekje heeft voor mij bewezen waarheid te zijn.  Voor mij staat de Heilige Drievuldigheid ook onwrikbaar vast en is Het geen discussiepunt. Maar anderen mogen er natuurlijk wel anders over denken. De meeste mensen die de Heilige Drievuldigheid bestrijden zijn meestal mensen die niet kunnen geloven of aanvaarden dat Jezus Zelf de Allerhoogste is. Voor mij staat dat totaal buiten kijf. Daar stond en staat 1 Damascuservaring garant voor. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Thinkfree said:

Een christen is iemand die Jezus als zijn/haar herder(zie o.t) aanneemt en navolgt.

Jehovasgetuigen zien Jezus enkel als doorgeefluik/boodschapper niet als herder.

Ze noemen zichzelf ook expliciet jehovasgetuigen daar hoort Christus niet bij volgens hun.

Ik denk dat je daar gelijk in hebt. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Hetairos said:

Ik denk persoonlijk, dat de 'menselijke natuur' van Christus, sinds de opstanding, zodanig met die van God is 'versmolten' (ik weet zo snel geen ander woord), dat je nu niet meer kunt spreken van twee naturen in de persoon Jezus. Zoals ik al eens heb aangegeven, kun je deze 'vereniging' dan ook op geen enkele wijze nog gescheiden denken

Het zeer kwalijke van deze formulering br. Hetairos, is dat vanaf Zijn geboorte en in de hele 33/34 jaar vóór Zijn opstanding, als de Heer Jezus Christus dus Zijn lichaam van 'vlees en benen' nog heeft, de apostel ons waarschuwt om heel goed te erkennen dat God juist toen en in dat vlees gekomen is! 

"Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God" (1Joh.4:2)

Als wij de Godheid van de Heer Jezus Christus uit Zijn vlees verwijderen, die proberen op te schuiven tot pas na Zijn Opstanding, dan doen miskennen wij Hem en ondermijnen wij Zijn Evangelie!

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hetairos said:


 

  1. Ik denk persoonlijk, dat de 'menselijke natuur' van Christus, sinds de opstanding, zodanig met die van God is 'versmolten' (ik weet zo snel geen ander woord), dat je nu niet meer kunt spreken van twee naturen in de persoon Jezus. Zoals ik al eens heb aangegeven, kun je deze 'vereniging' dan ook op geen enkele wijze nog gescheiden denken.

 


Ik ben het met je eens dat Jezus nu, na Zijn opstanding, alleen nog de goddelijke natuur heeft. 1 Damascuservaring en je weet direct, op slag, dat de Allerhoogste voor je staat. Hij heeft nu een verheerlijkt lichaam en dus geen sterfelijke natuur meer. Maar toen God vlees werd bij de geboorte in Jezus van Nazareth had hij twee naturen. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hetairos said:

Jezus had één natuur, tot het moment dat Hij stierf aan het kruis van Golgotha: De menselijke;

Hier gaat het mis, en dat zal ik u toelichten. U veronderstelt dat de (Heilige) menselijke natuur van de Heer Jezus Christus, helemaal hetzelde is als ónze (zondige) menselijke natuur! Daar hebben wij hem, het addertje..   Want óók toen de Heer Jezus Christus op Zijn Goddelijkheid geen aanspraak wilde maken (Fil.2:7), bleef Hij de Heilige Mens, de Enige Heilige Mens aan het kruis. Omdat het 'zwakke' van God (nl. de Heilige Mens Jezus, Die van Zijn Almacht afzag) nochtans wijzer, sterker en onvergelijkbaar beter is dan wij allemaal bij elkaar!! (1Kor.1:18-25)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hetairos said:

Tijdens de drie dagen in het graf, vond het mysterie van de vereniging plaats.

Er is hier absoluut geen sprake van een mysterie. Toen de Heer Jezus Christus sprak 'Vader in Uw handen beveel Ik Mijn geest', werd op dat moment en vóórdat Hij het dodenrijk binnenging, Zijn Majesteit hersteld: God Zelf, de Grote Koning Jezus Christus ging de Hadēs binnen! 

"Heft uw hoofden op, gij poorten, en verheft u, gij eeuwige deuren, opdat de Koning der ere inga!" (Psa. 24:7)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hetairos said:

Menselijk gesproken, was God dus alleen, onzichtbaar, onkenbaar en onbenaderbaar; nu is er echter Christus Jezus, die het wezen van God (als Enige!) bekend maakt.

Dat "nu" wat in het tweede gedeelte van uw zin staat, was dus al begonnen toen de Heer Jezus Christus met Zijn discipelen rondwandelde en predikte in de dorpen van Judea, Samaria, de dekapolis, en alle overige plaatsen. Toen de Heer Jezus daar lichamelijk aanwezig was konden de mensen God zien, Hem aanraken, naar Hem luisteren, en uit Zijn Vaderhand ontvangen. (Jes.9:6) Waarom denkt dat Johannes schreef:

"Hetgeen van den beginne was, hetgeen wij gehoord hebben, hetgeen wij gezien hebben met onze ogen, hetgeen wij aanschouwd hebben, en onze handen getast hebben, van het Woord des levens" (1Joh.1:1)

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Hetairos said:

PS: In mijn benadering 'bevindt' God zich buiten elk menselijk denkkader. We kunnen dus niets over God zeggen.

Uw benadering is onvolledig en gaat mank, kijk maar dit zegt de Bijbel:

"Doch God heeft het ons geopenbaard door Zijn Geest; want de Geest onderzoekt alle dingen, ook de diepten Gods." (1Kor.2:10)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Flawless victory said:

Dat werkje mag dan 300 jaar oud zijn, ik ben zonder dat boekje tot dezelfde conclusie gekomen.  Dus het gestelde over dit punt in dat boekje heeft voor mij bewezen waarheid te zijn.  Voor mij staat de Heilige Drievuldigheid ook onwrikbaar vast en is Het geen discussiepunt. Maar anderen mogen er natuurlijk wel anders over denken. De meeste mensen die de Heilige Drievuldigheid bestrijden zijn meestal mensen die niet kunnen geloven of aanvaarden dat Jezus Zelf de Allerhoogste is. Voor mij staat dat totaal buiten kijf. Daar stond en staat 1 Damascuservaring garant voor. 

Daarin staan wij alle twee aan dezelfde kant, ik kom niet aan de Drievuldigheid omdat daarin de Heer Jezus Christus wordt aanbeden.
Maar daarnaast bevat uw stukje nog iets interessants.
U vervolgt uw uitleg met: "De meeste mensen die de Heilige Drievuldigheid bestrijden zijn meestal mensen die niet kunnen geloven of aanvaarden dat Jezus Zelf de Allerhoogste is." Dat is duidelijk, die mensen willen Hem niet aanbidden.
Maar u en ik bijvoorbeeld, wij geloven wel dat de Heer Jezus de Allerhoogste Zelf is, wij aanbidden Hem. Wat moet Hij dan met 2 naturen, terwijl de Bijbel ons leert dat Hij Eén is?
'Hoor, Israël! de HEERE, onze God, is een enig HEERE!' (OT - Deut.6:4) 
'Ik en de Vader zijn één.' (NT - Joh.10:30)
Wij weten en geloven toch al dat God Zelf in de Heer Jezus Mens is geworden, dat staat onwrikbaar vast. Waarom zou Hij dan plotseling niet meer één zijn met één natuur, maar 2 naturen nodig hebben?
 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jahu said:

Het zeer kwalijke van deze formulering br. Hetairos, is dat vanaf Zijn geboorte en in de hele 33/34 jaar vóór Zijn opstanding, als de Heer Jezus Christus dus Zijn lichaam van 'vlees en benen' nog heeft, de apostel ons waarschuwt om heel goed te erkennen dat God juist toen en in dat vlees gekomen is! 

"Hieraan kent gij den Geest van God: alle geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God" (1Joh.4:2)

Als wij de Godheid van de Heer Jezus Christus uit Zijn vlees verwijderen, die proberen op te schuiven tot pas na Zijn Opstanding, dan doen miskennen wij Hem en ondermijnen wij Zijn Evangelie!

Het kwalijke van de formulering bevindt zich tussen jouw oren, br. Jahu.

Johannes zegt hier: Jezus Christus. > Christus = (Grieks: gezalfde) < . Ik adviseer je hier nu maar eens eerst over na te denken en niet direct te reageren vanuit wat je als waarheid ervaart.

Dit soort discussies voer ik niet meer (lees: reageren op voorbarige conclusies en die weerleggen).

NB: Velen zagen Jezus als mens, maar weinigen 'erkenden' zijn gezalfd zijn. Dat is, m.i., het punt dat Johannes hier maakt.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Flawless victory said:

Maar toen God vlees werd bij de geboorte in Jezus van Nazareth had hij twee naturen. 

Ik ben van mening dat God geen vlees wordt. Als God (Zijn 'wezen' of 'zijn') met het 'wezen' of 'zijn' van Jezus versmelten, ontstaat er een geheel nieuwe levensvorm (de Goddelijke mens).

Lees eens wat Paulus hierover zegt in 1 Cor. 15:35-42 en verder.

Voor persoonlijke berichten of inhoudelijke vragen/opmerkingen met betrekking tot wat ik heb geschreven:

 Veritas Illustrat

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, Hetairos said:

NB: Velen zagen Jezus als mens, maar weinigen 'erkenden' zijn gezalfd zijn. Dat is, m.i., het punt dat Johannes hier maakt.

Ja dat is inderdaad een goede raad, over de dingen Gods nadenken, daar ben ik zo'n 50 jaar geleden mee begonnen. U waarschijnlijk ook toch?

Maar over 'de Gezalfde' heb ik wat langer nagedacht en kom tot een bredere en ruimere Schriftuurlijke uitleg dan u heeft gegeven:

U ziet de Heer Jezus als gewoon mens, en bij Zijn doop werd Hij gezalfd, dáár en van toe af aan werd Hij pas "goddelijk".

• Mijn uitleg is dat de 'Gezalfde', het Woord Gods is en Hij is van eeuwigheid gezalfd. (Laten wij a.u.b. Spreuken 8:23 daartoe lezen.) Zijn Woord was al God, óók toen Hij nog niet in het vlees was gekomen, en Hij als Eniggeboren Zoon Jezus ter wereld kwam. Er staat in Joh.1:18 zelf letterlijk Eniggeboren God, maar dat maakt overigens geen verschil, zij zijn Eén. (Joh.10:30)

De doop van de Heer Jezus Christus in de Jordaan was voor Hem niet het ontvangen van de Heilige Geest, want Die heeft Hij van eeuwigheid gehad, maar Zijn inauguratie als Hoogste Majesteit, de Kurios in de hemel alsook op aarde!

P.S. De gestalte van de duif die 'OP' op de Heer Jezus Christus nederdaalde was een zichtbaar teken voor de omstanders, de Heilige Geest was vanaf Zijn geboorte reeds 'IN' Hem!

En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb! (Mat.3:17)

Er staat dus niet 'in Denwelke Ik vanaf vandaag Mijn welbehagen ga krijgen', maar in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!'

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...